یک سیزده‌بدر ارتشی؛ آش رشته و کاهو سکنجبین فراموش نشود!
یک سیزده‌بدر ارتشی؛ آش رشته و کاهو سکنجبین فراموش نشود!

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: یکی از سنت های جامعه ایرانی رفتن به طبیعت در روز ۱۳ فروردین است. در یکی از سند های موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، برنامه ارتش شاهنشاهی برای روز سیزده به در قابل توجه و خواندنی است. این سند حکایت از آن دارد که ارتش برنامه […]

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: یکی از سنت های جامعه ایرانی رفتن به طبیعت در روز ۱۳ فروردین است. در یکی از سند های موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، برنامه ارتش شاهنشاهی برای روز سیزده به در قابل توجه و خواندنی است. این سند حکایت از آن دارد که ارتش برنامه مفصلی برای آن روز در نظر گرفته واز برنامه ناهار تا عصرانه و همچنین برنامه رفت و آمد پرسنل و خانواده های آنان را برنامه ریزی کرده است. این برنامه در پادگان لویزان که امروزه به پارک جنگلی لویزان معروف است برگزار شده است. پادگان لویزان آن زمان و پارک جنگلی لویزان امروز، قبل از انقلاب اسلامی در اختیار اختصاصی ارتش و ساواک بوده و عموم مردم امکان استفاده از آن را نداشته اند بعد از انقلاب اسلامی این منطقه آزاد و در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

 متن کامل سند بدین شرح است:

از: پشتیبانی ستادن ز ش(آما)

به: گیرندگان سوم(ز)

موضوع: مراسم برگزاری سیزده عید نوروز

به فرموده مقرر است در صورتی که هوا بارندگی نباشد، روز جمعه ۱۳ فروردین ماه ۲۵۳۵ شاهنشاهی ایران وسایل سرگرمی و تفریح پرسنل ستادن ز ش و خانواده آنان در پادگان لویزان فراهم آید  فرمایند ضمن ابلاغ مراتب مشروحه زیرین به فرد فرد پرسنل آن  آمار افسران، همافران، درجه داران و کارمندانی که تمایل به شرکت در این مراسم را دارند، به طور تفکیک حداکثر تا ساعت ۱۱:۰۰ روز ۲۵۳۵/۱/۱۰ – به قسمت آماد این پشتیبانی ارسال فرمایند.

۱-نهار: سبزی پلو با گوشت- آش رشته- آش جو و سالاد فصل توزیع خواهد شد

۲-عصرانه کاهو با سکنجبین یا سرکه داده می شود

۳-موزیک در تمام مدت نواخته می شود

۴-وسیله حرکت ۹ دستگاه اتوبوس رأس ساعت های ۷:۰۰، ۸:۳۰ و ۱۰:۰۰ از پادگان شماره ۲( سوم اسفند) میدان فوزیه و میدان ۲۴ اسفند به سمت لویزان در ساعت های ۱۶:۰۰ ، ۱۷:۳۰ و ۱۹:۰۰ بالعکس از لویزان به میادین اشاره شده حرکت خواهند نمود.

۵- از تجربه سال گذشته چنین نتیجه حاصل شد، تعدادی از پرسنل و خانوده هایشان بیشتر رغبت نشان می دادند که برای صرف نهار یا عصرانه از هوای آزاد استفاده نمایند تا در سالن باشگاه و نهارخوری ها، علیهذا تمام پرسنل شرکت کننده بهتر است یک ظرف بزرگ جهت حمل غذا، بشقاب، پیش دستی، قاشق، چنگال، کارد و هرگونه وسیله دیگری که لازم می دانند همراه داشته باشند؛ به نحوی که غذا را یکجا از آشپزخانه دریافت و پس از حمل به محل سکونت خانواده، نسبت به توزیع آن رأسا اقدام نمایند.

۶-پرسنل متقاضی شرکت در مراسم سیزده نوروزی در پادگان لویزان حتی المقدور سعی نمایند تنها با خانواده درجه یک خود حضور بهم رسانند و احیانا چنانچه ایجاب نماید تعداد معدودی میهمان همراه داشته باشند، این تعداد باید از فامیل نزدیک و صد در صد مورد اطمینان انتخاب شوند و هرگز اجازه ندهید کسانی به داخل سربازخانه راه یابند که با شئون نظامی وفق داده نشوند.

۷-مسئولیت نگهداری اطفال و کلیه کسانی که همراه پرسنل متقاضی می باشند شخصا به عهده خود آنان خواهد بود.

۸-چون عکسبرداری از محیط نظامی مطلقا ممنوع است، لذا از آوردن دوربین عکاسی قویا خودداری شود.

۹-روز چهارشنبه یازدهم فروردین ماه، کارت ورودی به تعداد عائله توسط انتظامات پادگان در اختیار پرسنل متقاضی گذارده خواهد شد که باید این کارت تا پایان مراسم روز سیزده همراه رئیس خوانده باشد و در موقع اخذ غذا، دسر یا وسایل دیگر به متصدیان مربوطه ارائه گردد/س

ف پ س ن ش- سرهنگ پیاده ستاد جهانگیر قادری

اقدام کنننده- استوار یکم مومنی

یک سیزده‌بدر ارتشی؛ آش رشته و کاهو سکنجبین فراموش نشود!

منبع: اطلاعات انلاین