به گزارش زیرنویس، سیاوش آقاجانی در ستاد کالابرگ استان گیلان و هماهنگی اجرای مرحله جدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی ، با اشاره به اهمیت شبکه ملی اعتبار به عنوان برنامه محوری دولت در حوزه اقتصاد و معیشت، اظهار کرد: یکی از شاخص های ارزیابی استان ها از سوی دولت، فرایند اجرای شبکه ملی اعتبار و […]

به گزارش زیرنویس، سیاوش آقاجانی در ستاد کالابرگ استان گیلان و هماهنگی اجرای مرحله جدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی ، با اشاره به اهمیت شبکه ملی اعتبار به عنوان برنامه محوری دولت در حوزه اقتصاد و معیشت، اظهار کرد: یکی از شاخص های ارزیابی استان ها از سوی دولت، فرایند اجرای شبکه ملی اعتبار و طرح کالابرگ الکترونیکی است.

وی هدف دولت و مجلس در طرح کالابرگ الکترونیکی را تامین و تقویت امنیت سبد غذایی خانوار دانست و تاکید کرد: در طرح فجرانه که از ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ آغاز شده، کلیه خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی جهت خرید ۱۱ قلم کالابرگی شده اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان شرط بهره مندی از اعتبار تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی را خرید کامل سبد کالابرگ با وزن مشخص دانست و یادآور شد: نگاه دولت حفظ امنیت غذایی خانوارهاست و موضوع حذف یارانه نقدی را دنبال نمی‌کند و لذا استفاده از کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری و علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است.

آقاجانی با اشاره به آغاز ماه سوم طرح فجرانه از ۱۸ فروردین ماه لغایت ۱۸ اردیبهشت ماه، خاطرنشان کرد: بعد از این مدت، دولت درباره ادامه طرح کالابرگ فجرانه تصمیم گیری خواهد کرد.

وی مبلغ کل خرید ۱۱ قلم کالابرگی را ۷۴۳ هزار تومان دانست که فقط ۵۲۳ هزار تومان آن توسط سرپرست خانوار پرداخت می‌شود و گفت: مبنای قیمت اقلام ۱۱گانه سال ۱۴۰۱ بوده و دولت مابه التفاوت قیمت روز را پرداخت می کند.

مدیرکل تعاون گیلان مجموع مشمولان یارانه بگیر استان را ۸۹۲ هزار و ۸۵۵ خانوار با جمعیت دو میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۴۶ نفر دانست و متذکر شد: از زمان آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی از ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ لغایت ۱۵ فروردین ماه سال جاری، ۶۵۲ هزار و ۵۹۵ خانوار از کالابرگ استفاده کرده و یک میلیون و ۶۲۴ هزار و ۶۹۴ تراکنش انجام داده اند.

وی با بیان اینکه ۳۶۵ هزار و ۵۶۹ خانوار نیز از طرح فجرانه بهره برده اند و ۴۲۴ هزار و ۵۸۸ تراکنش انجام داده اند، خاطرنشان کرد: اعتبار استفاده شده توسط خانوارها ۱۹۳ میلیارد و ۹۵۲ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۸۴ ریال و مبلغ کل خرید ۲۴ هزار و ۵۶۹ میلیارد و ۸۰۷ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۳۸ ریال می باشد.

آقاجانی میزان مشارکت خانوارهای مشمول در مرحله اول طرح فجرانه را ۷۶ درصد دانست و عنوان کرد: حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک های اول تا هفتم، حمایت از تولیدات داخلی، حمایت از اشتغال پایدار، مدیریت نقدینگی به سمت حمایت از تولیدات داخلی، ایجاد رونق اقتصادی در اصناف و فروشگاه های خرد و زنجیره ای، رضایتمندی مردم به ویژه اقشار کم درآمد و… از جمله اثرات مثبت طرح کالابرگ الکترونیکی است.

مدیرکل تعاون گیلان از فعال بودن ۴۵۵۳ شعبه فروشگاه خرد و ۴۵۴ شعبه فروشگاه زنجیره ای در طرح شبکه ملی اعتبار استان خبر داد و اضافه کرد: ۱۳ دهستان در شهرهای رودبار، رودسر، فومن، لنگرود، لاهیجان، املش، رضوانشهر و خمام هنوز به شبکه ملی اعتبار متصل نشده اند.

وی از بسته شدن ۳۶۱ سوئیچ فروشگاهی به دلیل تخلف توسط شرکت فارا خبر داد و بیان کرد: برخورد میدانی با فروشگاه های متخلف نیز از سوی صمت و تعزیرات حکومتی انجام می شود.

 

منبع خبر: رکنـا