اولین مباحثی که در آموزش ترید به آن اشاره می‌شود، همین موضوع چگونگی انتخاب یک صرافی مناسب است. مخصوصاً در عصر حاضر که با افزایش محبوبیت رمزارزها، تعداد اکسچنج‌ها نیز به مراتب بیشتر شده است. حال تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود در ایران را هم کنار این موارد بگذارید تا متوجه اهمیت این موضوع شوید. در […]

اولین مباحثی که در آموزش ترید به آن اشاره می‌شود، همین موضوع چگونگی انتخاب یک صرافی مناسب است. مخصوصاً در عصر حاضر که با افزایش محبوبیت رمزارزها، تعداد اکسچنج‌ها نیز به مراتب بیشتر شده است. حال تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود در ایران را هم کنار این موارد بگذارید تا متوجه اهمیت این موضوع شوید. در همین راستا قصد داریم در ادامه این مقاله، نحوه انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال برای تریدرهای ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم.

مولفه‌های مهم برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب

انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب و قابل اعتماد، جزو یکی از اساسی‌ترین اموری است که هر تریدری باید پیش از ورود به بازار کریپتو انجام دهد. اما این انتخاب به این آسانی هم نیست! اکنون در دوره‌ای از تاریخ هستیم که تعداد صرافی‌های کریپتویی زیادی در سطح جهان مشغول به فعالیت بوده و هر کدام نیز ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. شما به عنوان یک معامله‌گر، پس از آموزش ترید باید از خود بپرسید که یک صرافی ارز دیجیتال خوب و مناسب برای من چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را با یکدیگر بررسی کنیم.

آموزش ترید

امنیت

پرسش‌نامه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در سایت TokenInsight منتشر شد، نتیجه‌ای حاکی از آن داشت که اولین دغدغه کاربران بازار ارزهای دیجیتال، امنیت صرافی است. اگر کمی منطقی و به عنوان یک تریدر به مسئله نگاه کنیم، مجددا همین نتیجه حاصل خواهد شد. ارزهای دیجیتال فارغ از نوع و مقدارشان، دارایی‌های ارزشمندی هستند و یک تریدر حرفه‌ای در انتخاب صرافی ارز دیجیتال موردنظر خود ریسک نمی‌کند. همه ما دوست داریم سرمایه خود را در بستری امن و قابل اعتماد معامله کنید. پس اولین مولفه مهم برای انتخاب یک اکسچنج خوب، امنیت آن است که با بررسی موارد زیر می‌توانید آن را ارزیابی کنید:

  • روش ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال توسط صرافی (سرد یا گرم؟ آنلاین یا آفلاین؟)
  • بررسی سابقه صرافی موردنظر در هک شدن
  • بررسی میزان دارایی به سرقت رفته در صورت وجود سابقه هک شدن در تاریخچه صرافی
  • بررسی عملکرد صرافی و چگونگی جبران خسارت کاربران در صورت وجود سابقه هک شدن در تاریخچه صرافی
  • بررسی موارد امنیتی مثل تأیید هویت دومرحله‌ای (۲FA)، هشدارهای SMS یا ایمیل، امکان ذخیره‌سازی سرد برای دارایی‌ها و…

پشتیبانی

یکی دیگر از مواردی که یک صرافی را به گزینه‌ای ایمن و مناسب برای تریدرها تبدیل می‌کند، پشتیبانی آن صرافی است. تیم پشتیبانی یک پلتفرم، حکم ستون‌های اصلی آن را داشته و از اهمیت زیادی برخوردار است. صنعت کریپتوکارنسی، فضایی جدید و پر از فناوری و تکنولوژی است. پس ایجاد سؤال و ابهام‌های مختلف برای کاربران این حوزه امری کاملاً طبیعی خواهد بود. از همین رو، تریدرها همواره به کسی نیاز دارند که پاسخی درخور برای سؤالات و چالش‌های آن‌ها ارائه دهد. تیم پشتیبانی یک صرافی ارز دیجیتال می‌تواند از طریق تماس تلفنی، بخش کامنت‌ها، چت آنلاین، ایمیل، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی و… به سؤالات کاربران خود پاسخ دهد.

صرافی

تعداد ارز

اگر قرار باشد یک صرافی ارز دیجیتال خوب برای معامله در بازار کریپتو انتخاب کنید، بهتر است به سراغ صرافی‌هایی بروید که تنوع زیادی در ارزهای ارائه شده دارند. البته بالا بودن تعداد ارزهای پشتیبانی شده در صرافی، نمی‌تواند نشانه‌ای از مناسب بودن آن صرافی باشد. اما بدیهی است که هرچه تعداد ارزهای دیجیتال در یک اکسچنج بیشتر باشد، امکان مانور بیشتری در بازار رمزارزها خواهید داشت. 

کیف پول داخلی

احتمالاً تابه‌حال شنیده‌اید که فلان صرافی ارز دیجیتال، کیف پول اختصاصی خود را دارد. این قابلیت یک سرویس جذاب است که توسط برخی صرافی‌ها به کاربران ارائه می‌شود. در این صورت تریدرها از پرداخت کارمزد انتقال مبرا شده و انتقالات رمزارزی خود را بدون کارمزد انجام می‌دهند. زیرا دیگر لازم نیست دارایی خود را از یک کیف پول شخصی به صرافی منتقل کنند. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت دارید، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال با کیف پول داخلی، تصمیمی هوشمندانه برای شما خواهد بود.

اعتبار

این اعتبار یک صرافی است که می‌تواند امنیت دارایی شما را حین انجام معاملات ارزی تضمین کند. مخصوصاً در شرایط کنونی که شرکت‌های کلاهبرداری متعددی درصدد سوءاستفاده از تریدرها برآمدند. بنابراین پس از آموزش ترید و تصمیم به شروع معامله، اعتبار صرافی انتخابی خود را با بررسی موارد زیر بسنجید:

  • میزان شهرت آن در گوگل بر اساس تعداد سایت‌هایی که درباره آن مطلب نوشته‌اند.
  • جایگاه آن در شبکه‌های اجتماعی و کامنت کاربران درباره آن
  • فعالیت آن در دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و بررسی کیفیت ارتباط تیم توسعه دهنده آن با کاربران خود
  • بررسی تعداد کاربران صرافی

صلاحیت قضایی و مجوز آن

یکی دیگر از مواردی که در آموزش ترید و انتخاب صرافی مناسب باید به آن توجه کرد، مجوز فعالیت آن صرافی در کشور خود است. توجه داشته باشید که شما به عنوان یک تریدر ایرانی باید توجه خود به این مورد را دو برابر کنید. زیرا محدودیت‌های قانونی در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است. پس قبل از انتخاب صرافی ارز دیجیتال، حتماً بررسی کنید که آیا آن صرافی اجازه فعالیت در کشور شما را دارد؟ اگر پاسخ منفی باشد باید به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

نقدینگی و حجم معاملات

اگر از آن دسته تریدرهایی هستید به معاملات بزرگ می‌پردازید، باید صرافی انتخاب کنید که حجم معاملات بالایی داشته باشد. در غیر این صورت مجبور می‌شوید برای انجام یک معامله بزرگ، آن را در چند معامله کوچک تقسیم کرده و در نهایت کارمزد بیشتری پرداخت کنید. ضمن اینکه امکان به فروش نرفتن دارایی در صرافی‌هایی با نقدینگی کم وجود دارد. بنابراین هنگام انتخاب پلتفرم معاملاتی مناسب خود، حجم معاملات آن را هم مورد بررسی قرار دهید.

رابط کاربری

فرقی ندارد که آموزش ترید را در چه حدی گذرانده باشید و یک تریدر حرفه‌ای باشید یا یک معامله‌گر مبتدی! در هر صورت همه ما به دنبال پلتفرمی هستیم که رابط کاربری خوبی داشته و انجام فعالیت‌های ارزی را تا حد ممکن از پیچیدگی دور کند. پس کاملاً طبیعی است که یکی دیگر از مولفه‌های یک صرافی ارز دیجیتال مناسب، رابط کاربری آسان آن باشد.

چالش‌های تریدرهای ایرانی برای استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال

انتخاب یک صرافی معتبر و مناسب برای فعالیت در بازار رمزارزها به‌خودی‌خود یک امر دشوار است. اما همین فرایند برای کاربران ایرانی از پیچیدگی دو چندانی برخوردار خواهد بود. دلیل آن هم کاملاً روشن است: تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که علیه ایران صورت گرفته است.

چندین سال است که انجام فرایند احراز هویت برای ثبت نام و فعالیت در صرافی‌ها اجباری شده است. از آنجایی که معامله‌گران ایرانی در لیست تحریم شده‌ها قرار دارند، امکان انجام این فرایند را در صرافی‌های خارجی نخواهند داشت. بنابراین استفاده از بسیاری از اکسچنج‌ها برای ایرانیان غیرممکن شده است.

چالش‌های تریدرهای ایرانی

با این وجود هنوز صرافی‌هایی وجود دارند که بنا به دلایل مختلفی مثل افزایش حجم معاملات و کاربران خود، قرار نگرفتن در رادارهای قانون‌گذاران و… فرایند احراز هویت را اجباری نکرده‌اند. تریدرهای ایرانی می‌توانند در این صرافی‌ها ثبت نام کرده و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند. اما هنوز همه چیز تمام نشده! ما کاربران ایرانی برای اینکه هویت ایرانی خود را فاش نکنیم، برای ثبت نام در این صرافی‌ها باید از نرم‌افزارهای تغییر IP استفاده کنیم. ضمن اینکه ممکن است سایت این اکسچنج‌ها فیلتر باشد. در این صورت استفاده از فیلترشکن و یک IP غیر ایران تبدیل به امری ضروری خواهد شد.

آیا کار با صرافی ارز دیجیتال ایرانی بهتر است یا خارجی؟

خوشبختانه در عصری زندگی می‌کنیم که تحریم و محدودیت نمی‌تواند مانع پیشرفتمان شود. در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی متعددی در ایران مشغول به فعالیت بوده و هر کدام می‌توانند گزینه مناسبی برای انجام فعالیت‌های ارزی باشند. کافی است با توجه به نکات ذکرشده در همین مطلب آن‌ها را سنجیده و با یکدیگر مقایسه کنید. توجه داشته باشید که با انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی دیگر لازم نیست نگران تحریم، منع قانونی، چگونگی انجام احراز هویت، فیلترشدن سایت و… باشید. ضمن اینکه اکسچنج‌های ایرانی، امکان واریز ریالی با حساب بانکی ایرانی را نیز برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

البته یک نکته مهم در این مقایسه وجود دارد. صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی به دلیل قوانین، امکان پشتیبانی از معاملات فیوچرز و اهرمی را ندارند. بنابراین اگر جزو تریدرهایی هستید که به معاملات فیوچرز علاقه دارید، بهتر است به سراغ صرافی‌های خارجی بروید.

نتیجه‌گیری

افرادی که به تازگی شروع به آموزش ترید کرده‌اند، ممکن است فکر کنند که همه صرافی‌های ارز دیجیتال شبیه به هم بوده و انتخاب یک مورد مناسب کار چندان سختی نخواهد بود! بله انتخاب یک صرافی معتبر و امن کار سختی نیست، به شرط آن که به تمام ویژگی‌های یک اکسچنج خوب مسلط باشید و بازار را بشناسید. ما در این مقاله سعی کردیم مولفه‌های مهم برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب را بررسی کرده و به چالش‌های کاربران ایرانی در این زمینه نیز اشاره کنیم. در نهایت این شما هستید که باید با اندوخته‌های خود تصمیمی هوشمندانه بگیرید!

 

منبع خبر: رکنـا