پیروی از پیامبر اسلام (ص) را در صدر امور زندگی خود قرار دهید
پیروی از پیامبر اسلام (ص) را در صدر امور زندگی خود قرار دهید

علی عباسی کارشناس علوم قرآنی درباره دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان گفت: در این دعا معارفی همچون دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا و پیروی از خاتم پیامبران مطرح شده است. حدیث است که به حقیقت ایمان نمی‌رسید مگر آنکه نزدیک‌ترین خویشان خود را برای خدا دوست نداشته باشید. […]

- پیروی از پیامبر اسلام (ص) را در صدر امور زندگی خود قرار دهید

علی عباسی کارشناس علوم قرآنی درباره دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان گفت: در این دعا معارفی همچون دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا و پیروی از خاتم پیامبران مطرح شده است. حدیث است که به حقیقت ایمان نمی‌رسید مگر آنکه نزدیک‌ترین خویشان خود را برای خدا دوست نداشته باشید.

وی درباره مضمون دعای روز بیست و پنجم اشاره و بیان کرد: در این دعا بندگان از خداوند متعال درخواست دارند که «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیْهِ مُحِبّا لاَوْلِیآئِکَ، وَمُعادِیا لاَعْدائِکَ، مُسْتَنّا بِسُنَّهِ خاتَمِ أَنْبِیائِکَ، یا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ. خدایا قرار بده در این روز مرا دوست دوستانت و دشمن دشمنانت، و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت؛‌ای نگهدار دل‌های پیامبران.» در این دعا علاوه بر اهمیت هم‌نشین و دوست اشاره‌ای به علاقه اهل‌بیت (ع) دارد.

عباسی بیان کرد:برای اینکه بدانیم چه کسانی از دوستان ما هستند باید معیار‌های دوستان را بدانیم، حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «که دوستان تو سه دسته‌اند و دشمنانت نیز سه دسته‌اند، اما دوستانت عبارت‌اند از: دوستت، دوست دوستت، دشمن دشمنت؛ اما دشمنانت؛ دشمن تو، دشمن دوستت و دوست دشمن تو است» در جای دیگری در نهج‌البلاغه بیان شده است که «همانا دوست و نزدیک حضرت محمد (ص) کسى است که خدا را پیروى کند، هر چند پیوند نسبی‌اش دور باشد، و دشمن آن حضرت کسى است که خدا را معصیت کند، هر چند خویشاوندی‌اش نزدیک باشد».

این کارشناس علوم قرآنی درباره شناخت دشمن تصریح کرد: محدودیت انسان‌ها از جمله محدودیت از آگاهی نسبت به قلب‌ها و دل‌های دیگران، موجب می‌شود تا نیازمند اموری دیگر شوند و نتوانند به شناسایی دشمنان بپردازند به همین دلیل توجه به آیات و روایت بهترین راه محسوب می‌شود. خداوند متعال در آیه ۸ سوره توبه بیان فرمودند که برخی از دشمنان با پنهان کردن دشمنی و کینه خود نسبت به دیگری، موجب می‌شوند تا انسان از شناسایی دشمن بازماند و در دام فریب و نیرنگ آنان قرار گیرد و نتواند دشمن و کینه‌های آتش‌افروزش را ببیند. در آیه ۳ سوره آل‌عمران خداوند متعال می‌فرمایند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَهً مِنْ دُونِکُمْ لَا یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ ۖ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ،‌ای اهل ایمان، از غیر همدینان خود دوست صمیمی همراز نگیرید، چه آنکه آنها از خلل و فساد در کار شما ذرّه‌ای کوتاهی نکنند، آنها مایل‌اند شما همیشه در رنج باشید، دشمنی شما را بر زبان هم آشکار سازند و محقق آنچه در دل دارند بیش از آن است. ما به خوبی برای شما بیان آیات کردیم اگر عقل را به کار بندید.» در این آیه ملاک دوستى و روابط صمیمانه مسلمانان با سایر جوامع باید ایمان باشد. دشمن در ضربه زدن به فکر و اندیشه کوتاهى نمى‌کند. دشمنان با شگردهاى گوناگون با ما برخورد مى‌کند. اینها نکاتی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم، البته خداوند در نهاد آدمی عقلی را قرار داده که خود یکی از ابزار‌های مهم شناسایی دوست از دشمن است. انسان‌ها با بهره‌گیری از این ابزار ارزشمند می‌توانند دشمنان خویش را شناسایی و با توطئه‌های آنان مقابله کنند.

وی تاثیر همنشین افزود: امام باقر (ع) به شخصی فرمودند؛ «اگر اراده کردی که بفهمی بهشتی و یا جهنمی هستی، به قلبت مراجعه کن، اگر دیدی اهل طاعت را دوست داری، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داری، اهل جهنم هستی و انسان در قیامت با کسی که او را دوست دارد، محشور می‌شود.»

عباسی به فراز دیگر دعا اشاره و تاکید کرد: بندگان از خداوند می‌خواهند تا کمک کند و این توفیق را عنایت کند تا از راه و روش پیامبر اعظم (ص) که به سنت تعبیر گردیده است پیروی کنیم. چرا که امروزه مشاهده می‌شود چقدر سنت‌های پیامبر گرامی اسلام مظلوم واقع‌شده است و کسی اهمیت زیادی بر این سنت‌ها قائل نیست. به عنوان مثال پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «ازدواج سنت من است پس هر کس از آن دوری گزیند و روی‌گردان شود، از من نیست.»، اما امروزه می‌بینیم برخی افراد از گفته خاتم النبیا (ص) استفاده کرده و تفسیر به رای می‌کنند و سنتی را که پیامبر اسلام (ص) بر اساس خواست خداوند پایه گذارده‌اند با وسوسه‌های شیطانی زیر پا گذاشته و با سخت‌گیری‌های بیجا و غیرعقلانی آن سنت نیکو را مانند یک هیولای وحشتناک نشان داده‌اند. این‌گونه است که آمار ازدواج کاهش داشته و بسیاری از مشکلات سبب شده تا جوانان از ازدواج فارغ شوند.

این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: خدای متعال به ما مسلمانان دستور داده است که از پیامبراسلام (ص) تبعیت کنیم. این تبعیت، در همه چیز زندگی مطرح است. آن بزرگوار، نه فقط در گفتار خود، بلکه در رفتار خود، در هیئت زندگی خود، در چگونگی معاشرت خود با مردم و با خانواده، در برخوردش با دوستان، در معامله‌اش با دشمنان و بیگانگان، در رفتارش با ضعفا و با اقویا، در همه چیز اسوه و الگو خواهد بود. در آیه ۷ سوره حشر آمده است «وَمَآ ءَاتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ و [از اموال و احکام و معارف دینی]آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید؛ زیرا خدا سخت کیفر است» این نکته نشان می‌دهد باید تنها پیرو پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) باشیم تا بتوانیم مسیر زندگی را به درستی بپیماییم و همواره این مهم را در دعا‌ها از خداوند متعال طلب کنیم.

منبع: میزان

+