به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، در ۵۰ کیلومتری ضلع غربی استان قزوین، بخش کوهین، منطقه قاقازان روستای خرکان سفلی همان روستایی است که سالهاست با موج خشکسالی روبروست.این خشکسالی که بر اثر تخریب سرچشمه های آب در بالادست روستا به بهانه کشف معدن سیلیس و بهره برداری ازایجاده شده مشکلات فراوانی برای اهالی این روستا ایجاد […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، در ۵۰ کیلومتری ضلع غربی استان قزوین، بخش کوهین، منطقه قاقازان روستای خرکان سفلی همان روستایی است که سالهاست با موج خشکسالی روبروست.این خشکسالی که بر اثر تخریب سرچشمه های آب در بالادست روستا به بهانه کشف معدن سیلیس و بهره برداری ازایجاده شده مشکلات فراوانی برای اهالی این روستا ایجاد کرده است.

خشک شدن ۵ چشمه آب شیرین که منبع آبرسانی کشاورزان بود

از بین بردن سرچشمه های آب، تخریب زمین های کشاورزی ،آسیب به زیرساخت های مواصلاتی و راههای روستا به دلیل تردد کامیون ها و از همه مهمتر از میان رفتن مشاغل کشاورز در این روستا در پی تملک غصبی از سوی پیمانکار تنها بخشی از مشکلات به وجود آمده است. مهمترین  بحران به وجود آمده از فعالیت معدن خاک صنعتی در زمین های کشاورزی این روستا  بحران هایی نظیر کم آبی و بیکاری است. فعالیت این معدن باعث خشک شدن، ۵ چشمه آب شیرین که منبع آب‌رسانی کشاورزی روستا  بوده شده. در جریان بهره برداری از این معادن ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی روستا تخریب و از بین رفته اند.

خرکان

عضو شورای روستا: ادعای بهر بردار مبتی بر خرید از مالکان کذب است

علی  گودرزوند چگینی عضو شورای اسلامی روستای خرکان سفلی  به خبرنگار اجتماعی زیرنویس اظهار کرد: در سالهای اخیر بیشتر اهالی روستا به دلیل بی آبی به شهر قزوین مراجعه کردند و فقط ۹ ماه سال برای کشت و کار به روستا مراجعه می کنند.در همین ۹ ماه سال هم با مشکلات زیادی از جمله جیره بندی آب مواجه هستند ولی همچنان تلاش دارند تا این روستا را آباد نگه دارند. همین موضوع باعث شده تا ۲۰ خانوار در فصل زمستان در این روستا اقامت داشته باشند .

وی در باره فعالیت معدن خاک صنعتی گفت:حدود ۲۵ سال است که از زمین های کشاورزی مردم روستا بدون رضایت از کشاورزان خاکبرداری می شود.بارها اعتراض کردیم و مانع فعالیت معدن شده ایم ولی متاسفانه نهادهای دولتی هیچ گونه حمایتی از اهالی روستا که اغلب کشاورز و دامدار هستند نداشتند و به پشتیبانی از پیمانکار می پردازند.

عضو شورای روستای خرکان تاکید کرد:پیمانکار مدعی است زمین های کشاورزان را از وزارت صمت اجاره کرده و بابت خاکبرداری به وزرات صمت اجاره می پردازد. در حالی که این زمین ها متعلق به مردم روستا است.

چگینی توضیح داد: اهالی روستا از  افرادی که از زمین های کشاورزی مردم خاک صنعتی بهره برداری می کنند به مراجع قضایی شکایت کرده و رای نهایی در اسفند ماه ۱۴۰۲ به نفع مالکان زمین های کشاورزی صادر شده و در این رای زمین های کشاورزی روستای خرکان از طریق رفع تداخلات امور اراضی از  حوزه منابع طبیعی خارج  شده و جزو زمین های شخصی است و به مالکان برگشته است.اما دوباره بهره بردار  تلاش دارد این زمین ها را منابع طبیعی عنوان کند.

وی می گوید:بهره بردار با ارائه اسنادی ادعا کرده این زمین ها را از کشاورزان خریداری کرده است اما در بررسی اسنادی که ارائه داده مشخص شده که هیچ یک از آن افراد جزو مالکان زمین های آن منطقه نیستند.

این عضو شورا درباره خشکیدن منابع آبی روستا می گوید:کارشناسان آب روستایی با بازدید از روستا اعلام کردند دلیل خشکیدن  سرچشمه های آبی روستا بهره برداری غیر اصولی از سرچشمه ها و تخریب آنهاست.

افضلی

مدیرکل سابق صمت استان قزوین: کشاورزان مدارک و اسناد خود را به سازمان بازرسی وزارت صمت ارائه کنند

عزیزاله افضلی مدیرکل سابق صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز در این باره به خبرنگار زیرنویس گفت:  هیچ کدام از اعتراضاتی که اهالی روستا دارند صحت ندارد؛هیچ یک از سرچشمه های آب کشاورزی روستا در منطقه مورد بهره برداری تخریب نشده و مانعی از سوی بهره بردار ایجاد نشده است.

افضلی در ادامه با تاکید بر اینکه روند صدور مجوز بهره برداری از این معدن با هماهنگی دستگاهها و نهادهای ذی ربطی مانند سازمان بازرسی کل کشور، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، محیط زیست، منابع طبیعی وشرکت آب بوده است افزود: در چندین نوبت با شکایت اهالی روستا این موضوع بررسی شده ولی نتیجه بخش نبوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درآمدهای حاصل از اجاره و حقوق دولتی این معدن به خزانه دولت واریز می شودگفت: آن بخشی که معدن است جزو انفال است و کلا معادن جزو انفال است و منابع دولت محسوب می شود.این زمین های کشاورزی را بهره بردار با ارائه اسنادی ادعا کرده از مالکان خریداری کرده است. در این رابطه برای بهره بردار در یک زمان مشخص که قاعدتا ۲۵ سال است پروانه بهره برداری صادر شده که مجوز های آن با استعلام از دستگاههای مربوطه بوده و این اقدامات انجام شده است و در همان زمان که من مسئولیت استان را به عهده داشتم خاطرم هست که مصوب شد که  پرونده رسیدگی به شکایات این معدن مختومه اعلام شود و برای بار دیگر تصویبش نکنند.

افضلی در پاسخ به اینکه اهالی روستا ادعای خریداری شدن زمین های کشاورزان را  رد کرده‌اند گفت: هیچ منعی ندارد کشاورزان برای احقاق حق خود در چنین شرایطی که نه زمین ها خریداری نه اجاره شده باید مدارک و اسناد خود را به سازمان بازرسی وزارت صمت ارائه کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان :پیمانکار باید با مردم تعامل کند

در همین رابطه قاسم زاده مدیر کل منابع طبیعی استان قزوین به خبرنگار اجتماعی زیرنویس گفت: اگر معادن در زمین های کشاورزی مردم کشف شود طبق ماده قانونی ۲۶ معادن باید در مورد آن تصمیم گیری شود.اما اگر در زمین های کشاورزی مردم معدنی کشف شود پیمانکار باید برای برداشت از آن با مردم تعامل کند و به نتیجه برسد.

نماینده مجلس:مردم تعاونی تشکیل دهند و بهره بردار شوند

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی  در این باره گفت: در بازدید از این روستا و مشکلات آنها در این زمینه تلاش هایی صورت گرفته و مقرر شده تا مردم روستا تعاونی تشکیل بدهند و خود بهره بردار شوند .البته این معدن در اجاره ۲۵ ساله در اختیار بهره بردار است و بعد از به اتمام رسیدن قراداد پیمانکار روستائیان و مالکان می توانند  خود بهره برار شوند.

وی در خصوص اینکه منافع این سالهایی که بهره برداری و به خزانه دولت واریز شده چگونه احصا خواهد شد گفت: مالکان باید به امور اراضی سازمان منابع طبیعی  طرح کاداس(نقشه برداری اراضی) مراجعه کنند و درخواستشان به شورای حل اختلاف تداخلات اراضی ارسال شود می کنند و اگر  در آنجا مشخص شود که زمین های شخصیبوده نه دولتی باید منابع درآمدی طی این سالها به مردم داده شود.

 

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

لطف الله سیاهکالی مرادی  پیشتر در بازدید از روستای خرکان سفلی در کوهین،  گفته بود: مردم این روستا مشکل بزرگی به نام معدن دارند که زمین های کشاورزی آنها را از بین برده و جاده را تخریب کرده است.

وی با بیان اینکه معادن باید حق مردم را بدهند، اضافه کرد:در این رابطه با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نشست هایی برگزار کرده ایم که بخشی از درآمد معادن به آبادانی روستاها اختصاص یابد.

 وی با اشاره به مشکلاتی که معادن برای روستائیان ایجاد کرده اند، افزود: ما در این زمینه مشکل فقدان یک قانون جامع را داریم که در مجلس و در کمیسیون صنایع دنبال می شود.

منبع خبر: رکنـا