مینا حیدری در ضمیمه جامعه امروز روزنامه اطلاعات نوشت: در یک شب بارانی دلتان می‌خواهد در خیابان‌های شهر چرخی بزنید و یا قهوه‌ای بخورید و شاید فکر کنید با وجود وسایل نقلیه سیار به هر مرکز تجمع شهری که برسید این خواسته میسر می‌شود. شاید در نظر شما ساده باشد و فرهنگ مشاغل سیار به […]

مینا حیدری در ضمیمه جامعه امروز روزنامه اطلاعات نوشت: در یک شب بارانی دلتان می‌خواهد در خیابان‌های شهر چرخی بزنید و یا قهوه‌ای بخورید و شاید فکر کنید با وجود وسایل نقلیه سیار به هر مرکز تجمع شهری که برسید این خواسته میسر می‌شود.

شاید در نظر شما ساده باشد و فرهنگ مشاغل سیار به خوبی در ذهن‌تان شکل گرفته باشد. اما برای صاحبان این مشاغل کار به این سادگی نیست و بسیاری از این کسب و کارها با مافیای مشاغل سیار درگیرند.

از پیمانکاران شهرداری گرفته که می‌توانند بساطتان را توقیف کنند چون حق و حسابشان را پرداخت نکرده‌اید تا قلدرهایی که بابت اینکه در محله‌شان مشغول به کارید از شما مبالغی را تلکه می‌کنند. شاید وقتی می‌گوییم کسب و کار سیار همان ماشین‌ها رنگارنگ با چراغ‌های نئونی جذاب یادتان بیاد که صاحبانشان با یونیفورم‌های زیبا به شما لبخند می‌زنند.

 اما این تمام واقعیت نیست رسته مشاغل سیار بسیار گسترده و متنوع است. از وانتی‌های که انواع وسایل را می‌خرند و صدای بلندگویشان در خیابانی از شهر نیست که یکبار در روز شنیده نشود. تا حتی وانتی‌های میوه فروش که بنا به هر فصلی میوه‌ای را عرضه می‌کنند. 

مافیا در حوزه مشاغل سیار آنقدر سودآور است که عده‌ای با خرید خودروهای وانت و استخدام راننده وانتی‌های «خریداریم» را راهی ناوگان خیابانی خود می‌کنند کارشان را  با وجود صداهای ناهنجاری که در تمام اوقات روز سوهان اعصاب است به خوبی انجام می‌دهند و گویا یک برنامه سیستماتیک برای خودشان تدوین کرده‌اند و  بهتر از بسیاری از نهادها حداقل یک کار را به سامان رسانده‌اند.

ماموران سد معبر شاید تنها گروهی‌اند که در میان مشاغل سیار  بار  مدیریت شهری را به دوش می‌کشند و هر چند وقت یکبار فیلمی از بساطی که بهم ریخته‌اند و ضرب و شتمی که انجام داده‌اند منتشر می‌شود و گویا از ساماندهی مشاغل سیار تنها  کسب مالیات اهمیت دارد و کسی به آینده صاحبان این مشاغل فکر نمی‌کند که نه اتحادیه‌ای دارند و نه کسی به فکر بیمه آن‌هاست.

بساطی که گسترده می‌شود هر روز با چالش‌های عمیقی روبروست و دغدغه‌های گوناگونی اعم از هزینه‌های تامین موارد مورد نیاز، پرداخت اجاره و باج، آینده شغلی ذهن صاحبان مشاغل سیار را درگیر کرده است. 

منبع: اطلاعات انلاین