علاقه‌مندان به عرصه مربی‌گری، همه آن‌ها که امروز جزو نسل مربیان جوان محسوب می‌شوند و قصد دارند در این فوتبال کار کنند، آری برای این دسته از افراد یک پیشنهاد ویژه داریم: لطفا از شیوه‌های مربی‌گری محرم نویدکیا الگوبرداری کنید. نویدکیا در مس رفسنجان که نیم‌فصل اول نتایج خوبی نگرفته بود، یک تیم باشخصیت ساخته […]

- مربیان جوان فوتبال ایران! لطفا از رفتار و گفتار محرم نویدکیا الگوبرداری کنید

علاقه‌مندان به عرصه مربی‌گری، همه آن‌ها که امروز جزو نسل مربیان جوان محسوب می‌شوند و قصد دارند در این فوتبال کار کنند، آری برای این دسته از افراد یک پیشنهاد ویژه داریم: لطفا از شیوه‌های مربی‌گری محرم نویدکیا الگوبرداری کنید.

نویدکیا در مس رفسنجان که نیم‌فصل اول نتایج خوبی نگرفته بود، یک تیم باشخصیت ساخته است. دلیل این‌که تیم نویدکیا خوب بازی می‌کند یا نتایجش در قیاس با گذشته بهتر شده است، قطعا برمی‌گردد به مسائل فنی و تغییراتی که او در مس رفنسجان ایجاد کرده اما مهم‌ترین نکته، تمرکز این مربی روی فوتبال بازی کردن است.

در یکی از بازی‌های مس رفسنجان، وقتی بازیکن این تیم به داور اعتراض می‌کند، محرم نویدکیا به جای حمله‌ور شدن به داور یا ناظر مسابقه، از بازیکن تیمش می‌خواهد آرام باشد. او بر سر بازیکنش فریاد می‌کشد که حق اعتراض ندارد و باید کار خودش را انجام بدهد و فوتبالش را بازی کند. همین حرکت به ظاهر ساده، قاعده و درس مربی‌گری است؛ آن هم در فوتبالی که مربیان عادت کرده‌اند به جای تمرکز بر کارشان، مدام به کارهای دیگران سرک بکشند و حرف‌های نامربوط بزنند.

این روزها اغلب مربیان تیم‌های لیگ برتری به جای این‌که سراغ مسائل فنی تیمشان بروند، یقه داوران را می‌گیرند یا به هر بهانه‌ای، گناه شکست را به گردن این و آن می‌اندازند. این البته اسمش مربی‌گری نیست؛ عده‌ای اعصاب درست و درمان ندارند و مشخص نیست چرا این شغل را انتخاب کرده‌اند.

تازه ازراه‌رسیده‌ها بدانند مربی‌گری به معنای خراب کردن جو بازی و داد و بیداد نیست. مربی‌گری فقط این نیست که از گرمکن به کت و شلوار برسیم و ژست بگیریم. در این شغل برای تربیت شاگردان درجه‌یک که توان فنی بالا پیدا کنند و بازیکنان خوبی شوند، اول از همه سرمربی باید آرامش و تمرکز لازم را داشته باشد.

مربیان جوان فوتبال ایران! برای ادامه این مسیر، هر هفته بازی‌های تیم نویدکیا را زیر نظر داشته باشید و از رفتار او در لب خط و صحبت‌های او با شاگردان و خبرنگاران درس بگیرید…

بیشتر بخوانید: واکنش جالب مورایس به صدا زدن محرم نویدکیا توسط تماشاچیان

منبع: خبـر ورزشی