ایران با حزب‌الله لبنان جواب صهیونیست‌ها را می‌دهد؟
ایران با حزب‌الله لبنان جواب صهیونیست‌ها را می‌دهد؟

جماران نوشت:‌ آسوشییتدپرس در گزارشی به بررسی حمله روز گذشته رژیم اسرائیل به ساختمان امور کنسولی سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه پرداخته و می‌نویسد: ایران و حزب الله لبنان روز سه‌شنبه متعهد شدند به حمله‌ای که ساختمان کنسولی ایران در دمشق را تخریب کرد پاسخ دهند. تلویزیون دولتی ایران روز سه شنبه گزارش داد […]

- ایران با حزب‌الله لبنان جواب صهیونیست‌ها را می‌دهد؟

جماران نوشت:‌ آسوشییتدپرس در گزارشی به بررسی حمله روز گذشته رژیم اسرائیل به ساختمان امور کنسولی سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه پرداخته و می‌نویسد: ایران و حزب الله لبنان روز سه‌شنبه متعهد شدند به حمله‌ای که ساختمان کنسولی ایران در دمشق را تخریب کرد پاسخ دهند. تلویزیون دولتی ایران روز سه شنبه گزارش داد که شورای عالی امنیت ملی این کشور، یک نهاد تصمیم گیری کلیدی، اواخر روز دوشنبه تشکیل جلسه داد و در مورد پاسخ “الزامی” به این حمله تصمیم مقنضی را گرفت. در این گزارش آمده است که این جلسه به ریاست ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، اما جزئیات بیشتری ارائه نشد.

اسرائیل بار‌ها مقامات نظامی ایران را که گفته می‌شود نیرو‌های مقابل اسرائیل در غزه و لبنان را مورد حمایت قرار می‌دهند هدف قرار داده است. حمله روز دوشنبه در دمشق که یک نمایندگی دیپلماتیک ایران را هدف قرار داد را می‌توان نشانه‌ای از تشدید تنش دانست.

مشخص نیست که آیا ایران با پاسخ مستقیم به این حمله خطر رویارویی مستقیم با امریکا و اسرائیل را ایجاد می‌کند و یا تلافی این حمله را به نیرو‌های نیابتی خود مانند حزب الله لبنان یا حوثی‌های یمن واگذار خواهد کرد.

به گفته سپاه پاسداران ایران، در حمله هوایی در سوریه، ژنرال (سردار) محمدرضا زاهدی، که تا سال ۲۰۱۶ فرماندهی نیرو‌های نخبه قدس در لبنان و سوریه را بر عهده داشت، کشته (شهید) شد. همچنین معاون زاهدی و چند مقام نظامی دیگر هم در این حمله کشته (شهید) شدند. حزب الله لبنان روز سه شنبه اعلام کرد که زاهدی نقش مهمی در کمک به “توسعه و پیشبرد کار” این گروه در لبنان ایفا کرده است. در بخشی از بیانیه حزب الله لبنان آمده بود: «این جنایت قطعاً بدون مجازات و انتقام از دشمن نخواهد ماند.»

اسرائیل که به ندرت حمله به اهداف ایرانی را تایید می‌کند، این بار نیز در این باره اظهار نظر مستقیمی نکرده است. تبادل آتش میان اسرائیل و حزب الله لبنان در چند روز اخیر افزایش یافته و همین مسئله اسرائیل را به شدت نگران کرده است. همزمان نیرو‌های حوثی نیز از روز دوشنبه پرتاب موشک‌های دوربرد به سمت اهداف اسرائیل را آغاز کرده اند.

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران در اواخر روز دوشنبه پیام مهمی را به ایالات متحده منتقل کرده و خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل شده است. پیام به واشنگتن از طریق یک فرستاده سوئیس در تهران ارائه شد. در بخشی از گزارش ایرنا آمده است که ایران آمریکا، نزدیکترین متحد اسرائیل را مسئول این حمله می‌داند.

منبع: اطلاعات انلاین