همه برای بهبودی حال دریاچه ارومیه آستین بالا می‌زنند
همه برای بهبودی حال دریاچه ارومیه آستین بالا می‌زنند

فیروزه خاوه خبرنگار اطلاعات نوشت: می‌گویند چشمه می‌جوشد از زیر پای مقدس‌ات. چشم بد دور، چشم و چراغ خطه آذربایجان و ایران! خوب شو، شور بیفکن در دیار مادری، دریاچه ارومیه ! رها کن موج‌ها را تا دامن ساحل، تر شود، زیرا این آسمانی‌ترین تردامنی است که خدا کند راست باشد و ما با ترانه […]

- همه برای بهبودی حال دریاچه ارومیه آستین بالا می‌زنند

فیروزه خاوه خبرنگار اطلاعات نوشت: می‌گویند چشمه می‌جوشد از زیر پای مقدس‌ات. چشم بد دور، چشم و چراغ خطه آذربایجان و ایران! خوب شو، شور بیفکن در دیار مادری، دریاچه ارومیه !

رها کن موج‌ها را تا دامن ساحل، تر شود، زیرا این آسمانی‌ترین تردامنی است که خدا کند راست باشد و ما با ترانه درناها مست شویم «تا در به در بگردیم قلاش و لاابالی را»

بهترین خبری که در تعطیلات نوروزی خواندیم و شنیدیم، رها سازی آب ‌به سمت دریاچه ارومیه بود. خبری که سبب شد موجی از هموطنان از نقاط  گوناگون کشور در تعطیلات نوروزی برای دیدن دریاچه بیایند، قایق‌ سواری کنند و قهقهه خنده و شادی کودکان را هم به همراه خود بیاورند.

کاشکی این خبر تا آخرین نفس دنیا هر روز، تیتر اول روزنامه‌ها باشد.خدا کند که راست باشد‌، می‌توانم قسم بخورم تو که خوب شوی، حال همه‌مان بهتر می‌شود، از آسمان رحمت باران می‌بارد و از زمین رزق فراوان، لاله و ریحان می‌دمد.

افزایش مداوم تراز دریاچه اورمیه

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور گفته است: ۳۰درصد از سطح دریاچه ‌ارومیه ، پوشیده از آب شده که تقریبا معادل ۱۲۵۰کیلومتر مربع است.

وی با تأکید بر این که تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی امسال تاکنون ۵۰سانتیمتر افزایش یافته است، ادامه داده است: با توجه به بارش‌های نرمال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بهبود نسبی جریان آب در رودخانه‌های این حوضه و عدم استفاده کشاورزی از آب توسط  زارعین در فصل سرما، ورودی آب به سمت دریاچه‌ ارومیه افزایش داشته است و رهاسازی آب از سدها به سمت دریاچه هم بسیار موثر بوده، به نحوی که تراز دریاچه ارومیه در چند ماه اخیر رشد مداوم داشته است.

سخنگوی صنعت آب با رجوع به مقایسه آماری گفته است: تراز دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای سال آبی، ۵۰سانتیمتری رشد داشته است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۶سانتیمتر بیشتر است.

 مسئول حوضه آبریز دریاچه‌ ارومیه در نشست اخیر ستاد احیای دریاچه ‌ارومیه با ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضع این دریاچه اظهار داشته است: تراز دریاچه ارومیه نسبت به اوایل ۱۴۰۲، ۴۷سانتی متر افزایش یافته و اکنون میزان بالا آمدن آب چشمگیر است.احمد قندهاری از افزایش ۲۶درصدی ورودی آب سدها به بستر دریاچه ارومیه در امسال خبر داده و گفته است: با توجه به این که اکنون ۵۰درصد سدهای اطراف دریاچه ارومیه پر شده است، به میزان ۱۹درصد رهاسازی آب سدها به بستر دریاچه نسبت به سال های قبل افزایش دارد.قندهاری اضافه کرده است: مجموع حجم رهاسازی آب از سدهای اطراف دریاچه ارومیه تا اکنون بیش از ۲۰۰میلیون مترمکعب شده است.

جشنواره بادبادک‌ها در دریاچه ارومیه

در اولین روزهای نوروز امسال، اتفاقی هیجان‌انگیز رخ داد که به نوعی به مثابه جشن تولد دوباره دریاچه ارومیه بود  .”جشنواره بادبادک‌ها” که در میان شور و شوق مردم، در ساحل دریاچه ارومیه در حاشیه بزرگراه ارومیه – تبریز برگزار شد.

دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در این جشنواره با اشاره به افزایش قابل توجه وسعت دریاچه ارومیه بر لزوم مشارکت مردم در پایداری آن تاکید کرد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی با حضور در میان مردم در این جشنواره و مشارکت در شادی آن‌ها با اشاره به افزایش قابل توجه وسعت دریاچه ارومیه نسبت به ماه‌های گذشته گفت: وسعت این دریاچه به ۱۲۲۵ کیلومتر و حجم آب آن هم به یک میلیارد و ۷۲۰میلیون مترمکعب رسیده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: افزایش مشارکت مردم برای بهبود وضع دریاچه ‌ارومیه از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد احیا است.

معتمدیان با اشاره به فعال شدن کمیته فرهنگی-اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه، تاکید کرد: چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه بسیار ثمربخش باشد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با تأکید بر رویکرد این کارگروه در اجرای طرح‌های نرم افزاری، گفت: می‌کوشیم تا در مورد تغییر الگوی کشت و بهره گیری از سیستم‌های نوین آبیاری اقدامات شایسته‌ای با مشارکت مردم داشته باشیم که سبب سرعت و شتاب بیشتر در برنامه احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

رهاسازی آب سدهای آذربایجان‌شرقی

استاندار آذربایجان غربی با امیدواری به بارندگی‌های خوب زمستانی در منطقه، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده از آذرماه امسال، رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده و امید است از سمت سدهای مربوط به آذربایجان شرقی هم رهاسازی آب به زودی آغاز شود.

معتمدیان، افزود: شرایط دریاچه‌ ارومیه درحال بهبود است و امید داریم که با اجرای برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده و افزون بر آن با تکیه بر بارش‌هایی که پیش بینی شده‌است، شرایط پهنه آبی دریاچه‌ ارومیه روز به روز بهتر شود.

منبع: اطلاعات انلاین