جنگ تمام عیار در خاورمیانه یعنی سقوط این پیرمرد پرحاشیه!
جنگ تمام عیار در خاورمیانه یعنی سقوط این پیرمرد پرحاشیه!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، پس لرزه‌های پاسخ سهمگین و موشکی ایران به تجاوز اسرائیل در حمله به کنسولگری کشورمان در سوریه ادامه دارد و شاید بیشترین جهت‌گیری‌ها سمت فردی باشد که امسال را در سخت‌ترین شرایط سیاسی می‌گذراند؛ جو بایدن! «بعد چه خواهد شد؟». این سوالی است که با بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه در […]

- جنگ تمام عیار در خاورمیانه یعنی سقوط این پیرمرد پرحاشیه!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، پس لرزه‌های پاسخ سهمگین و موشکی ایران به تجاوز اسرائیل در حمله به کنسولگری کشورمان در سوریه ادامه دارد و شاید بیشترین جهت‌گیری‌ها سمت فردی باشد که امسال را در سخت‌ترین شرایط سیاسی می‌گذراند؛ جو بایدن!

«بعد چه خواهد شد؟». این سوالی است که با بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه در شش ماه گذشته بار‌ها و بار‌ها مطرح شده است و بدون شک محور تماس آخر شب گذشته میان جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز بوده است.

یورونیوز گزارش داد: ابعاد حمله نظامی بی‌سابقه شنبه شب ایران به اراضی اشغالی، بیش از آن چیزی بود که انتظارش می‌رفت. این عملیات که با مشارکت بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد انجام شد، به صورت تلاشی برای برقراری مجدد بازدارندگی از سوی ایران دیده شده است.

منطقه‌ای که پیش از این عملیات هم در پی حمله حماس و لشکرکشی انتقام‌جویانه اسرائیل به غزه بی‌ثبات شده بود، بار دیگر به لرزه درآمده است.

در این میان رهبری و اهرم فشار آمریکا که بار‌ها در ماه‌های اخیر به محک آزمایش گذاشته شده است، باید فشار بزرگتری را تحمل کند. اگرچه این بار پیامد آزمون تازه می‌تواند برای جو بایدن بسیار عظیم‌تر باشد؛ آیا جنگی تمام‌عیار در خاورمیانه درخواهد گرفت؟

این سناریویی است که رئیس‌جمهور ایالات متحده از ۷ اکتبر بیشترین ترس را از آن داشته است. بدون شک، این لحظه خطرناک‌ترین لحظه است. حمله مستقیم ایران از خاکش به اسرائیل، خط قرمزی است که به باور تل‌آویو از آن عبور شده است.

برقراری مجدد بازدارندگی در خاورمیانه اهمیت زیادی دارد و دقیقاً به همین دلیل است که ایران پس از حمله به کنسولگری‌اش در دمشق پاسخ داد. همچنین به همین دلیل است که اسرائیل ممکن است نتواند موج هواپیما‌های بدون‌سرنشین و موشک‌های آخر هفته تهران را نادیده بگیرد. اسرائیل هرگز در تاریخ خود با چنین حمله هوایی‌ای مواجه نشده است.

در کاخ سفید همه چنین چیز‌هایی را به خوبی می‌دانند. اما در عین حال همه نیز مطلع‌اند که روابط آمریکا و اسرائیل در ماه‌های اخیر به شدت به خاطر غزه متشنج شده است. آزمون بر سر راه بایدن در حال حاضر، ایجاد توازن بین نحوه کنش و واکنش کشوری است که لحظه‌ای حساس را بر سر راه خود می‌بیند؛ با پیامد‌های یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه که می‌تواند همه‌چیز را وخیم‌تر کند.

خشونت قابل‌توجه شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری، حملات حزب‌الله از جنوب لبنان و ادامه جنگ فاجعه‌بار در غزه، همگی خطر تشدید هرج و مرج را دارند.

این در حالی است که انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا کمتر از ۷ ماه دیگر برگزار می‌شود و جو بایدن در گرفتن جانب اسرائیل در مناقشات باید فکر رای شهروندان مسلمان و چپ‌گرای حزب دموکرات را نیز بکند. رای‌دهندگانی که بخشی‌شان همین حالا به خاطر حمایت از اسرائیل در غزه، از او رویگردان شده‌اند.

درست شش ماه پیش، چند روز قبل از ۷ اکتبر، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن در مقاله‌ای نوشت: «منطقه ساکت‌تر از دهه‌های گذشته است… ما بحران‌ها را در غزه کاهش داده‌ایم و دیپلماسی را احیا کردیم.»

منبع: اطلاعات انلاین