زیرنویس، گروه استان‌ها- سمیه نوری: با آوردن نام ماه مبارک رمضان پس از یادآوری آداب روزه داری نخستین اعمالی که به ذهن مؤمنین می‌رسد برپایی محافل انس و تلاوت قرآن کریم است که به جا آوردن این فریضه بنا بر تأکیدات خداوند و نیز توصیه ائمه بیشتر از هرچیزی سبب شده تا ذات رمضان با […]

زیرنویس، گروه استان‌ها- سمیه نوری: با آوردن نام ماه مبارک رمضان پس از یادآوری آداب روزه داری نخستین اعمالی که به ذهن مؤمنین می‌رسد برپایی محافل انس و تلاوت قرآن کریم است که به جا آوردن این فریضه بنا بر تأکیدات خداوند و نیز توصیه ائمه بیشتر از هرچیزی سبب شده تا ذات رمضان با مجالس و محافل قرآنی عجین شود.

رسول خدا (ص) در تاکید به تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان می‌فرماید: «وَ مَنْ تَلا فیه آیَهً مِنَ القُرْآنِ، کانَ لَهُ مِثْلُ اَجْرِمَنْ خَتَمَ القُرْآنَ فی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ» کسی که در ماه مبارک رمضان یک آیه قرآن بخواند پاداش او همانند کسی است که قرآن را در ماه‌های دیگر ختم کرده است.

بر همین اساس است که با شروع این ماه بر در برکت به منظور نهایت بهره‌گیری از فضیلت‌ها چند روزی پیش از شروع ماه مبارک رمضان مساجد غبار روبی و آماده و مهیای برگزاری محافل تلاوت قرآن می‌شود و این رسم و رویه در ابعاد مختلف در جای جای کشور جاری و ساری بوده و به دلیل اهمیت تلاوت و انس با قرآن در جامعه علاوه بر ترتیل روزانه یک جز از قرآن کریم و پوشش رسانه‌ای آن برنامه‌های تلویزیونی ویژه‌ای نیز تولید می‌شود.

یکی از برنامه‌هایی که این روزها همزمان با ماه مبارک رمضان در راستای ترویج تلاوت و انس با قرآن گام‌های بلند وموفقیت آمیزی برداشته و از قضا بسیار مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته ویژه برنامه «محفل» است که در ساعات پایانی روز و پیش از اذان مغرب هر روز حوالی ساعت ۱۷ عصر از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

برنامه «محفل» به حدی مورد استقبال عموم قرار گرفته که با دعوت از قاریان قرآن از سراسر کشور در سنین مختلف از کودکان و نوجوانان گرفته تا قاریان با سابقه تر و با تجربه شوق حضور در این برنامه‌ها را دارند اما اثر قابل توجه این برنامه بر جامعه به گونه‌ای است که مشوق بسیاری از کودکان و نوجوان برای آموزش ترتیل و حفظ قرآن کریم شده است.

«محفل» جز معدود برنامه‌هایی است که از نظر کارشناسان توانسته در کنار کار فرهنگی قوی برنامه‌ای معنوی برنامه‌ای شاد و مفرح در تلویزیون به تصویر بکشد و همین امر جز نقاط قوت و مثبتی است که مخاطبان را به خود جذب می‌کند.

برنامه محفل با میزبانی «حسنین الحلو»، «رضوان درویش»، «احمد ابوالقاسم»، «حامد شاکر نژاد» و «غلامرضا قاسمیان» هر روز میزبان چند نفر از قاریان قرآنی است که هر کدام از آنها استعدادهای ویژه خود در حوزه ترتیل و تحریر آیات قرآن کریم نشان می‌دهد و امروز در بیست و دومین قسمت از برنامه محفل در رمضان ۱۴۰۳ در ایران یک قاری کرمانشاهی در بین دیگر قاریان دیده می‌شود.

تابلو اهدایی قاری کرمانشاهی در برنامه محفل بانی آزادی زندانیان شد

قاری کرمانشاهی مهمان برنامه «محفل»

«معین رنجبر» قاری جوان کرمانشاهی با حضور در برنامه محفل در بدو ورود به این برنامه به تلاوت آیاتی از سوره مائده در قرآن کریم پرداخت و مورد تقدیر میزبانان این برنامه قرار گرفت.

این قاری کرمانشاهی از کارکنان نیروی انتظامی استان کرمانشاه بوده که بر اساس نقش و اهمیت نیرو انتظامی در تأمین امنیت مردم غلامرضا قاسمیان قاری میزبان در برنامه محفل با قرائت آیاتی از سوره «بقره» و «نحل» به جایگاه امنیت از نظر قرآن کریم اشاره و گفت: در تفسیر این آیات حتی مسائل اقتصادی را به امنیت گره زده و بر این نکته تاکید شده که برای یک مکان پیش از مسائل اقتصادی داشتن امنیت مهم‌تر و اولویت دار است.

وی ادامه داد: نعمت سلامتی و امنیت تنها نعمت‌هایی هستند که خداوند به انسان عطا کرده اما تنها زمانی قدر آن را خواهد دانست که آن را از دست بدهد و با خدشه‌ای بر آن وارد شود و امروز امنیت و سلامت در جامعه خود را باید مدیون زحمات آنان دانست.

در ادامه معین رنجبر قاری مستعد کرمانشاهی به درخواست مجری برنامه به تعریف شیرین‌ترین خاطره خود پرداخت و گفت: چندی پیش در مراسم ماه محرم در برنامه‌ای که توسط اداره کل زندان‌ها برای زندانیان برگزار شد به عنوان قاری قرآن و برای تلاوت آیات ابتدای مراسم حضور پیدا کردم و در زمان تلاوت آیاتی از سوره «قیامه» از قرآن کریم به خوبی پشیمانی در چهره آنها در حین شنیدن آیات مشاهده می‌شد.

وی افزود: در پایان تلاوت هنگام خروج یکی از زندانیان که از قضا حافظ قرآن هم بود با من گفت‌وگویی کرد و سپس تابلوی که کار دست خودش بود به عنوان هدیه‌ای داد.

این تابلو به برنامه محفل اهدا شد و سپس از بین حاضرین جمع با هدف کمک به زندانیان و آزاد سازی چند زندانی با جمع آوری مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان بانی و زمینه ساز خیر شد.

این برنامه با قرائت این قاری کرمانشاهی در اذان مغرب و عشا به بیست و دومین قسمت از برنامه خود پایان داد.

منبع: مـهر