استارت جنگ بزرگ میان تهران و تل‌آویو زده شد؟
استارت جنگ بزرگ میان تهران و تل‌آویو زده شد؟

دیدار نیوز به نقل از سی‌ان‌ان نوشت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق، شاید خطرناک‎ترین مورد از تشدید تنش‌های خاورمیانه از زمان جنگ اسرائیل با غزه در تقریبا شش ماه گذشته باشد. سوریه و ایران، از اسرائیل به عنوان عامل حمله به کنسولگری ایران یاد می‌کنند. در این حمله محمد رضا زاهدی یکی از فرماندهان […]

- استارت جنگ بزرگ میان تهران و تل‌آویو زده شد؟

دیدار نیوز به نقل از سی‌ان‌ان نوشت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق، شاید خطرناک‎ترین مورد از تشدید تنش‌های خاورمیانه از زمان جنگ اسرائیل با غزه در تقریبا شش ماه گذشته باشد. سوریه و ایران، از اسرائیل به عنوان عامل حمله به کنسولگری ایران یاد می‌کنند. در این حمله محمد رضا زاهدی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و چندین مقام دیگر کشته شدند. محمد حاجی رحیمی از جمله دیگر فرماندهان ارشدی بود که در این حمله کشته شده است. مقامات اسرائیلی هنوز درباره این حادثه اظهارنظر نکرده‌اند.

این تازه‌ترین مورد از رشته حملاتی است که ظاهرا اسرائیل علیه سوریه انجام داده است. در این حملات مواضع سپاه و جنبش حزب‌الله لبنان هدف قرار گرفته‌اند. این حملات تاکنون واکنشی فراتر از مناقشات مرزی میان اسرائیل و لبنان درپی نداشته است، تحرکات پرتنشی که در ماه‌های اخیر رخ داده، این در حالی است که ایران و حزب‌الله هر دو بار‌ها تهدید کرده‌اند به تهاجمات پاسخ خواهند داد.

اما حادثه روز دوشنبه احتمالا تیر خلاص خواهد بود. از منظر حقوقی، کنسولگری ایران، تمامیت ارضی آن محسوب می‌شود و به این ترتیب، چنین اقدامی آشکارترین حمله به خاک ایران در سال‌های اخیر خواهد بود؛ و سردار زاهدی نیز ارشدترین فرمانده نظامی ایرانی است که به دنبال ترور ژنرال قاسم سلیمانی، کشته شده است.

ژنرال سلیمانی، فرمانده بلند آوازه سپاه، در ژانویه سال ۲۰۲۰ به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در بغداد ترور شد. محمد علی شعبانی، تحلیلگر ایرانی و سردبیر نشریه برخط (آنلاین) “امواج مدیا” در پیامی که در توییتر منتشر کرده است، می‌نویسد تحولات دمشق نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها رهبران ایران را تحت فشار قرار داده‌اند… اگر قرار است واکنش ایران با همراهی حزب‌الله مقتدرترین متحد شبه نظامی تهران همراه نباشد، دشوار بتوان گفت پاسخ ایران به حمله روز دوشنبه در دمشق چه خواهد بود.

این جنبش شیعه لبنانی از هشتم اکتبر تاکنون با نیرو‌های اسرائیلی درگیر تبادل آتش در مناطق مرزی بوده است. در تقریبا شش ماه گذشته، حزب‌الله به خوبی توانسته است در نبرد با اسرائیل در خط موازنه حرکت کند یعنی در عین حال که حوزه عملیاتی خود را به مناطق مرزی محدود کرده، تلاش می‌کند به حملات اسرائیل پاسخ دهد. با توجه به این که اسرائیل در حملات خود، مکررا اهدافی فراتر از مناطق مرزی را هدف قرار می‌دهد، حفظ توازن برای حزب‌الله دشوارتر شده است. (در حملات هفته گذشته اسرائیل، یک شهر مهم در شرق لبنان هدف قرار گرفت) متحدان منطقه‌ای ایران می‌گویند در حمایت از فلسطینی‌های ساکن غزه، با اسرائیل وارد تقابل شده‌اند.

به گفته منابع محلی در غزه، حدود ۳۳ هزار فلسطینی تاکنون به دست نظامیان اسرائیلی در باریکه غزه کشته شده‌اند. این مساله به افزایش محبوبیت متحدان ایران در میان کشور‌های منطقه منجر شده و تقویت مواضع سیاسی آن‌ها را در داخل مناطق خود، به همراه داشته است. با این حال، آن‌ها از درگیری تمام‌عیار با اسرائیل خودداری کرده‌اند، مساله‌ای که خیال واشنگتن را آسوده کرده است، زیرا برای جلوگیری از جنگ منطقه‌ای تلاش می‌کند. شاید پس از حمله روز دوشنبه، نتوان به این شرایط ادامه داد؛ و در این شرایط می‌توان گفت منطقه بار دیگر در آستانه جنگی گسترده قرار گرفته است.

منبع: اطلاعات انلاین