دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران در رابطه با ساخت مسجد در بوستان قیطریه گفت: هیچ پاساژ و مجتمع تجاری در کنار این مسجد نخواهیم داشت و حتی یک سانتی متر مربع از این پارک تبدیل به مال و پاساژ نخواهد شد. مجید غفوری دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران درباره […]

 دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران در رابطه با ساخت مسجد در بوستان قیطریه گفت: هیچ پاساژ و مجتمع تجاری در کنار این مسجد نخواهیم داشت و حتی یک سانتی متر مربع از این پارک تبدیل به مال و پاساژ نخواهد شد.

جزئیات خبرساز از ساخت مسجد در بوستان قیطریه

مجید غفوری دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران درباره ساخت مسجد در بوستان قیطریه و اینکه آیا به لحاظ قانونی تغییر کاربری پارک‌ها و فضای سبز تهران ممنوعیت دارد یا خیر؟، گفت: درخت و فضای سبز به تنهایی برای بوستان‌ها کفایت نمی‌کند و همه پارک‌ها و بوستان‌ها به مکمل‌هایی مانند فضاهای فرهنگی نیاز دارند.

او با اشاره به اینکه ساخت مسجد در بوستان قیطریه سبب ایجاد فضای فرهنگی در این بوستان می‌شود، گفت: مسجد دارای کتابخانه، فضای فرهنگی و سرویس بهداشتی است که همه این‌ها برای شهروندان بسیار حائز اهمیت است.هیچ تغییر کاربری در بوستان قیطریه قرار نیست که ایجاد شود. ساخت مسجد در بوستان قیطریه هیچ ممنوعیتی ندارد و فضای مکمل بوستان است.

غفوری با اشاره به اینکه شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد بر اساس مصوبه سال ۹۴ شورای شهر تهران راه اندازی شده است و هر نوع توسعه مساجد در این شورا مورد بحث، گفت‌وگو و بررسی قرار می‌گیرد، افزود: ریاست شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد را شهردار تهران بر عهده دارد و ۱۲ نفر دیگر عضو این شورا هستند که شامل اعضای شورای، شهر، معاون فرهنگی شهرداری، رئیس مرکز رسیدگی به مساجد، نماینده اوقاف و … است. حدود یک سال پیش هم ساخت مسجد در بوستان قیطریه در این شورا بررسی و تأیید شده است.

دبیر شورای ساماندهی توسعه و گسترش مساجد تهران در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به نزدیک بودن مساجد دیگر به این بوستان ضرورتی در ساخت مسجد جدید است؟، توضیح داد: معیار ما در شهر تهران به این صورت است که فاصله هر مسجد تا مسجد بعدی باید ۵۰۰ متر باشد که فاصله مسجدی که قرار است ساخته شود با مساجد دیگر مانند مسجد نور و جعفری بیش از ۱۱۰۰ متر است.

او در مورد اینکه گفته می‌شود درخواست‌های مردمی برای ساخت این مسجد وجود داشته و آیا به صورت مکتوب این درخواست‌ها موجود است و چگونه درخواست به دست شهرداری رسیده است؟، گفت: بله تقاضای تعداد کثیری از شهروندان برای این مسئله وجود داشت که به صورت مکتوب به شهرداری تهران ارسال شده است و اسناد آن موجود است.

دبیر شورای ساماندهی، گسترش و توسعه مساجد تهران ادامه داد: برای ساخت این مسجد هیچ درختی قطع و جابجا نمی‌شود البته قضیه نهال متفاوت از درخت است چرا که نهال‌ها ۲ تا ۳ سال سن دارند و قابلیت جابجایی برای آنها وجود دارد.

غفوری تأکید کرد: هیچ پاساژ و مجتمع تجاری در کنار این مسجد نخواهیم داشت و حتی یک سانتی متر مربع از این پارک تبدیل به مال و پاساژ نخواهد شد. همچنین ساخت مسجد توسط بهترین معماران و با بهترین متریال انجام خواهد شد تا طی سال‌های آینده تبدیل به یک میراث فرهنگی شود و به زیبایی پارک و محل افزوده خواهد شد. مساحت پارک قیطریه حدود ۱۲۲ هزار متر مربع است و سطح اشغال مسجدی که قرار است ساخته شود> حدود ۸۰۰ متر مربع است که حدود ۶ دهم درصد مساحت کل بوستان را شامل می‌شود و این سطح اشغال بسیار اندک است.

مهر

+