مشکلات فاضلاب و آبگرفتگی معابر خوزستان امسال رفع می شود
مشکلات فاضلاب و آبگرفتگی معابر خوزستان امسال رفع می شود

اطلاعات نوشت: وضعیت خاص اقلیمی خوزستان و شیب صفردرجه زمین در اغلب شهرهای این استان موجب شده تا عمده سکونتگاه های شهری در فصول پُربارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر روبه رو شوند و در این میان مطالبه جدی مردم خوزستان برای رفع این مشکل کهنه در سال  های گذشته، دولت را […]

- مشکلات فاضلاب و آبگرفتگی معابر خوزستان امسال رفع می شود

اطلاعات نوشت: وضعیت خاص اقلیمی خوزستان و شیب صفردرجه زمین در اغلب شهرهای این استان موجب شده تا عمده سکونتگاه های شهری در فصول پُربارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر روبه رو شوند و در این میان مطالبه جدی مردم خوزستان برای رفع این مشکل کهنه در سال  های گذشته، دولت را بر آن داشت تا حدود ۱۵ سال پیش برای احداث تصفیه خانه فاضلاب اهواز ۱۵۲ میلیون یورو از بانک جهانی درخواست کند که در نهایت ۱۰۲ میلیون یورو برای اجرای این پروژه عظیم جذب شد.

همچنین دو سال قبل دولت با کسب اجازه از رهبر انقلاب ضمن برداشت ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی، طرح توسعه شبکه فاضلاب شهری خوزستان را به مدیریت وزارت نیرو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) آغاز کرد که اینک به مراحل پایانی خود نزدیک می شود.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگوی اختصاصی با اطلاعات ضمن تشریح برنامه جمع آوری و تصفیه فاضلاب خوزستان گفت: این طرح که اجرای آن به وزارت نیرو و قرار خاتم  الانبیا واگذار شده، یکی از بزرگترین طرح  های زیست محیطی کشور محسوب می  شود که با سرعت قابل قبولی در حال اجراست و تاکنون بخش  های اصلی آن تکمیل شده یا در حال تکمیل است.

 وی گفت: هسته رُسی جلگه خوزستان وشیب صفر درجه زمین در اغلب نقاط استان، مانع فرونشست یا هدایت ثقلی آب های سطحی است و به همین دلیل با هر بارش جوی، شاهد بالازدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر در مناطق شهری و برون شهری خوزستان هستیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: طراحی و اجرای سیستم دفع و تصفیه فاضلاب در این استان با سایر مناطق کشور تفاوت های فنی و مهندسی دارد و به همین دلیل اجرای طرح با سختی روبروست.وی گفت: شاید چنین طرحی اگر در هر نقطه دیگر از ایران اجرا می شد، سرعت بیشتر و هزینه کمتری به همراه داشت ولی ویژگی های اقلیمی خوزستان باعث شده تا تکمیل طرح دفع فاضلاب در مناطق مختلف این استان به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز داشته باشد.سلاجقه افزود: با وجود همه مشکلات فنی و اعتباری، اجرای طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب مناطق مختلف خوزستان ادامه دارد و سازمان حفاظت مخیط زیست به وظیفه سازمانی خود برای پایش مراحل اجرایی این طرح عمل می کند.

وی گفت: کانون اصلی این فعالیت عظیم عمرانی، در اطراف شهر اهواز و مناطق مرکزی استان خوزستان است که کمترین شیب ثقلی زمین را دارند و همواره با بالازدگی فاضلاب در فصول پُربارش روبرو هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر طبق اطلاعات دریافتی هم اینک با صرف اعتباری معادل ۳۲۰۰ میلیارد تومان بالغ بر ۶۰ درصد این پروژه عظیم تکمیل شده و انشااله در سال جدید شاهد بهره برداری از بخش های اصلی این طرح خواهیم بود که موجب رفع مشکلات حاد فاضلاب اهواز می‌شود؛ البته تکمیل بخش های بعدی این طرح به سرمایه گذاری عظیمی نیاز دارد که امیدواریم بتوانیم راهکار مناسبی برای جذب آن پیدا کنیم.

وی گفت: البته لایحه بودجه امسال هم منابع اعتباری قابل توجهی برای تکمیل طرح فاضلاب خوزستان در نظر گرفته است. با این وجود تکمیل نهایی آین پروژه به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان هم با اشاره به پیشرفت طرح جامع فاصلاب شهر اهواز به خبرنگار اطلاعات گفت: این طرح در دولت  های قبلی حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی ظرف ۲ سال گذشته با اجرای ۳۱۷ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در اهواز و مناطق اطراف، حدود ۶۲ درصد پیشرف داشته ایم که تأثیر بسزایی در دفع آب‌های سطحی داشته است.

صابرعلیدادی افزود: البته کلان پروژه دفع فاضلاب خوزستان در قالب ۱۵ طرح در ۱۸ شهر در حال اجراست که کانون اصلی عملیات عمرانی در اهواز و مناطق اطراف قرار دارد.

وی گفت: خوشبختانه طی بهمن گذشته هشت پروژه در حوزه فاضلاب خوزستان با اعتباری معادل ۱۱۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح‌های ملی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) شامل اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری شد که نقش بسزایی در کاهش آبگرفتگی معابر شهری و بهبود نسبی معضل فاضلاب داشت.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اینکه این پروژه ها مربوط به شهرهای ماهشهر، بندرامام، آبادان، بهبهان و مسجدسلیمان بود و حداقل ۱۷۰ هزار نفر در این ۵ شهر از منافع آن بهره‌مند شدند، گفت: امسال هم بنا داریم ورودی های فاضلاب به رودخانه کارون را حذف کنیم که این اقدام برای خوزستان بسیار حائز اهمیت است و کمک بزرگی به بهبود شرایط زیست محیطی استان محسوب می  شود. از سوی دیگر امسال به دنبال ساماندهی و تکمیل پروژه فاضلاب اهواز، افتتاح تصفیه خانه‌های فاضلاب آبادان و خرمشهر و استفاده از ظرفیت پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای صنایع و ایجاد درآمد پایدار هستیم.

منبع: اطلاعات انلاین