فروردین سال ۱۴۰۰ گزارش یک قتل به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد. پس از آن مأموران به محل جنایت که خانه‌ای در یکی از روستا‌های ورامین بود رفتند که در بررسی‌های اولیه مشخص شد مقتول مردی ۷۰ ساله بوده و در غیاب همسر و فرزندانش در خانه با ضربه‌های چوب به قتل رسیده است.  […]

 فروردین سال ۱۴۰۰ گزارش یک قتل به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد. پس از آن مأموران به محل جنایت که خانه‌ای در یکی از روستا‌های ورامین بود رفتند که در بررسی‌های اولیه مشخص شد مقتول مردی ۷۰ ساله بوده و در غیاب همسر و فرزندانش در خانه با ضربه‌های چوب به قتل رسیده است. 

بهانه عجیب یک قاتل برای کشتن پیرمرد 70ساله

جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و مأموران شناسایی عامل قتل را در دستور کارشان قرار دادند. در نخستین گام مأموران به تحقیقات از خانواده و همسایه‌های او پرداختند. در ادامه مشخص شد زمانی که قتل رخ داده مرد جوانی به نام محمود که از بستگان مقتول بوده از خانه او بیرون آمده و با عجله از محل دور شده است.

با روشن شدن این موضوع محمود ۴۰ ساله ردیابی و بازداشت شد. او پس از انتقال به پلیس آگاهی منکر قتل شد، اما با توجه به تناقض‌گویی‌های وی و به دست آمدن مدارکی مبنی بر ارتکاب قتل از سوی او به ناچار مجبور به اعتراف شد و در تشریح این جنایت گفت: مقتول شوهر خاله همسرم بود، اما حس خوبی به او نداشتم. خیلی مرموز و شبیه جادوگر‌ها بود. روز حادثه وقتی فهمیدم در خانه تنهاست به خانه‌شان رفتم و در فرصتی مناسب با چوب به جانش افتادم و چند ضربه به سرش زدم و وقتی دیدم او دیگر نفس نمی‌کشد به سرعت از خانه‌اش خارج شدم و فرار کردم.

از آنجا که متهم در مراحل مختلف بازجویی مدام اظهارات ضد و نقیض و عجیبی را مطرح می‌کرد، وی برای انجام معاینه‌های روانی و بررسی صحت عقلی با دستور قضایی به پزشکی قانونی معرفی شد. کارشناسان پزشکی قانونی نیز پس از بررسی‌های بالینی و معاینه‌های لازم در گزارشی اعلام کردند: متهم از سلامت روان برخوردار نیست و در هنگام ارتکاب جنایت جنون داشته است. از این رو مسئول اعمال کیفری خود نبوده است.

پس از اعلام این گزارش از سوی پزشکی قانونی، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و اولیای دم درخواست دریافت دیه را مطرح کردند. بعد از آن پرونده بار دیگر به دادسرا برگردانده شد، اما با تکمیل تحقیقات مشخص شد مرد زندانی نه تنها اموالی برای پرداخت دیه ندارد، بلکه علاقه‌ای نیز برای پرداخت دیون او وجود ندارد. از این رو اولیای دم درخواست کردند دیه از صندوق بیت‌المال پرداخت شود.

با پایان تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه چه گذشت

در جلسه رسیدگی به این پرونده فرزندان قربانی درخواست‌شان را مطرح کردند.

پس از آن پسر بزرگ مقتول به جایگاه رفت و گفت: ما می‌دانستیم که متهم مشکلات روحی دارد. یعنی در فامیل بیشتر افراد می‌دانستند او دچار مشکلات روحی و روانی است، اما فکر نمی‌کردیم مشکلش در حدی باشد که دست به جنایت بزند و پدرمان را بکشد و بعد هم اظهارات عجیبی همچون جادوگر بودن پدرمان را مطرح کند.

وی ادامه داد: او پدر پیر ما را بی‌رحمانه کشت. وقتی گزارش پزشکی قانونی آمد و معلوم شد که او دیوانه است و قصاص نمی‌شود ما درخواست دیه را مطرح کردیم، اما چون او وضعیت مالی مناسبی ندارد و نمی‌تواند دیه بپردازد از این رو از قضات می‌خواهیم با پرداخت دیه پدرمان از صندوق بیت‌المال موافقت کنند.

در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

روزنامه ایران

+