ایمنی تعطیلات و تعطیلات ایمن
ایمنی تعطیلات و تعطیلات ایمن

کامران نرجه:  تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ همانند سالهای گذشته با انبوهی از سوانح تلخ رانندگی در نقاط مختلف کشور به پایان رسید. طبق آخرین آمار دریافتی از سازمان پزشکی قانونی ظرف تعطیلات ۱۵ روزه نوروز امسال بالغ بر ۷۶۰ نفر در اثر سوانح جاده ای کشور جان خود را از دست داده اند و حدود ۱۹ […]

- ایمنی تعطیلات و تعطیلات ایمن

کامران نرجه:  تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ همانند سالهای گذشته با انبوهی از سوانح تلخ رانندگی در نقاط مختلف کشور به پایان رسید.

طبق آخرین آمار دریافتی از سازمان پزشکی قانونی ظرف تعطیلات ۱۵ روزه نوروز امسال بالغ بر ۷۶۰ نفر در اثر سوانح جاده ای کشور جان خود را از دست داده اند و حدود ۱۹ هزار نفر نیز در این حوادث مجروح شده اند.

به عبارت دیگر در تعطیلات گذشته روزانه ۵۰ نفر از هموطنان ما به دلیل بی توجهی به نکات ایمنی جان خود را از دست داده اند که این رقم بسیار بیشتر از تلفات سوانح رانندگی در سایر نقاط دنیاست.

با این وجود گروهی از مردم و مسئولان اصرار دارند که بار مسئولیت چنین کشتاری را به دوش یکدیگر انداخته و از پذیرش نقش خود در تکرار تعطیلات پُر سانحه شانه خالی کنند.

اما با نگاهی منصفانه به چنین رخداد نگران کننده ای در کشور می توان دریافت که سوانح رانندگی روزهای تعطیل در ایران از یک سو بیانگر ضعف فرهنگ عمومی نسبت به «ایمنی تفریحات» و از سوی دیگر بیانگر نقص راهبردهای امدادی و انتظامی در ایجاد «تفریحات ایمن» است.

راننده ای که با آگاهی از ضعف استاندارد خودروهای داخلی و نواقص فنی و مهندسی جاده ها، بی محبا قوانین رانندگی را در ترافیک سفرهای نوروزی زیر پا می  گذارد و برای خود و دیگران حادثه  ساز می شود، بدون شک درک صحیحی از فرهنگ «ایمنی تفریحات» ندارد.

آمارها نشان می دهد ۴۴ درصد از تصادفات نوروز امسال به علت عدم توجه به جلو و ۳۳ درصد نیز به علت سرعت غیر مجاز رخ داده که دلیل اصلی آن استفاده از تلفن همراه یا خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.

این نکته ثابت می کند که رانندگان تعطیلات نوروزی به اهمیت نکات ایمنی درهنگام سفر و تفریح واقف نیستند و مجاب کردن آنها به تبعیت از قوانین ایمنی باید در دستور کار جدی نظام فرهنگی کشور قرار گیرد.

در طرف مقابل دستگاه های مسئول امدادی و انتظامی قرار دارند که به دلیل مشکلات ساختاری، مدیریتی و یا کمبود اعتبارات مالی توانایی پایش، راهبری و حفظ ایمنی سفرهای جاده ای را ندارند.

متاسفانه آماری از نظارت پلیس بر مجوزهای فنی خودروهای عبوری در سفرهای گذشته و یا حضور به موقع نیروهای اورژانس در صحنه تصادفات نوروزی وجود ندارد.

بخش قابل توجهی از مسیرهای جاده ای کشور همچنان فاقد امکانات کنترل الکترونیکی، علائم هشدار دهنده و سیستم های ایمنی هستند.

نیروهای کشیک دستگاه های مسئول در روزهای تعطیل از آموزش های تخصصی لازم برخوردار نیستند و اعمال مقررات بازدارنده نسبت به متخلفان جدی گرفته نمی شود.

همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا همواره آمار تلفات رانندگی در تعطیلات کشور بالا باشد و مردم سفر و تفریحی بی خطر را تجربه نکنند.

بدیهی است برای کاهش فوری تلفات سوانح رانندگی در روزهای تعطیل باید :

۱- مجموع روزهای تعطیل در تقویم سالانه را به صورت مساوی و عادلانه در تمامی ماهها توزیع کرد تا امکان سفر برای متقاضیان در تمامی فصول محیا شده و از انباشت تقاضای سفر در نوروز کاسته شود.

۲ – تعداد محتوای اطلاع رسانی و برنامه  های آموزشی برای ترویج فرهنگ رانندگی ایمن از طریق تمامی رسانه ها در طول سال افزایش یابد.

۳- بودجه نهادهای امدادی و انتظامی برای تجهیز امکانات مناسب سخت افزاری و نرم افزاری با هدف بهبود مدیریت ایمنی و پایش رفتار مسافران جاده ای افزایش یابد.

۴- برخورد با متخلفان و رانندگان حادثه  ساز به منظور ایمنی سایر مسافران جاده ای تشدید شود.

منبع: اطلاعات انلاین