تیم فوتبال هوادار در جریان هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال ایران از ساعت ۱۸ فردا (جمعه) در ورزشگاه دستگردی میزبان گل‌گهر سیرجان است. مسعود شجاعی سرمربی هوادار در نشست خبری پیش از این دیدار اظهار کرد: درباره تیم خودمان باید بگوییم روند رو به رشد داشتیم اما نیاز به زمان داریم. برای تغییر یک تیم […]

- داوران کم لطفی می‌کنند/ جوانگرایی در تیم ملی باید با برنامه باشد

تیم فوتبال هوادار در جریان هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال ایران از ساعت ۱۸ فردا (جمعه) در ورزشگاه دستگردی میزبان گل‌گهر سیرجان است. مسعود شجاعی سرمربی هوادار در نشست خبری پیش از این دیدار اظهار کرد: درباره تیم خودمان باید بگوییم روند رو به رشد داشتیم اما نیاز به زمان داریم. برای تغییر یک تیم نیاز به ۶ ماه زمان است اما ما در زمان کوتاه و با فهم بالای تاکتیکی توانستیم تغییر ایجاد کنیم. از کل تیم و بازیکنان تشکر می‌کنم که بی نظیر هستند. شاید تنبلی و سهل‌انگاری اول فصل باعث شد امتیاز از دست بدهیم. امیدوارم این مورد را جران کنیم.

وی افزود: گل‌گهر هم تیم خوبی است و سرمربی این تیم آقای ازونیدیس مربی من بوده است و او باعث شد من به یونان بروم. البته فقط سه هفته با هم کار کردیم و شخصا او را دوست دارم. فکر می‌کنم فردا بازی خوبی ببینیم. هر تیمی تمرکز داشته باشد و از موقعیت‌ها استفاده کند می‌تواند برنده بازی باشد.

او همچنین گفت: نمی‌خواهم بزرگنمایی کنم‌ اما سعی کردم در تیم نظم ایجاد کنم تا به این روش پیش برویم. در اردوی کیش روی وضعیت بدنی کار کردیم و نتیجه این بدنسازی را در بازی‌ها دیدیدم. به هر حال تعطیلی‌های لیگ به ضرر ما می‌شود چون برخی بازیکنان ما نیاز دارند در شرایط مسابقه باشند. بازی‌های دوستانه هم مثل بازی رسمی نیست و بازیکن در آمادگی مطلوب قرار نمی‌گیرد. در تیم هوادار بیشتر از آنکه من به بازیکنانم کمک کنم، آنها به من کمک‌ کردند که من برنامه‌های خود را پیش ببرم. هم از نظر هوشی و شخصیتی و هم از نظر فنی به من کمک کردند. من تا ۳۹ سالگی بازی کردم می‌دانم بازیکن در آن سن چطور است اما بازیکنان باتجربه ما با رقابت در تمرینات حضور داشتند.

او درباره برنامه‌ریزی لیگ و همینطور روند داوری‌ها هم گفت: اگر به عقب برگردیم، نمی‌خواهم بگویم اجحاف یا کم لطفی شده است.  البته همه اشتباهات سهوی بوده و عمدی در کار نبوده است. مثلا به ما به عنوان بازیکن می‌گفتند آیا از شما خواسته بودند شل بازی کنید که تیم حریف ببرد اما همیشه پاسخ می‌دادم غرور و شخصیت بازیکن حرفه‌ای اجازه نمی‌دهد کم کاری کند. داوری‌ها هم همینطور است و اشتباهات سهوی است اما وقتی تکرار می‌شود کم لطفی می‌شود. وقتی برنامه‌ریزی لیگ را هم کنار این اشتباهات می‌گذاریم به آدم فشار می‌آید. اینکه چون هوادار نداریم و روی ارکان فوتبال فشار نمی‌گذاریم و بعد برای تیم ما کم لطفی می‌شود این بد است. این بدعت می‌شود که ما هم دائم فشار بیاوریم و بیانیه بدهیم. البته من به مدیران تیم هم گفته‌ام ۱۰۰ بار هم شکایت کنیم رسیدگی نمی‌شود. با کمال احترام چیزی که الان به عنوان فوتبال نمایش می‌دهیم، خیلی کم شبیه فوتبال است. ایرادی ندارد کاش همه این کارها (بیانیه نویسی باشگاه‌ها) را می‌کردیم اما در زمین هم نسبت به لیگ خودمان فوتبال ارائه می‌کردیم. گاهی از آنالیزور تیم می‌خواهم پرتی‌های بازی‌ها را بگیرد و برایم بفرستند تا خلاصه مفید بازی را ببینیم، یک بازی ۹۰ دقیقه‌ای به ۴۰ دقیقه می‌رسد. ۴۰ دقیقه هم که دائم حاشیه است.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران درباره ایجاد تغییر نسل در تیم ملی هم گفت:  فوتبال برنامه‌ریزی بلند مدت می‌خواهد و من خبر ندارم که فدراسیون فوتبال و آقای قلعه‌نویی این کار را انجام داده‌اند یا خیر اما اگر این اتفاق رخ بدهد و این تداوم داشته باشد، کمک می‌کند. این جوانگرایی نباید مقطعی باشد. من احترام زیادی برای آقای قلعه‌نویی قائل هستم اما مسلما او که قرار نیست ۱۰ سال یا ۲۰ سال سرمربی تیم ملی باشد، اگر مربی بعدی بیایید و کار جوانگرایی او را ادامه ندهد و باز امثال مسعود شجاعی را دعوت کند کار پیش نمی‌رود. جوانگرایی باید از سوی فدراسیون باشد تا هر مربی که آمد از آن تبعیت کند.‌ این می‌شود برنامه ریزی بلند مدت. اگر هر مربی بیاید از برنامه ۱۰ ساله فدراسیون تبعیت کند کار پیش می‌رود.

وی‌در ادامه درباره اینکه آیا تیم ملی پیش از جام‌جهانی نیاز به بازی دوستانه با تیم‌های ملی بزرگ دنیا دارد یا خیر هم گفت: مسلما مهم است با تیم‌های بزرگ بازی کنیم اما مثلا اگر بخواهیم با تیم ملی اسپانیا بازی کنیم از الان برای سال بعد باید برنامه ریزی کنیم. تازه اگر برنامه اسپانیا برای سال بعد خالی باشد. این بازی‌ها شامل هزینه‌های هنگفتی هم می‌شود. حتما لازم نیست با اسپانیا بازی کنیم، وقتی چنین بازی‌ امکانش نیست، باید مینی کمپ بگذاریم و با تیم‌های دیگر بازی کنیم. برای بازیکنان جوان که برایشان برنامه دارید بازی بگذارید. در تعطیلات لیگ تیمی مثل ازبکستان را بیاورید. قبول دارم که پیراهن تیم ملی باید گران باشد اما بازیکن باید ۱۰ بار یا ۲۰ بار بازی کند تا ترس او بریزد و خودش باشد. تیم ملی باید بازی‌های دوستانه بگذارد تا بازیکنان جوان فرصت بازی پیدا کنند. این وسط اگر بشود پولی هم هزینه کنند (برای بازی با تیم‌های ملی بزرگ) بد نمی‌شود.

منبع: خبـر ورزشی