به گزارش زیرنویس از خوزستان؛ بهمن جوشن امروز اظهار کرد: اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خوزستان از ابتدای فروردین‌ماه آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه دارد. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در این طرح رایگان بیش از چهار میلیون سر دام سبک عشایری و روستایی در استان خوزستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار بگیرند. […]

به گزارش زیرنویس از خوزستان؛ بهمن جوشن امروز اظهار کرد: اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خوزستان از ابتدای فروردین‌ماه آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه دارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در این طرح رایگان بیش از چهار میلیون سر دام سبک عشایری و روستایی در استان خوزستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار بگیرند.

جوشن گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR، یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در جمعیت دام سبک گوسفند و بز است و باعث بروز تلفات و خسارات اقتصادی فراوان در جمعیت دامی حساس می‌شود. علایم این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می‌کند و دام مبتلا، به شدت لاغر و در نهایت تلف می‌شود.

وی بیان کرد: در این طرح، دام‌های موجود در چراگاه‌های مشترک با حیات‌وحش نیز تحت پوشش حداکثری واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری، مهمترین راه پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

وی افزود: دامداران به منظور پیشگیری از بروز بیماری در جمعیت دام سبک و با توجه به کوچ‌رو بودن بخش عمده دام سبک استان خوزستان، همکاری لازم را با اکیپ واکسیناسیون داشته باشند و حتماً قبل از کوچ کردن، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

منبع خبر: رکنـا