سوژه روز فوتبال ما در تمام این یک سال حضور دوباره امیر قلعه‌نویی در راس کادر فنی تیم ملی جوانگرایی و جایگزینی نیروهای جوان به جای بازیکنان با تجربه یک دهه اخیر بوده است و البته این نگرانی که متاسفانه ما به استعدادهای جوانمان آنقدر میدان نداده‌ایم که حالا بتوانند در تیم ملی به کارمان […]

- ستاره‌های جوان رئال‌مادرید و حسرت جوان‌گرایی برای تیم ژنرال/ لیگ ما چند جوان زیر ۲۰ سال دارد؟

سوژه روز فوتبال ما در تمام این یک سال حضور دوباره امیر قلعه‌نویی در راس کادر فنی تیم ملی جوانگرایی و جایگزینی نیروهای جوان به جای بازیکنان با تجربه یک دهه اخیر بوده است و البته این نگرانی که متاسفانه ما به استعدادهای جوانمان آنقدر میدان نداده‌ایم که حالا بتوانند در تیم ملی به کارمان بیایند.
همین حالا در لیگ برتر چند تیم را سراغ دارید که بازیکنان زیر ۲۳ سال را به زمین بفرستند؟ در کل لیگ برتر در میان گل‌سازان و گلزنان یا مدافعان و گلرها تعداد بازیکنان زیر ۲۰ سال به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و البته که بهانه همیشگی برای مربیان ما این است که اگر به جوانان میدان بدهیم می‌بازیم و برکنار می‌شویم….

اما ببینید فوتبال روز دنیا کجاست. به همین دو بازی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا نگاه کنید، به پادشاه فوتبال اروپا رئال مادرید که با آمدن اندریک ستاره ۱۷ ساله برزیلی صاحب یک مثلث خطرناک مردان سرزمین سامبا خواهد شد.

وینیسیوس جونیور و رودریگو در مقابل سیتی درخشان بودند. آنها هنوز زیر ۲۳ سال دارند و با آمدن اندریک چه خواهد شد! البته که قیاس مع الفارغ است اما از یک بابت می‌توان خریدهای فوتبال خودمان را با فوتبال روز دنیا مقایسه کرد، رئال مادرید به سراغ پدیده‌های ۱۷ ساله برزیل می‌رود و ما سراغ ۴۱ ساله‌هایشان که تازه آنها را هم بازی نمی‌دهیم!

اینجا مسئله سن و نه کیفیت و قیمت بازیکن، ملاک است. کدام تیم یا مربی ایرانی جرات و جسارت خرید بازیکن زیر ۲۰ سال را دارد؟ وگرنه کیست که نداند اندریک یک پدیده جهانی است. بازیکنی که به رکورد پله رسید و در اولین و دومین بازی ملی برای بزرگسالان به انگلیس و اسپانیا گل زد در حالی که با پالمیراس در ۱۷ سالگی صاحب ۵ جام شده!

جوانگرایی را در عمل در همین دو بازی در سطح اول فوتبال اروپا دیدیم. در لندن و تقابل آرسنال و بایرن، ساکا و موسیالا و در مادرید هم کاماوینگا، شوامنی و بلینگام و … تازه امباپه هم در راه است!

هالند هم زیر ۲۳ سال است، دیگر بگذریم از  فودن و گلی ‌که در برنابئو زد. رودری و پدری و یامال و والورده با ان سوپرگل والی که فرار از شکست خانگی شد و .. نسل‌های قبلی در فوتبال اروپا نیز از این قاعده مستثنا نبودند. از مسی و کریس تا رائول و حتی گلر که ایکر کاسیاس قبل گرفتن گواهینامه رانندگی در تیم کهکشانی رئال فیکس شد!

دنیا به این باور رسیده که فوتبال مال جوانان است و هنوز همه یونایتد سرآلکس و کلاس ۹۲ را بیاد دارند. اصلا چرا راه دور، از لیست ۱۰ بازیکن گرانقیمت حال حاضر دنیا فقط امباپه ۲۵ ساله است و بقیه ۲۳ و زیر ۲۳ سال سن دارند!

اما ما در کل لیگ خودمان چند جوان زیر ۲۰ سال داریم که مثل اندریک در پالمیراس فیکس باشند و جام بگیرند تا امیدوار به درخشش آنها در تیم ملی باشیم؟

بیشتر بخوانید: شانس منچسترسیتی برای رسیدن به رکورد رئال‌مادرید/ کهکشانی‌ها قربانی پپ می‌شوند؟

منبع: خبـر ورزشی