افزایش قیمت دلار صدای حوزه علمیه را هم درآورد
افزایش قیمت دلار صدای حوزه علمیه را هم درآورد

جماران نوشت: آیت الله سید احمد مددی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: الان وضع اقتصادی ما و وضع اقتصادی جهان و مسئله ارز را ببینید. دلار به ۶۱ هزار تومان رسیده، این دردآور است در حالی که دلار زمان شاه ۷ تومان بود و در بازار آزاد مقداری بالاتر بود. الان دلار ۶۱ هزار […]

- افزایش قیمت دلار صدای حوزه علمیه را هم درآورد

جماران نوشت: آیت الله سید احمد مددی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: الان وضع اقتصادی ما و وضع اقتصادی جهان و مسئله ارز را ببینید. دلار به ۶۱ هزار تومان رسیده، این دردآور است در حالی که دلار زمان شاه ۷ تومان بود و در بازار آزاد مقداری بالاتر بود. الان دلار ۶۱ هزار تومان است، یعنی بیش از ۹ هزار بار پول ما سقوط کرده است. این را وجدان ایرانی قبول نمی‌کند. ایرانی مجبور شده با این وضعیت بسازد، اما وجدان سلیم قبول نمی‌کند. پول مثل خون است. این‌که می‌گویند سرمایه در یک جا جمع نشود مثل این است که خون یک جا جمع شود و سیاه و دُمل ‌شود. پول در جامعه مثل خون است و باید در جریان باشد. باید روشن و شفاف باشد و سیاه نشود؛ یا رقیق نشود که باعث خونریزی شود. خون را باید حفظ کرد. بحث کاهش ارزش پول نیست بحث خون است، پول خون جامعه است.

وی افزود: از طرف دیگر پول صد درصد در اختیار دولت است. می‌توانند بگویند کالا را قاچاق آوردند اما درباره پول نمی‌توانند چیزی بگویند. پول صد درصد در اختیار دولت است. اگر پول بالا رفت یا پایین آمد، کار دولت است، چون پول در اختیار اوست. پس مسئولان بنشینند و برای حل مشکلات اقتصادی برنامه‌ریزی کنند. عراق با ما قابل قیاس نیست اما غالباً تورم عراق یک یا صفر است. شاید شنیده باشید تورم ژاپن زیر صفر است. دولت ژاپن برنامه‌ریزی می‌کند به صفر برساند نمی‌تواند، یعنی مردم نمی‌گذارند. گاهی می‌گویند اگر ارزش پول کم شود، از خارج جنس کمتر وارد می‌شود و بیشتر صادر می‌شود. لکن نه اینکه این‌قدر کم شود. لذا باید دولت رسماً با علمای اقتصاد وارد کار شود، چون این مباحث حساب و کتاب دارد. نزدیک صد درصد اقتصاد در سطح جهانی، معادلات ریاضی دارد اما عمل نمی‌شود. این را قبول دارم در آمریکا هم عمل نمی‌شود. ممکن است با اینکه اقتصاد آمریکا آزاد است، ۹۶ درصد یا ۹۰ درصد عمل شود. البته یک قسمت‌های آن با اقتصاد ما نمی‌سازد.

وی تصریح کرد: مسئولان باید بنشینند و با دقت محاسبه کنند چون پای آبرو، حیثیت، شرافت و کرامت مردم ایران در میان است. این‌که باید وحدت باشد، قطعاً باید باشد، کسی شبهه نکند، ولی باید در دنیای اسلام و دنیای بشریت به جایگاه خودمان برسیم. به گونه‌ای که اگر بخواهند به ارزش‌های الهی نگاه کنند، به ایران نگاه کنند. اساساً معنای آیه مبارکۀ «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً» (البقره: ۱۴۳) همین است. آیه صریح است. شما رو امت وسط قرار دادیم. چرا؟ «لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاس»(البقره: ۱۴۳) تا شما شاهد بر مردم باشید. «وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً» (البقره: ۱۴۳) ‌پیغمبر هم شاهد بر شما است. یعنی شما از پیغمبر می‌گیرید، پیغمبر از خدا می‌گیرد و تمام دنیا به شما نگاه می‌کنند. شما وسط هستید؛ بشر از ارزش‌های الهی خبر ندارد و اگر بخواهد ارزش‌های الهی را بفهمد، چه کار کند؟ به ایران نگاه کند. ایران چه کار ‌کند؟ به رسول الله(ص) نگاه کند. امت وسط یعنی این. این آیه صریح و تفسیر نمی‌خواهد. «لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاس»(البقره: ۱۴۳) شما باید شاهد بر مردم باشید و مردم به شما نگاه کنند. شما چه کار کنید؟ «وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً» (البقره: ۱۴۳) رسول الله هم شاهد بر شماست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاظرنشان کرد: نزدیک صد سال یا کمتر، در دنیای عرب و اسلام، حرکت و جنبش اسلامی شروع شده است. در ایران گروه‌هایی مثل فدائیان اسلام یا نهضت آزادی، در دنیای اهل سنت بیشتر اخوان المسلمین و در میان شیعه‌ی عرب، حزب الدعوه تأثیرگذار بودند. جنبشی در دنیای اسلام شروع شد، امید چه بود؟ امید این بود که کاری که در ایران شروع شد تمام این‌ها را به خودش جمع کند و نتیجۀ فعالیت پنجاه-شصت سال باشد که آنان انجام داده‌اند. لذا اگر دقت کنید در ابتدای انقلاب بزرگان و مشایخ اخوان المسلمین به ایران آمدند. امیدها به این بود که ایران بتواند تمام چیزهایی که به اسم حرکت اسلامی حدود ۴۰ ـ ۵۰ سال از آن گذشته بود، نتیجه و ثمره دهد. چون دیدند در ایران ثمره داد و یک کشور درست شد. ما می‌خواهیم این حرکت اسلامی در دنیای معاصر نخوابد. با اینکه ایران خیلی ضعیف شده، هنوز امیدواریم چون نقاط قوت وجود دارد. اصل این نقاط قوت، نور اهل‌بیت(ع) است. اگر تاریکی است از ماست و اگر نورانیتی وجود دارد از اهل بیت(ع) است.

 

منبع: اطلاعات انلاین