شورای امنیت هم اسرائیل را پس زد
شورای امنیت هم اسرائیل را پس زد

اطلاعات نوشت: نشست شورای امنیت برای محکومیت حمله ایران علیه اسرائیل بی‌نتیجه ماند. موافقان حمله ایران نماینده روسیه در نشست شورای امنیت از ریاکاری و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شدیدا انتقاد کرد و حمله به کنسولگری ایران در دمشق را خطرناک و نقض قوانین بین‌المللی خواند. […]

- شورای امنیت هم اسرائیل را پس زد

اطلاعات نوشت: نشست شورای امنیت برای محکومیت حمله ایران علیه اسرائیل بی‌نتیجه ماند.

موافقان حمله ایران

نماینده روسیه در نشست شورای امنیت از ریاکاری و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شدیدا انتقاد کرد و حمله به کنسولگری ایران در دمشق را خطرناک و نقض قوانین بین‌المللی خواند.

«واسیلی نبزنزیا» تاکید کرد اقدام نظامی ایران، پاسخ به حمله به کنسولگری این کشور در سوریه بود. وی گفت، زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد ما هشدار دادیم اما این موضوع در شورای امنیت محکوم نشد اما اگر این مکان یک ساختمان دیپلماتیک غربی بود اوضاع کلا فرق می کرد.

نماینده روسیه افزود، حمله ایران در خلاء رخ نداد و این حمله پاسخی به انفعال شرم آور شورای امنیت سازمان ملل بود. وی تاکید کرد، آنچه امروز در شورای امنیت شاهد آن هستیم، نمایش ریاکاری و استانداردهای دوگانه و شرم آور است.

نبنزیا با اشاره به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران افزود: ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از سخن گفتن درباره مصونیت نهادهای دیپلماتیک خودداری کرده‌اند.

نماینده چین هم گفت: حمله ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری اش در دمشق بود که روز اول آوریل هدف قرار گرفت و موجب تلفات زیادی برای ایران شد و این اقدام نقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود.

نماینده الجزایر در سازمان ملل هم در این نشست شورای امنیت گفت: اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود و اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد.

نماینده الجزایر درباره پاسخ ایران به اسرائیل گفت: نسبت به سیاست دوگانه آمریکا هشدار می‌دهیم و سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد زیرا نمی‌شود وقتی به خاک یک کشور حمله می شود با آرامش برخورد کنیم و وقتی آن کشور پاسخ داد نوع دیگری رفتار کنیم.

نماینده سوریه در شورای امنیت هم گفت ما مقامات رژیم اشغالگر و دولت آمریکا را مسئول کامل حملات اسرائیل و هرگونه ناآرامی بیشتر که امنیت منطقه را تهدید می کند، می دانیم. وی افزود: کاری که ایران انجام داد حق دفاع مشروع از خود بود.

 مخالفان حمله ایران

«رابرت وود» نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست اما سازمان ملل موظف است اقدامات ایران را بی پاسخ نگذارد.

وی افزود: آمریکا اقدامات بیشتری را برای پاسخگو کردن ایران در سازمان ملل بررسی خواهد کرد و ایران مسئول هر اقدام بعدی خواهد بود. وی درباره عملیات ایران گفت: این عملیات تهدیدی برای اسرائیل و کشورهایی مثل اردن و عراق بود و حمله ایران برخلاف صلح بین‌المللی بود و از ایران و متحدانش می‌خواهیم حملات بیشتری انجام ندهند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل هم اعلام کرد صراحتاً حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. وی مدعی شد: ایران نقش بی‌ثبات‌ساز در منطقه دارد و حمله دو شب پیش اولین حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل بود و نیت ایران ایجاد آشوب در منطقه است.

نماینده فرانسه هم در نشست شورای امنیت گفت: حمله بی‌سابقه ایران را محکوم می‌کنیم و از شورای امنیت می‌خواهیم برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کند.

نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز گفت: ما نگران عواقب حمله ایران به اسرائیل هستیم زیرا همه را در معرض خطر قرار می‌دهد و از همه طرف‌ها می‌خواهیم این حمله را محکوم کنند.

نماینده کره‌جنوبی در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: حمله ایران باعث نگرانی شد و ما این حمله را محکوم می‌کنیم.

وی گفت: آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز به خطر افتاده است و این قابل قبول نیست. نماینده اسلوونی در سازمان ملل هم گفت: ما قویاً حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم می‌کنیم و این تنش‌ها می‌تواند جنگ را به ابعاد غیرقابل پیش‌بینی بکشاند.

از سویی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این نشست اضطراری شورای امنیت، خواستار پرهیز از تشدید تنشها شد.

 ادعای نماینده اسرائیل

نماینده رژیم صهیونیستی در نشست شورای امنیت درباره اقدام تنبیهی ایران تاکید کرد که این حمله مستقیم علیه اسرائیل در نوع خود اولین بود. «گیلاد آردان» مدعی شد که جهان پس از حمله ایران شاهد تنش بی‌سابقه‌ای است. وی همچنین ادعا کرد که حمله ایران تهدیدی برای مسجد الاقصی و مسلمانان بود! آردان گفت: اسرائیل حق قانونی دارد به حمله اخیر ایران به این رژیم  پاسخ دهد، زیرا جمهوری اسلامی ایران از همه خطوط قرمز تل آویو عبور کرده است.در این حال شبکه الجزیره خبرداد اعضای کابینه جنگ اسرائیل برای حمله محدود به ایران توافق کردند و فقط بر سر زمان و چهارچوب، اختلاف نظر دارند.

 سخنان نماینده ایران

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با بیان اینکه هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه نداریم، تصریح کرد: اگر ایالات متحده عملیات نظامی علیه ایران، شهروندان یا امنیت و منافع آن را آغاز کند، جمهوری اسلامی از حق ذاتی خود برای پاسخگویی متناسب استفاده خواهد کرد.

«امیرسعید ایروانی» گفت: عملیات جمهوری اسلامی ایران کاملاً در راستای اعمال حق ذاتی ما برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد ذکر شده و توسط حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، انجام شد.

وی تصریح کرد: این اقدام به صورت دقیق و فقط اهداف نظامی را هدف قرار داد تا احتمال تشدید تنش به حداقل برسد و از آسیب غیرنظامیان جلوگیری شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: متأسفانه در این سالن، برخی اعضای شورای امنیت از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه یک بار دیگر تصمیم گرفتند چشم خود را بر روی واقعیت ببندند و از علل ریشه‌ای که منتهی به وضعیت فعلی شده، چشم‌پوشی کنند.

این سه کشور ضمن اتخاذ رفتاری ریاکارانه، به دروغ ایران را سرزنش و متهم کردند. ایروانی با بیان اینکه شورای امنیت در انجام وظیفه خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شکست خورده، گفت: رژیم صهیونیستی مسئول تمامی اعمال جنایتکارانه و تروریستی علیه ایران است.

منبع: اطلاعات انلاین