عملیات ویژه روس‌ها کلید خورد
عملیات ویژه روس‌ها کلید خورد

بهرام امیراحمدیان: روسیه با ورود به سومین سال جنگ با اوکراین را با نام «عملیات ویژه» ادامه می دهد. کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان و غیر نظامیان در هر دو طرف، ویرانی شهر ها و روستاها و زیر ساخت‌های اقتصادی، آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین، نتیجه جنگی است که روسیه آغازگر آن بود […]

- عملیات ویژه روس‌ها کلید خورد

بهرام امیراحمدیان: روسیه با ورود به سومین سال جنگ با اوکراین را با نام «عملیات ویژه» ادامه می دهد. کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان و غیر نظامیان در هر دو طرف، ویرانی شهر ها و روستاها و زیر ساخت‌های اقتصادی، آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین، نتیجه جنگی است که روسیه آغازگر آن بود و آن را با نام «عملیات ویژه» ادامه می دهد. آینده روشنی از پایان جنگ نیست.

روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت که وظیفه سنگین برقرار صلح  جلوگیری از جنگ را در کنار چهار عضو دائمی دیگر بر عهده دارد، خود موجب تجاوز نظامی به عضو دیگر سازمان ملل متحد شده است.

جمهوری خلق چین دیگر عضو دائم شورای امنیت با محکوم نکردن تجاوز روسیه به خاک گرجستان از جدایی طلبی اوستیای جنوبی، آبخازیا در گرجستان(سال ۲۰۰۸) و انضمام شبه جزیره کریمه از خاک اوکراین به روسیه(۲۰۱۴)، عملا حمایت کرده است.

این در حالی است که خود، حق مردم تایوان در داشتن استقلال را نادیده می گیرد و در صدد انضمام این جزیره به خاک خود است. ایالات متحده قدرتمندترین عضو دائم شورای امنیت،از جنایت‌های اسرائیل در غزه پشتیبانی می کند.

به این ترتیب سه عضو دائم شورای امنیت جهان را قبضه کرده اند. به واقع شورای امنیت به ابزاری برای اعمال قدرت دارندگان حق وتو تبدیل شده و این شورا از وظایف اصلی خود دور افتاده و سازمان ملل را از کارایی انداخته است. این شورا تبدیل به مبارزه جویی و گروکشی بین اعضای دائمی آن شده است.

روسیه در نرسیدن به اهداف خود در اوکراین و به بهانه حمایت از روس تباران شرق اوکراین، جهان را به استفاده از بمب اتمی تهدید می کند. روسیه کشوری با ۱۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت، به عنوان بزرگترین و پهناورترین کشور جهان، عرصه را بر مردم اوکراین تنگ کرده و در صدد تسخیر سرزمین‌هایی شرقی این کشور است که اکثریت جمعیت آن را روس تباران تشکیل می دهد و می خواهد این بخش از خاک اوکراین را به خاک خود منضم کند. در دکترین‌های نظامی روسیه، دفاع از روس تباران در خارج از خاک روسیه گنجانده شده و مسکو استفاده از سلاح هسته ای برای دفاع از سرزمین‌های روسی را حق مشروع خود می داند.

افزون بر آن در اندیشه «جهان روسی»(روسکی میر)، قلمرو این جهان جایی است که در آن مردم به زبان روسی سخن می گویند یا اصالتا روس تبار هستند. در واقع یک عضو دائم شورای امنیت حق خود می داند که بر قلمرو سرزمینی شناخته شده بین المللی دیگر اعضای سازمان ملل تجاوز کند. 

در حالی که اگر هدف روسیه حفظ جان و تامین زندگی مناسب برای روس تباران در خارج از محدوده مرزهای شناخته شده بین المللی  است، این کشور به اندازه کافی فضای زیستی برای میلونها نفر افزون بر جمعیت کنونی(۱۴۵ میلیوننفر) را دارد و می تواند آنها را در کشور خود اسکان دهد.

هدف روسها، گسترش قلمرو سرزمینی است که ضعف جغرافیایی دارد و بدنبال سرزمینهای پیرامونی است که بتواند امنیت مرزهای روسیه را در چارچوب مرزهای اتحاد شوروی تامین کند. جبهه جنگ اوکراین همچنان فعال است.زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای پایان جنگ پیشنهاد ۱۰ ماده ای ارائه داده است. 

وی طرح صلح ۱۰ ماده ای خود را در یک سخنرانی مجازی برای رهبران جهان در اجلاس گروه ۲۰در اندونزی در ماه نوامبر ۲۰۲۳ تشریح کرد. وی خاطر نشان کرد که جنگ مخرب روسیه باید و می تواند متوقف شود .۱۰ مرحله ای که او مشخص کرد عبارتند از: جلوگیری از تشعشعات و تامین ایمنی هسته ای؛ تامین امنیت غذایی؛ امنیت انرژی؛ آزادی تمامی زندانیان و افراد اخراج شده؛ اجرای منشور سازمان ملل متحد و بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین و نظم جهانی؛ خروج نیروهای روسی و توقف خصومت‌ها؛ بازگرداندن عدالت؛ مقابله با بومکشی؛ جلوگیری از تشدید تنش؛ و در نهایت، تایید پایان جنگ. 

او همچین تاکید کرد که این طرح جان هزاران نفر را نجات خواهد داد.دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ طرحی را برای «صلح» در اوکراین پیشنهاد کرد که شامل درخواست «جامعه بین المللی» برای به رسمیت شناختن زلنسکی به عنوان رهبر «گروه‌ نئونازی»است. 

وی آنچه را که «فرمول نرم روسیه برای صلح» در اوکراین می نامد، منتشر کرده است که شامل بیانیه اجباری است که رئیس جمهوری اوکراین ولادیمیر زلنسکی را «نازی» می نامد.بنا به اظهارات او، این طرح «پایه ای» برای رسیدن به «اجماع خیرخواهانه با جامعه بین المللی» فراهم می کند.

رهبر سابق روسیه استدلال کرد که این پیشنهاد یک سازش منطقی است، با وجود اینکه اوکراین باید با «تسلیم کامل و بی قید و شرط» و «غیرنظامی سازی» کامل موافقت کند. او ادعا کرد که کی یف توسط یک گروه «نئونازی» به رهبری زلنسکی که یهودی است، کنترل میشود.وی اظهار داشته که کل قلمرو [اوکراین] قلمرو فدراسیون روسیه است»، در حالی که ادعا کرد که صلح بدون «به رسمیت شناختن شخصیت نازی توسط جامعه بین المللی رژیم سیاسی کی یف و نازی زدایی اجباری تمام نهادهای دولتی تحت کنترل سازمان ملل متحد اوکراین»، نمی تواند به دست آید.

این اعلام مواضع از سوی کسی که زمانی رئیس جمهوری، نخست وزیر و اکنون دبیر شورای امنیت ملی روسیه است، با هنجارهای حقوق بین الملل هماهنگی ندارد.بنابراین با این حجم از خواسته های شگفت آور، امکان برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات صلح دور از دسترس و جهان شاهد ادامه درگیری خواهد بود.رویداد مهم دیگر روسیه انتخابات ۱۵-۱۷ مارس سال ۲۰۲۴ روسیه و پیروزی بلامعارض روسیه در فضایی بود که ناظران بین المللی و اتحادیه اروپا آن را انتخاباتی آزاد و سالم نمی دانند. از تعداد ۱۱۳ میلیون ثبت نام رای دهنده، در انتخابات ۸۰ میلیون رای گردآوری شده است.

 از وقایع دیگر نخست سال۲۰۲۴، حمله گروه داعش به تالار شهر مسکو ۲۲ مارس را می توان نام برد که موجب کشته شدن ۱۴۴ نفر و صدها زخمی شده است. ی رویداد به عنوان ضعف امنیت ملی روسیه ارزیابی شده است.نقض حریم هوایی لهستان از سوی موشک روسی، مورد اعتراض لهستان شده است، زیرا لهستان در مسیر شلیک موشکهای روسی به اوکراین قرار ندارد، مگر آنکه این موشکها از پایگاههایی در استان کالینینگراد(برونگان فدراسیون روسیه در دریای بالتیک و شمال لهستان به غرب اوکراین شلیک شود یا موشکهای هدایت شونده باشند.  با توجه به آنچه گفته شد، اینک بازنگری در اساسنامه سازمان ملل بیش از هر زمان دیگری ضروری و بایسته است.

منبع: اطلاعات انلاین