حمله اخیر صهیونیست‌ها نسخه اسرائیلی حمله آمریکا به حاج قاسم بود؟
حمله اخیر صهیونیست‌ها نسخه اسرائیلی حمله آمریکا به حاج قاسم بود؟

 انتخاب به نقل روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی می‌گویند حمله هوایی به مجموعه سفارت ایران در دمشق یک ضربه جدی به تهران وارد کرده است. در ادامه این مطلب آمده است: روز سه شنبه مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی ابراز نگرانی کردند که حمله اسرائیل به ساختمان متعلق به سفارت ایران […]

- حمله اخیر صهیونیست‌ها نسخه اسرائیلی حمله آمریکا به حاج قاسم بود؟

 انتخاب به نقل روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی می‌گویند حمله هوایی به مجموعه سفارت ایران در دمشق یک ضربه جدی به تهران وارد کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: روز سه شنبه مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی ابراز نگرانی کردند که حمله اسرائیل به ساختمان متعلق به سفارت ایران در سوریه می‌تواند موجب افزایش مخاصمات در منطقه شود و حملات تلافی جویانه‌ای را علیه اسرائیل و متحدش ایالات متحده رقم بزند.

این مقام‌ها گفتند، حمله مذکور که منجر به جان باختن ۳ نفر از ژنرال‌های نیروی قدس سپاه و چند نظامی دیگر شد، ضربه‌ای جدی به این نیرو که بازوی نظامی و اطلاعاتی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است به شمار می‌رود.

رالف گاف، یک مقام سابق سی آی‌ای که در خاورمیانه خدمت کرده، حمله اسرائیل را “فوق العاده بی پروا” خوانده است.

گاف افزود: «این اقدام تنها منجر به افزایش تنش از سوی ایران و گروه‌های نیابتی اش خواهد شد» که برای نیرو‌های امریکایی در منطقه که ممکن است در حملات تلافی جویانه نیرو‌های نیابتی تهران مورد هدف قرار بگیرند بسیار خطرناک است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت: پس از حمله دمشق، نیرو‌های آمریکایی مستقر در جنوب شرق سوریه یک حمله پهپادی را خنثی کردند. این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود افزود، مشخص نیست که آیا هدف این پهپاد نیرو‌های آمریکایی بوده اند یا نه. اگر هدف امریکایی‌ها بوده باشند، این اولین حمله نیرو‌های شبه نظامی تحت حمایت تهران به نیرو‌های آمریکایی در عراق یا سوریه در طی حدود ۲ ماه گذشته بوده است. این حمله هیچ گونه تلفات جانی و مالی در پی نداشته است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا افزود، حمله دیگری پس از آن گزارش نشده، اما مقام‌های پنتاگون از نزدیک در حال رصد وضعیت منطقه هستند.

گاف در ادامه گفت، این حمله با “استراتژی بلندمدت اسرائیل مبنی بر تضعیف” سپاه پاسداران و نیروی قدس انطباق دارد.

در طی جنگ در سایه یک سال اخیر بین ایران و اسرائیل، سوریه یک میدان عمل مهم و کلیدی برای اقدامات اسرائیل بوده است.

دانا استرول، مقام سابق ارشد پنتاگون در امور خاورمیانه که اکنون در انستیتوی واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک فعالیت دارد اظهار داشت: «حمله دمشق یک افزایش تنش قابل توجه بود و ریسک وارد کردن یک منطقه شکننده و بی ثبات به جنگی تمام عیار را به همراه دارد.» وی افزود، «این نسخه اسرائیلی حمله آمریکا به قاسم سلیمانی بود.»

استرول در ادامه گفت، ارزیابی دوران بعد از ترور قاسم سلیمانی در این زمینه می‌تواند آموزنده باشد. وی با اشاره به دوره فرماندهی ژنرال اسماعیل قاآنی، فرمانده فعلی نیروی قدس سپاه اظهار داشت: «این (ترور) منجر به گستردگی بیشتر، اما در عین حال کاهش میزان توانمندی فعالیت‌های شبکه نیروی قدس در خارج از کشور شده است. اما استراتژی محوری ایران هرگز تغییری نکرده است. تهران به سرمایه گذاری در شبکه خود در خارج از مرز‌ها ادامه خواهد داد تا نبرد را از مرز‌های خود دور نگه دارد.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: «حمله دمشق بر نحوه عملیات‌های برون مرزی نیروی قدس تاثیرات راهبردی خواهد گذاشت.»

کنت مکنزی، ژنرال چهار ستاره بازنشسته و رهبر سابق فرماندهی مرکزی پنتاگون که بر عملیات‌های نظامی امریکا در خاورمیانه نظارت دارد گفت، مرگ این مقام‌های عالی رتبه نیروی قدس “یک ضربه” تلقی می‌شود. وی افزود: «روابطی که آن‌ها به شکل دیرینه ایجاد کرده و به شکلی محتاطانه توسعه داده بودند از بین خواهد رفت.»

به گفته استرول، این حمله موجب خشمگین‌تر شدن تهران خواهد شد. «سوال این است که آیا ایران به نحوی به این حمله واکنش نشان خواهد داد که موجب کاهش تنش شود یا از نردبان تنش زایی بالا خواهد رفت.»

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه گفت، ایالات محتده هیچ مداخله‌ای در این حمله نداشته و پیش از انجام حمله از آن مطلع نبوده است. سینگ در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه واشنگتن این پیام را مستقیما به ایران منتقل کرده افزود: «با توجه به بالا بودن تنش‌ها در منطقه، ما می‌خواستیم از کانال‌های خصوصی این موضوع را روشن کنیم که ایالات متحده هیچ مداخله‌ای در حمله دمشق نداشته است.»

منبع: اطلاعات انلاین