به گزارش زیرنویس،رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تغییر در محتوای کتب اول ابتدایی را امسال آغاز خواهیم کرد و در مدارس محدودی به صورت آزمایشی محتوای جدید آموزش داده خواهد شد. مهر در خبری نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی گفت: سازمان پژوهش بخشی از پژوهش‌های خود را با پژوهشکده مطالعات […]

- کتاب‌های این مقطع تحصیلی تغییر می‌کند

به گزارش زیرنویس،رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تغییر در محتوای کتب اول ابتدایی را امسال آغاز خواهیم کرد و در مدارس محدودی به صورت آزمایشی محتوای جدید آموزش داده خواهد شد.

مهر در خبری نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی گفت: سازمان پژوهش بخشی از پژوهش‌های خود را با پژوهشکده مطالعات انجام می‌دهد. برنامه‌ریزی درسی کار دیگر ماست که حتی مهم‌تر از تألیف کتب درسی است. برنامه‌ریزی درسی اساس تألیف و تولید محتواست؛ برنامه‌ریزی درسی راهبردی بوده و قابل انتقال به مجموعه‌های آموزشی تربیتی بیرون از وزارت نیست. کار سوم تولید محتواست که برون سپاری هم داریم. اقدام چهارم سازمان، تنظیم محتواهای آموزشی است تا محتواهای کمک آموزشی تولیدی با نظارت وارد مدارس شود و اقدام پنجم آموزش معلمان برای تدریس محتواهای آموزشی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بسیاری تصور می‌کنند کار ما با تولید و انتشار محتوا به پایان می‌رسد در حالی که از وظایف ما آموزش معلمان و نظارت بر ارائه محتوا و میزان تأثیر مطالب است.

وی در خصوص نظارت بر محتواهای کمک آموزشی گفت: ۵۰۰۰ رمزینه در کتب درسی داریم که مجموعاً ۹ هزار محتوای آموزشی در این رمزینه‌ها وجود دارند؛ برای تولید بسیاری از این محتواها از مجموعه‌های آموزشی بیرونی کمک گرفتیم. اساتید دغدغه‌مندی بودند که محتواهای آموزشی چندرسانه‌ای را به ما رساندند.

حجت‌الاسلام لطیفی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بیرونی برای ساماندهی منابع و مواد آموزشی گفت: سازمان پژوهش نقش تنظیمگردر این زمینه دارد؛ آثار مجموعه‌های غیردولتی را بررسی می‌کند و آنانی که فعالیت خوبی دارند از سوی سازمان اعتبارنامه دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه ظرفیت نیروهای مردمی برای نظارت بر محتواهای آموزشی بیش از این‌هاست گفت: نقش ما در سازمان این بوده است که در بسیاری از زمینه‌ها استانداردها را تولید کردیم. اگر بخواهیم مشارکت دیگران را در تولید داشته باشیم باید استانداردهای لازم را هم تعریف کنیم تا بتوانیم محصولات مجموعه‌های بیرون از آموزش و پرورش را دریافت و استفاده کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تاریخ دقیق ثبت سفارش هنوز برای ما مشخص نیست اما اوایل اردیبهشت زمان ثبت سفارش کتب درسی است. امسال عناوین حذفی نداریم؛ اما ۴ کتاب آزمایشی را که سال گذشته تدریس آزمایشی آن را شروع کردیم امسال ادامه خواهیم داد.

حجت‌الاسلام لطیفی افزود: کتب آموزشی آزمایشی را در تعدادی از مدارس با معلمانی که تدریس آن کتاب را آموزش دیدند اجرایی می‌کنیم. امسال ۴ کتابی که آغاز کردیم آموزش آنها را در پایه بعدی ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه کتب درسی بسته به نوع درس و پایه در یک بازه ۱۰ تا ۱۵ ساله حتماً نیازمند بازنگری هستند؛ گفت: تغییر در محتوای کتب اول ابتدایی را امسال آغاز خواهیم کرد اما این تغییر به صورتی نیست که محسوس باشد و در مدارس محدودی به صورت آزمایشی محتوای جدید آموزش داده خواهد شد.

افزایش تنوع در کتب دانش آموزان استثنایی

وی در خصوص کتب دانش آموزان استثنایی هم گفت: ۹۸۰ عنوان کتاب را چاپ می‌کنیم که حدود ۲۵۰ کتاب برای دوره ابتدایی، و حدود ۲۹۰ کتاب برای دانش آموزان استثنایی است. تنوع کتاب برای دانش آموزان استثنایی بالاست. دانش آموز نابینا از کتاب بریل و دانش آموزان کم بینا از کتاب درشت خط استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: این تنوع را ما رعایت نکرده بودیم اما امیدواریم امسال با تعامل با پژوهشگاه آموزش و پرورش و دیگر مؤسسات آموزشی معتبر این تنوع افزایش یابد.

بنا باشد کتاب درسی ماندگاری بیشتری داشته باشد باید در مالکیت مدرسه باشد

وی در خصوص توجه به بهره وری در استفاده از کتب درسی گفت: اگر واقعاً بخواهیم که کتاب‌ها با کیفیتی چاپ شوند که ماندگاری بیشتری داشته باشند؛ کیفیت کاغذ و نوع صحافی باید تغییر کند. اگر بنا باشد کتاب ماندگاری بیشتری داشته باشد باید در مالکیت مدرسه باشد و تفاوت بین کتاب درسی و کتاب کار داشته باشیم. فعلاً سیستم آموزشی ما به این گونه نیست. ما باید متغیرهای در اختیار خود را داشته باشیم.

۴٧٢٣۶

منبع: خبـرآنلاین