آب، این مایع حیات، اهمیت فراوان دارد و نیاز است که در مصرف آن صرفه جویی شود. بحران آب و کم آبی در کشور، مدتی است که حکمفرما شده و کشور وارد چندمین سال خشکسالی شده است. سخنگوی صنعت آب در خصوص وضعیت سدهای کشور گفت: در حال حاضر با بهبود نسبی در بارش‌های اخیر […]

آب، این مایع حیات، اهمیت فراوان دارد و نیاز است که در مصرف آن صرفه جویی شود. بحران آب و کم آبی در کشور، مدتی است که حکمفرما شده و کشور وارد چندمین سال خشکسالی شده است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص وضعیت سدهای کشور گفت: در حال حاضر با بهبود نسبی در بارش‌های اخیر در شرایط مساوی با سال گذشته،۵۸ درصد مخازن سدهای کشور پر است.

فیروز قاسم‌زاده، خاطرنشان کرد: میزان پرشدگی سدهای کشور با بهبود نسبی در بارش‌های اخیر در شرایط مساوی با سال گذشته قرار گرفت و ۵۸ درصد مخازن سدهای کشور در حال حاضر پر است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، بارش کشور بر اساس شبکه ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، دارای کاهش ۱۷ درصدی نسبت به شرایط نرمال است و همین امر در کنار تدوام چهار سالِ کم‌بارش، باعث کاهش ۱۱ درصدی ورودی به مخازن سدهای کشور نسبت به سال گذشته شده است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه میزان پرشدگی سدها بسته به تمرکز بارش در مناطق مختلف کشور متفاوت است افزود: این تفاوت بارش به نوعی است که حدود ۲۰ درصد سدهای مهم کشور دارای پرشدگی بالای ۹۰ درصد هستند و حدود ۲۵ درصد سدها زیر ۲۰ درصد پرشدگی دارند.

وی خاطر نشان کرد: سدهای استان تهران در حال حاضر دارای ۱۶ درصد پرشدگی بوده و با کاهش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه هستند؛ لذا مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در آب برای شهروندان تهرانی توصیه می‌شود.

مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به اینکه برای فروش ۱۰ میلیون متر مکعب پساب سالانه در بورس مجوز اخذ شده است، گفت: هر میزان صنایع مصارف غیر شرب و بهداشتی را به سمت استفاده از پساب سوق دهند.

وضعیت سدهای کشور/میزان ذخایر چقدر است؟

عباسعلی مصرزاده با اشاره به روش‌های گندزدایی فاضلاب، گفت: گندزدایی فاضلاب همانند آب با روش‌های متداولی که در دنیا هم مرسوم هست از جمله کلر زنی، اشعه یو وی و ازن زنی انجام می‌شود. به عنوان مثال بخشی از تصفیه خانه جنوب تهران با گاز کلر، بخشی هم با اشعه یو وی و بخشی هم در تصفیه خانه‌های محلی با آب ژاول و در بخش‌هایی از کشور با کلر مایع گندزدایی انجام می‌شود.

وی افزود: در تصفیه فاضلاب همانند آب برای اطمینان از کیفیت پسابی که از تصفیه خانه خارج می‌شود متناسب با نوع استفاده‌ای که برای آن پیش بینی شده، استاندارد تعریف و ابلاغ شده است و بر اساس این استاندارد محیط زیست کشور مشخص می‌شود که برای استفاده در بخش کشاورزی، صنعت، تخلیه آب سطحی یا تغذیه آب‌ها هرکدام به چه درجه از تصفیه باید برسد.

وی با بیان اینکه این استاندارد شاخص‌ها و مؤلفه‌های متعددی دارد که توسط آزمایشگاه‌های معتبر کنترل می‌شود، خاطر نشان کرد: همانطور که آب قابلیت شرب پیدا می‌کند، وزارت بهداشت به عنوان دستگاه ناظر برفعالیت‌های وزارت نیرو، ضمن نمونه برداری و انجام تست در آزمایشگاه‌های این وزارتخانه، چنانچه بار آلودگی داشته باشد، انعکاس می‌دهد و اگر در چارچوب استاندارد باشد مشکلی برای شرب وجود ندارد.

مصرزاده به بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲و الزام استفاده از پساب در صنایع برای نخستین بار اشاره کرد و افزود: بر این اساس در محل‌هایی که پساب وجود دارد، برداشت آب از منابع زیرزمینی و سدی برای مصارفی به جز بهداشتی و شرب باید محدود شود. با این رویکرد وزارت نیرو با توجه به تشدید منابع آبی در کل کشور می‌تواند با استفاده از این ظرفیت قانونی بخش صنعت را به استفاده از پساب مجاب کند که این امر به برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی و ایجاد ارزش افزوده کمک می‌کند و علاوه بر این، موجب افزایش بهره وری و کاهش هدر رفت این منابع آبی می‌شود. این در حالیست که چنانچه در بخش کشاورزی از آب‌های تجدیدپذیر راندمان استفاده از آب خیلی مطلوب نباشد و به انواع مختلفی دچار هدررفت می‌شود.

۲۳۲۳

منبع: خبـرآنلاین