به گزارش زیرنویس به نقل از رویترز، دقایقی پیش نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل آغاز بکار کرده است. در این نشست نماینده روسیه در شورای امنیت با انتقاد تند از تجاوز صهیونیست‌ها به خاک سوریه تاکید کرد […]

به گزارش زیرنویس به نقل از رویترز، دقایقی پیش نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل آغاز بکار کرده است.

در این نشست نماینده روسیه در شورای امنیت با انتقاد تند از تجاوز صهیونیست‌ها به خاک سوریه تاکید کرد که نیروهای اسرائیل خیلی آرام و ساکت درحال بمباران مراکز دیپلماتیک در سوریه هستند و همزمان بی‌توجه به قطعنامۀ شورای امنیت درحال حمله به غزه هستند.

نماینده روسیه همچنین خواستار فشار جامعۀ جهانی به اسرائیل شد و تاکید کرد که اقدامات اسرائیل غیرقابل پذیرش هستند؛ چون در همه شرایط هیئت‌های دیپلماتیک باید مصونیت داشته باشند.

در این میان روسیه تاکید دارد که حملات تل آویو علیه سوریه با طراحی گسترده‌کردن درگیری صورت می‌گیرد و غربی‌ها اقدامات اسرائیل را در تحریک تنش در منطقه نادیده می‌گیرند.

روز دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳، جنگنده‌های اف- ۳۵ وابسته به نیروی هوایی ارتش اسرائیل با ورود به آسمان جولان اشغالی به وسیله شش موشک هدایت شونده ساختمان کنسولگری و محل سکونت سفیر ایران در دمشق را هدف قرار دادند. با وجود تشدید اقدامات میدانی برای یافتن اجساد شهدای احتمالی این جنایت اما تا این لحظه تعداد شهدا ۵ الی ۷ تن و زخمی‌ها ۱۲ نفر اعلام شدند. در میان شهدا این حادثه نام سردار محمد زاهدی از فرماندهان نیروی قدس سپاه؛ معاون ایشان سردار محمدهادی حاجی رحیمی، سردار حسین امیرالله رئیس ستادکل سپاه پاسداران در امور سوریه و لبنان و تنی چند از مستشاران ایرانی حاضر در سوریه به چشم می‌خورد.

پس از فروکش کردن فتنه داعش و تروریست‌های تکفیری در خاک سوریه، ارتش رژیم صهیونیستی براساس راهبرد «هزار خنجر» حمله به محل اسکان نیروهای مقاومت، انبارها، فرودگاه‌ها، نیروها و مستشاران نظامی ایران را در دستور کار خود قرار داد. تل‌آویو برای عملیاتی کردن این راهبرد براساس طرحی بلندمدت و به صورت گام به گام دامنه حملات علیه منافع و نیروهای مقاومت را توسعه داد. پس از عملیات طوفان الاقصی و حملات یکپارچه و هدفمند محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، میزان فعالیت جوخه ترور اسرائیل در سوریه و لبنان افزایش چشم گیری پیدا کرد.

تنها ساعتی پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق منابع مختلف در حال برشمردن دلایل متعدد در خصوص دامنه و اهداف این حمله هستند. دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل ساعاتی پس از این اقدام تروریستی، بدون اشاره به این حادثه تروریستی در برابر دوربین‌های تلویزیونی حاضر شد و از حمله پهپادی مقاومت عراق به نیرو دریایی این رژیم در شهر ایلات خبر داد! برخی تحلیلگران با اشاره به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و درخواست جامعه جهانی از رژیم صهیونیستی برای توقف نسل کشی در نوار غزه، حمله اخیر صهیونیست‌ها به دمشق را نوعی تلاش نتانیاهو برای دست آوردسازی در پیشگاه افکار عمومی اسرائیل و تلاش برای گسترش جنگ در جبهه شمالی ارزیابی می‌کنند.

به گفته کارشناسان، در حالی که کابینه اضطرار ملی اسرائیل با راه اندازی کارزار تبلیغاتی قصد دارد حمله به رفح را به نوعی مهر پایان بر حیات سیاسی- نظامی حماس نشان دهد، سفر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی به تهران نشان دهنده تداوم حیات قدرتمند مقاومت علی‌رغم بازی‌های رسانه‌ای اسرائیل است. سلسله تحولات فوق سبب کاهش چشمگیر اقبال رأی دهندگان اسرائیلی به نتانیاهو و متحدان راستگرا وی در کابینه شده است. در چنین شرایطی کابینه فعلی اسرائیل تلاش می‌کند با دنبال کردن انواع ماجراجویی‌های سیاسی- نظامی در جبهه مختلف شانس خود برای بقا در قدرت و پیروزی در انتخابات‌های آتی اسرائیل را امتحان نماید.

منبع: مـهر