گسترش قدرت دریایی ارتش با تجهیزات جدید
گسترش قدرت دریایی ارتش با تجهیزات جدید

صنعت دفاعی ایران در سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های گذشته دستاورد‌ها و محصولات متنوع و موثری را در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران طراحی و تولید کرده است که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در حوزه رزمی ایفا خواهند کرد. پانزدهمین گزارش از این مجموعه به معرفی ۴۲ دستاورد الحاق […]

صنعت دفاعی ایران در سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های گذشته دستاورد‌ها و محصولات متنوع و موثری را در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران طراحی و تولید کرده است که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در حوزه رزمی ایفا خواهند کرد.

پانزدهمین گزارش از این مجموعه به معرفی ۴۲ دستاورد الحاق شده به نیروی دریایی ارتش اختصاص دارد که در ادامه، جزئیات آن را مطالعه می‌کنید.

قدرت دریایی ارتش افزایش پیدا می‌کند

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دی و بهمن‌ماه سال گذشته دو مرحله گسترده از الحاق‌ها را تجربه کرد. نخست، سوم دی‌ماه که شاهد الحاق تجهیزات در منطقه سوم دریایی نبوت ارتش در کنارک و دوم، الحاق ۴۲ دستاورد به منطقه اول دریایی امامت در بندرعباس انجام شد.

ارتش

سومین روز از دی‌ سال گذشته بود که مراسمی برای الحاق تجهیزات به منطقه سوم دریایی ارتش در کنارک برگزار شد.

این مراسم با حضور و سخنرانی سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار و طی آن، سامانه‌های موشکی کروز راهبردی طلائیه (ابومهدی) و نصیر الحاق شد.

همچنین؛ در حوزه بالگردی نیز، اولین بالگرد‌های جنگالی و اطلاعاتی جزو تجهیزات الحاق شده به منطقه سوم دریایی ارتش بود.

تجهیز ناوشکن جماران (۷۶) به ۸ فروند موشک سطح به سطح کروز برای اولین‌بار و الحاق پهپاد‌های پرسه‌زن و انهدامی هوشمند سنجر (شاهین-۱) به ناوشکن جماران، سامانه چند منظوره پهپادی جنگالی و اطلاعاتی، سامانه غواص یاب، یدکش بندرگاهی و لنگرگاهی سیروان نیز به منطقه سوم دریایی ارتش الحاق شدند.
الحاق ۴۲ دستاورد دفاعی به نیروی دریایی ارتش

اولین روز از نیمه دوم اسفندماه سال گذشته نیز با خبر‌های خوبی برای نیروی دریایی ارتش آغاز شد.

متخصصان دفاعی کشورمان در مراسمی که با حضور سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش برگزار شد، تعداد ۴۲ دستاورد را به نیروی دریایی ارتش الحاق کردند.

بازآماد و الحاق ۸ فروند یگان شناور رزمی

بخش اول این مراسم به بازآماد و الحاق ۸ فروند یگان شناور رزمی، سطحی و زیر سطحی و پروازی شامل ناو‌های موشک انداز نیزه و خدنگ، ۲ فروند شناور آذرخش و یک فروند راکت انداز ریپ، بالگرد مین روب RH ۵٣ و هواناو ۶.SRN اختصاص داشت.

دستاورد بعدی تجهیز ناوشکن سهند به پهپاد کابلی ۳۰۵ و پهپاد سنجر ۱۲ لانچر و ارتقای پهپاد باور ۵ به سیکر راداری است.

تجهیز ناوشکن سهند به سامانه پدافند هوایی صیاد ۳

رونمایی و بهره برداری از ۱۴ دستاورد نوین در حوزه تسلیحات رزم دریایی نظیر تجهیز ناوشکن سهند به اولین سامانه پدافند هوایی برد متوسط صیاد ۳ و سامانه پدافند هوایی و دفاع نقطه‌ای کمند، لانچر‌های پرتاب موشک‌های کروز ناوشکن البرز، تجهیز هواناو ۱۰۴ به سامانه موشکی کروز نصیر، تولید انبوه موشک کروز تهاجم زمینی، اژدر والفجر مد ۲ و اژدر الکتریکی، ۳ کلاس مین رونده هوشمند، گلوله‌های ساخت داخل و بومی توپ دریایی کالیبر ۷۶ و ۲۰ میلی متری (شهید قهرمانی) با توان انفجاری بالا، سایت تکنیک موبایل موشک راهبردی طلائیه، طراحی و تولید باتری اژدر‌های الکتریکی و سلاح‌های زیر سطحی بخش دیگری از توانمندی‌هایی است که در اسفندماه سال گذشته به نیروی دریایی ارتش الحاق شدند.

الحاق سامانه‌ها و حسگر‌های رزم دریایی و اشراف اطلاعاتی به تجهیزات دفاعی

همچنین؛ ۱۶ دستاورد در حوزه سامانه‌ها و حسگر‌های رزم دریایی اشراف اطلاعاتی و مصونیت بخشی به تجهیزات دفاعی نیز الحاق شد.

این تجهیزات شامل رادار بومی و دریایی دریابان، رادار تاکتیکی ارتفاع کم دریادار با قابلیت تاب آوری بالا در جنگ‌های الکترونیکی، سامانه جامع کنترل آتش شناور‌های زیر سطحی، سونار کلاس ۳۰۰ ناوشکن البرز، سونار کلاس ۴۰۰ زیر دریایی‌های کلاس طارق، سامانه تلفن زیر آبی شناور‌های زیر سطحی و سامانه میز مانور زیردریایی‌های کلاس طارق است.

همچنین؛ تجهیزات اکسیژن ساز در شناور‌های زیر سطحی، سونار غواص‌یاب، سامانه اخلال و فریب راداری، سامانه کشف و شناسایی و مانیتورینگ راداری، سامانه آفندی و اخلالگر پرقدرت سامانه‌های ناوبری، رادار کشف ریز پرنده کاشف، سامانه کیان ساحلی، سامانه رهگیری و تعیین هویت سیگنال‌های اهداف دریایی و هوایی و بازآماد سامانه‌های رانش یگان‌های شناور رزمی نیز بخش دیگری از این تجهیزات به شمار می‌رود.

منبع: فارس

+