معمولاً در فروردین ماه شمسی چرخ فوتبال با دیدارهای ملی می‌چرخد. فیفادی یا تاریخ برگزاری مسابقات ملی در دهه نخست فروردین ماه است و بنا به سنت دیرینه ایرانی‌ها، حتی اگر تیم ملی بازی هم نداشت اهالی فوتبال سرگرم به جا آوردن رسومات نوروز بودند. به این ترتیب همیشه در فوتبال ایران و در طول […]

- مقایسه هفته آغازین لیگ در دو فصل اخیر؛ دوباره سپاهان و صنعت نفت!/ پرسپولیس به دنبال تکرار خاطره خوش با یحیی

معمولاً در فروردین ماه شمسی چرخ فوتبال با دیدارهای ملی می‌چرخد. فیفادی یا تاریخ برگزاری مسابقات ملی در دهه نخست فروردین ماه است و بنا به سنت دیرینه ایرانی‌ها، حتی اگر تیم ملی بازی هم نداشت اهالی فوتبال سرگرم به جا آوردن رسومات نوروز بودند. به این ترتیب همیشه در فوتبال ایران و در طول نیم قرن عمر برگزاری لیگ بازی‌ها بعد از ایام تعطیلات نوروز دوباره آغاز می‌شود و تیم‌ها فرصتی برای استراحت دارند.

فصل قبل دیدارهای لیگ برتر از روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین آغاز شد، دیدارهایی که از هفته بیست و چهارم لیگ بیست و دوم بود اما این فصل شروع دوباره لیگ از هفته بیست و دوم و شنبه ۱۸ فروردین خواهد بود و قرار است هشت بازی این هفته طی سه روز انجام شود. پس تا همین جا لیگ ما این فصل ۲ هفته در برگزاری مسابقات و یک روز در برگزاری بازی‌های هفته عقب‌تر از سال قبل خود است! اما این همه ماجرا نیست. اگر دیدارهای معوقه این فصل را که قرار است تا قبل از برگزاری هفته بیست و دوم انجام شود کنار بگذاریم، می‌توان بین ۸ بازی هفته آغازین در سال ۱۴۰۲ و ۸ بازی هفته ابتدایی در سال ۱۴۰۳ مقایسه‌ای انجام داد. البته که بازی‌های امسال هنوز آغاز نشده اما بد نیست ببینید تیم‌ها سال قبل را با چه نتایجی استارت زدند…

فروردین سال قبل فوتبال داخلی با هفته بیست و چهارم استارت خورد، در حالی که سپاهان قاطعانه صدرنشین بود و در آخرین بازی سال ۱۴۰۱ پرسپولیس، یعنی جدی‌ترین رقیب خود را در ورزشگاه آزادی شکست داده بود. در دیدارهای مهم ان هفته سپاهان صدرنشین موفق شد با برتری یک گله برابر صنعت نفت آبادان قعرنشین اختلاف ۳ امتیازی در صدرجدول را حفظ کند؛ نکته خاص این بازی گل جنجالی رامین رضاییان بود که کمک داور بازی آن را اعلام کرد اما بازیکنان و مربیان تیم آبادانی اعتقاد داشتند که تمام توپ از تمام خط عبور نکرده است.

در دیگر بازی مهم هفته استقلال تهران در آزادی میزبان ذوب آهن اصفهان بود که با تکیه بر درخشش زوج بوشهری خود یعنی مهدی قایدی و محمد محبی و البته پنالتی‌های مطمئن کوین یامگا موفق به برتری دو بر صفر شد تا نزدیک ترین تعقیب کننده سپاهان در صدرجدول شود. هرچند که همه چیز در حوالی باشگاه استقلال تهران تحت تاثیر حذف قریب الوقوع از آسیا قرار داشت، دژاوو و تکرار تاریخ!

ضلع دیگر کورس قهرمانی یعنی پرسپولیس تهران در رفسنجان مهمان تیم مس این شهر بود که نهایتا شاگردان گل محمدی موفق شدند با یک پنالتی فوق جنجالی برنده از زمین بیرون بیایند؛ امیر عرب براقی در این بازی یک پنالتی اخراج به نفع پرسپولیس اعلام کرد که اعتراض گسترده تیم مس رفسنجان را درپی داشت. در صحنه مذکور ابتدا داور خطای پشت محوطه اعلام و رامتین سلیمان زاده را اخراج کرد اما ثانیه‌های بعد با نظر عجیب کمک داور خطا را داخل محوطه تشخیص داد و اعلام پنالتی کرد و در حالی که به نظر می‌رسید با تغییر این تصمیم طبق قوانین داوری باید کارت قرمز سلیمان زاده تبدیل به کارت زرد شود، عرب براقی بازهم رای به خروج مدافع مس از زمین بازی داد تا با گل شدن همین پنالتی توسط گولسیانی پرسپولیس برنده از زمین خارج شود.

فصل پیش محمد ربیعی هدایت مس را برعهده و تا این بازی تنها سه باخت داشت که دو بار آن برابر پرسپولیس و شاگردان یحیی گل محمدی بود! به این ترتیب ۳ تیم سپاهان اصفهان، استقلال تهران و پرسپولیس تهران در پایان هفته ۲۴ به ترتیب با ۵۲، ۴۹ و ۴۸ امتیاز در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

نتایج کامل هفته آغازین سال قبل این بود:

مس کرمان ۱ _ آلومینیوم اراک ۱

نفت مسجد سلیمان ۱ _ تراکتور تبریز ۵

ملوان بندرانزلی ۱ _ هوادار تهران ۲

پیکان تهران ۰ _ فولاد خوزستان ۲

سپاهان اصفهان ۱ _ صنعت نفت آبادان ۰

نساجی مازندران ۱ _ گلگهر سیرجان ۲

استقلال تهران ۲ _ ذوب آهن اصفهان ۰

مس رفسنجان ۰ _ پرسپولیس تهران ۱

۸ بازی هفته اول سال قبل ۲۰ گل داشت! اگر نگاهی به برنامه بازی‌های هفته بیست و دوم این فصل که هفته آغازین فوتبال در سال ۱۴۰۳ خواهد بود بیندازید، متوجه می‌شوید که دوباره امسال هم پیکان در مصاف با یک تیم خوزستانی سال را آغاز خواهد کرد. دوباره پرسپولیس با یک تیم نماینده کرمان بازی دارد و از همه جالب تر، سپاهان در شروع دوباره باید برابر صنعت نفت آبادان به میدان برود.

سپاهان سال قبل در اصفهان با یک گل تیم آبادانی را برد. این فصل دور رفت در دیدار هفته هفتم دوباره در اصفهان میزبان بود و ۴-۱ به برتری رسید و حالا دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ باید در آبادان به مصاف صنعت نفتی برود که بعد از عبدالله ویسی سهراب بختیاری زاده را هم کنار گذاشت.

نکته دیگر اینکه پرسپولیس سال قبل بعد از شکست مقابل سپاهان در اسفند ماه ۱۴۰۱ با پیروزی مقابل مس رفسنجان در فروردین استارت زد و با کسب ۷ برد متوالی و با استفاده از لغزش سپاهان در پایان فصل قهرمان شد. در سال ۱۴۰۳ نیز پرسپولیس نخستین دیدار خود را مقابل مس رفسنجان ترتیب داد که البته یک بازی دوستانه بود اما این تقارن جدا عجیب است.

منبع: خبـر ورزشی