واکنش دولت به تعطیلی پنج شنبه‌ها چه بود؟
واکنش دولت به تعطیلی پنج شنبه‌ها چه بود؟

اطلاعات نوشت: سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگار ما گفت: در قالب لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری قرار بود تعیین دومین روز تعطیل هفته به دولت واگذار شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صرفاً با کاهش ساعات کاری هفته از ۴۴ به ۴۰ ساعت […]

- واکنش دولت به تعطیلی پنج شنبه‌ها چه بود؟

اطلاعات نوشت: سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگار ما گفت: در قالب لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری قرار بود تعیین دومین روز تعطیل هفته به دولت واگذار شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صرفاً با کاهش ساعات کاری هفته از ۴۴ به ۴۰ ساعت موافقت کنند. اما خوشبختانه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هنگام بررسی این لایحه با جمع بندی همه نظرات کارشناسی، زحمت دولت را کم کردند و با تعطیلی پنج شنبه ها موافقت کردند.

وی گفت: این تصمیم با جمع بندی نظرات کارشناسی اتخاذ شده و در اولین جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته خواهد شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری در واکنش به مخالفت فعالان بخش خصوصی با این تصمیم و درخواست آنها با تعطیلی شنبه ها گفت: اکنون اغلب ارتباطات و مراودات بین المللی بر بستر اینترنت و شبکه های الکترونیک در هر زمان و مکانی قابل انجام است و نباید نگران همزمان نبودن تعطیلات داخلی با تعطیلات بین المللی بود.

خبرنگارما از وی پرسید که آیا دولت در آیین نامه اجرایی این قانون با توجه به درخواست فعالان بخش خصوصی می تواند مصوبه تعطیلی پنج شنبه ها به را به تعطیلی شنبه ها تغییر دهد؟ که حسینی گفت: اساس اجرای این اصلاحیه تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و اینک که آنها پنج شنبه راانتخاب کرده اند، قابل تغییر نیست.

وی گفت: بخش خصوصی و شرکت ها می توانند به میل خود هر روز را که تمایل دارند، تعطیل کنند ولی دستگاه های دولتی مطابق مصوبه مجلس عمل خواهند کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری همچنین در مورد فرآیند تصویب نهایی بودجه سال ۱۴۰۳گفت: بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳هم اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و با توجه به اینکه سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه در بخش اول مشخص شده، علی القاعده تغییرات قابل توجهی در این حوزه نباید داشته باشیم.
 
در تولید نفت و گاز رکورد خواهیم زد

 وزیر نفت هم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ در تولید نفت و گاز رکورد خواهیم زد، گفت: ۲۸ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام تکمیل شد.

جواد اوجی گفت: سال ۱۴۰۲ با سرمایه‌گذاری خوبی که وزارت نفت در بخش‌های بالادستی و پایین دستی انجام داد، بیش از ۲۸ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام به اتمام رسید. این سرمایه‌گذاری موجب رشد در تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شد و در سال ۱۴۰۲ رشد تولید نفت و گاز به بالای۲۰ درصد رسید .
 
 ماهواره‌های متعدد سنجشی آماده پرتاب است

این گزارش می افزاید، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم پس از خاتمه نشست هیات دولت گفت: ماهواره‌های متعدد سنجشی در حال ساخت و آماده پرتاب است.

عیسی زارع پور با اشاره به اخبار منتشره در فضای مجازی مبنی بر فروش دیجی کالا به همراه اول گفت: سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که اولویت اپراتورها توسعه شبکه باشد. اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به این بخش (توسعه شبکه) اختصاص دهند.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره هوشمند دولت به مردم ارائه می‌شود   : گفتدنیا به سمت منظومه‌سازی می‌رود و با هم به این سمت حرکت می‌کنیم. 

منظومه سازی دانشی است که شاید در اختیار بیش از ۵-۶ کشور باشد،اما دانشمندان ما به آن دست پیدا کرده اند. 

امیدواریم امسال بتوانیم اولین قدم‌ها را در حوزه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی برداریم و اکنون منظومه شهید سلیمانی توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.
 
 تداوم طرح ویژه کالابرگ الکترونیک نیازمند بررسی است

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم استقبال از کالابرگ الکترونیک را به ویژه در دهک‌های کم درآمد اول تا سوم بالای ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس پیش بینی در مرحله سوم اجرای این طرح، متقاضیان به حدود ۹۵ درصد می‌رسد .

سید صولت مرتضوی تداوم طرح ویژه کالابرگ الکترونیک را نیاز به بررسی مجدد دانست و اظهار داشت: امروز این موضوع در دولت مطرح و قرار شد آقای مخبر پیگیری کند و امید است اجرای این طرح با رفع موانع ادامه یابد اما تاکنون تصمیم قطعی برای تداوم آن گرفته نشده است.وی درباره لایحه تامین دستمزدها هم توضیح داد: این لایحه اکنون در مرحله کارشناسی است و مراحل پایانی را طی می کند و پس از ارائه و بررسی در دولت، به مجلس شرای اسلامی ارسال می شود.
  
 امکان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی فراهم است

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری هم در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران گفت: دولت برای نخبگانی که علاقمند به کار در دستگاه‌های اجرایی هستند زمینه و زیرساخت لازم را فراهم کرده است.

روح اله دهقانی فیروز آبادی گفت: برای نخبگانی که علاقمند به کار در دستگاه‌های اجرایی هستند در سال گذشته فراخوان‌ها اعلام و ثبت‌نام‌ها انجام شده و ردیف استخدامی اختصاص پیدا کرده است و منتظریم سازمان اداری استخدامی ۲۵ امتیازی را که برای دوره آماده‌سازی شرکت کنندگان مشخص کرده را اعلام کند.
   
استمرار بازدید آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران

 معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور هم با اشاره به اینکه ۱۲۰ بازرس تائید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند، گفت: این بازرسان بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند .

محمد اسلامی با بیان اینکه در بخش پادمان و ان پی تی روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است، یادآور شد: در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظارت و دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین  المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی پذیرد ، گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چارچوب پادمان است .

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به تعهدات خود عمل می‌کند، به صحبت‌های اخیر رافائل گروسی اشاره و عنوان کرد: ایشان گفتند هرچند ایران نسبت به غنی سازی بالا اقدام می‌کند ولی این به معنای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای نیست.
    
توقیف کشتی رژیم صهیونیستی عملیات تلافی‌جویانه بود

 معاون حقوقی رئیس جمهوری هم با اشاره به آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: این اقدام یک عملیات تلافی‌جویانه در برابر اقدامات آمریکا و صهیونیست‌ها بود.

محمد دهقان با اشاره به اقدام حقوقی در خصوص حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: اگر قرار باشد اقداماتی انجام دهیم، پس از تصویب در یک کمیته تخصصی تصمیم‌گیری می‌شود اما فعلا در مورد حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق اقدام حقوقی نداریم.

وی با بیان اینکه در حال کار روی همه تحولات با محوریت غزه هستیم و مشارکت خود را در مراجع بین‌المللی دنبال می‌کنیم،یادآورشد: رفتار خصمانه رژیم اشغالگر قدس بستر برخی از اقدامات ما بوده و مسیر خود را طی می‌کند. ما در این زمینه اقدام حقوقی نداریم.
 
 تخصیص ارز مبادله‌ای به حجاج تمتع

این گزارش حاکیست: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با بیان اینکه ارز مبادله‌ای زائران حج تمتع تخصیص یافته است، گفت: اعزام حدود ۹۰ هزار زائر کشورمان به سرزمین وحی از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود.

محمد مهدی اسماعیلی گفت: در وزارت فرهنگ سال های سال است که برای دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه یارانه خرید کتاب تخصیص می یابد، اما امسال با برنامه  ریزی انجام شده این طرح را توسعه خواهیم داد و مناطق محروم در این طرح دیده می شود و با استفاده از سامانه های فروش برخط که در اختیارمان قرار گرفته، تحول مهم برای برقراری عدالت فرهنگی صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کار مهمی را در شورای فرهنگی عمومی انجام دادیم و برای اولین بار حوزه اقتصاد را برای پیشرفت اقتصادی با پیوست فرهنگی توام کردیم و پیوست فرهنگی بسیار خوبی تدوین شده برای اینکه در حوزه اقتصاد پیشرفت های اقتصادی همه الزامات و ملاحظات فرهنگی دیده شود، انشالله بزودی این طرح را منتشر می کنیم.وی همچنین از تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش ایرانی _ اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.   
  
ایران از ایکوم و ایکوموس خارج نشده است

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم گفت: اخبار کذبی مبنی بر خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) و محوطه ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) منتشر شده که صحت ندارد.سیدعزت اله ضرغامی با اشاره به اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی است، اظهار داشت: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اندهمچنین . خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از نظر اقامت در چادرهای عشایری در رتبه بالاتر قرار داشتند.

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته این در حالیست که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۸/۵۰ درصد افزایش یافته است.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به آمار سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: امسال به دلیل تقارن ایام گردشگری و تعطیلات نوروز با ایام ماه مبارک باید تغییراتی در آمار مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس آخرین آمار که ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین امسال  را در برمی‌گیرد، برآورد ما این است که ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر اقامت شب در سفرهای نوروزی ثبت شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۹/۵درصد رشد داشته است.
  

منبع: اطلاعات انلاین