منتظر جنگی شدیدتر از جنگ آمریکا و عراق باشیم؟
منتظر جنگی شدیدتر از جنگ آمریکا و عراق باشیم؟

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با «اطلاعات آنلاین»، ضمن رد این موضوع که «همه چیز تمام شده است» از احتمال آغاز جنگی شدیدتر از جنگ آمریکا و عراق خبر داد و اظهار داشت: حمله تقابلی ایران به اسراییل، امری گریزناپذیر برای نظام جمهوری اسلامی بود. در واقع بعد از حملات […]

- منتظر جنگی شدیدتر از جنگ آمریکا و عراق باشیم؟

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با «اطلاعات آنلاین»، ضمن رد این موضوع که «همه چیز تمام شده است» از احتمال آغاز جنگی شدیدتر از جنگ آمریکا و عراق خبر داد و اظهار داشت: حمله تقابلی ایران به اسراییل، امری گریزناپذیر برای نظام جمهوری اسلامی بود. در واقع بعد از حملات فشرده و تودرتوی اسراییلی ها به مواضع ایران، چه قبل از ۷ اکتبر و چه بعد از آن، جمهوری اسلامی در فشار ناشی از سه سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی قرار داشت تا اینکه حمله اسرائیل، ایران را به چالشی جدی فرا خواند. 

وی با اشاره به مواضع آمریکایی ها قبل و بعد از پاسخ قاطعانه ایران به حمله اسرائیل ،افزود: آمریکایی ها از حمله نظامی ایران علیه اسراییل باخبر بودند، در تحلیل ها هم مشخص بود که چنین جریانی حتما رخ خواهد داد. اما باید قبول کنیم، پاسخ ایران واقعه ای است که احتمالا ۲ کشور را به سمت جنگ مستقیم هل می دهد.

به گفته وی از این به بعد برخورد نیابتی تهران و تل آویو نقطه عظیمت جدیدی خواهد داشت و برخوردهای مستقیم این دو در گستره وسیع تر شکل می گیرد.

وی افزود: اکنون یکی از بحرانی ترین وضعیت های محتمل برای خاورمیانه رودررویی تمامی لایه های درگیر در مساله نظم آینده جهانی و شکل آن با قرائت های مختلف خواهد بود. شرایط به قدری حاد است که ایتالیا به سرعت درخواست نشست گروه ۷ را ارائه می کند. همچنین جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با قید فوریت بر قرار می شود. کشورهای گوناگون اروپایی از اسراییل به ویژه آمریکا و انگلستان آشکارا حمایت می کنند تا بدین ترتیب اتفاقی بیشتر از اتفاق منجر به رودررویی آمریکا و عراق رخ می دهد.

مطهرنیا گفت: در واقع شرایط روز نشان دهنده ادامه شدیدتر این تنش به سمت یک درگیری معنا دار بین تل آویو و تهران است.

مطهرنیا در پایان گفت: درگیری نظامی در حالی رخ داده است که این معنا نمی تواند در همینجا تمام شود. شاهدیم که کابینه جنگ اسراییل به سرعت تشکیل شده است و نتانیاهو، گالانت و ینیگان به عنوان افرادی که باید امروز در ارتباط با پاسخ به ایران تصمیم بگیرند، تشکیل جلسه داده اند. همچنین رسانه های اسراییلی هم بنیامین نتانیاهو را برای حمله به ایران تحت فشار قرار داده اند. با این حال شرط و الزام حمله به ایران برای اسراییل چیزی جز همراهی و پشتیبانی آمریکا نیست.

منبع: اطلاعات انلاین