واکنش رسانه‌ها به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟
واکنش رسانه‌ها به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

اعتماد نوشت: حول و حوش ساعت ۵صبح بامداد جمعه بود که برخی اخبار از سوی منابع امریکایی و اروپایی در خصوص واکنش اسراییل به حمله ایران در برخی استان‌ها از جمله اصفهان و آذربایجان شرقی منتشر شد. مطابق انتظار برخی شبکه‌های ماهواره‌ای هم با آب و تاب یک چنین خبری را پوشش داده و آن […]

- واکنش رسانه‌ها به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

اعتماد نوشت: حول و حوش ساعت ۵صبح بامداد جمعه بود که برخی اخبار از سوی منابع امریکایی و اروپایی در خصوص واکنش اسراییل به حمله ایران در برخی استان‌ها از جمله اصفهان و آذربایجان شرقی منتشر شد. مطابق انتظار برخی شبکه‌های ماهواره‌ای هم با آب و تاب یک چنین خبری را پوشش داده و آن را واکنش سخت اسراییل به حمله ایران ارزیابی کردند. مدت زمان زیادی طول نکشید که بنا به روایت مقامات بلندپایه نظامی، مشخص شد شنیده شدن صدای انفجار در شرق اصفهان، مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک بوده است و نه حمله اسراییل. آرام‌آرام مشخص شد که حتی وزرای اسراییلی هم نسبت به این نوع فضاسازی انتقاد کرده و آن را باعث مضحکه شدن اسراییل ارزیابی کرده‌اند.

در میان رسانه‌های داخلی ایران ابتدا فارس، مهر و صدا و سیما از شنیده شدن انفجارها خبر دادند و سپس خبرگزاری ایرنا از به کار افتادن سامانه پدافند هوایی خبر داد. برهمین اساس شنیده شدن صدای شلیک مربوط به پدافند هوایی برای مقابله با ریزپرنده‌ها بوده است. همزمان رسانه‌های امریکایی اخبار عادی خود را قطع و به گمانه‌زنی درباره علت انفجارها در اصفهان پرداختند.اما بنا به گفته مقام ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان، شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان، مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای رخ نداده است.براساس آنچه که خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده است، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، خبر منتشر شده برخی رسانه‌های خارجی درباره تشکیل جلسه اضطراری این شورا را تکذیب کرد. العالم، همچنین اعلام کرد که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرده است. به گزارش ایرنا در تبریز هم هیچ گونه انفجاری رخ نداده و این شهر در آرامش کامل قرار دارد.

آژیر خطر در شمال سرزمین‌های اشغالی به صدا در آمده و ارتش رژیم صهیونیستی مشغول بررسی وضعیت خطر برای خود است. با این حال برخی رسانه‌های امریکایی و همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی مشغول ادعای حمله اسراییل به ایران هستند. رسانه‌های اصلی رژیم صهیونیستی فعلا در حال پوشش موضوع احتمال نفوذ پهپاد از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی هستند. در آخرین خبر، یکی از این رسانه‌ها نوشته است که آژیر خطری که به صدا درآمده قطع شده، چرا که اخبار اولیه مبنی بر نفوذ پهپاد از لبنان واقعی نبوده است. بررسی‌های میدانی در شهر اصفهان نشان می‌دهد تاسیسات مهم در این استان به ویژه تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است و حادثه‌ای در آنها گزارش نشده است.

در این کشاکش شبکه خبری المیادین به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است. منابع ایرانی به المیادین گفته‌اند هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته و رسانه‌های امریکایی یک جنگ نیابتی اطلاعات نادرست را از طرف رژیم صهیونیستی اجرا می‌کنند. یک مقام ایرانی هم به رویترز گفته حمله موشکی به ایران انجام نشده و صداهای انفجار در اصفهان ناشی از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی بوده است. فاکس‌نیوز هم خبر داده امریکا در حوادث امروز نقشی نداشته است. در ادامه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از برطرف شدن محدودیت‌های اعمال شده در فرودگاه‌ها خبر داد.

واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی، درباره صدای انفجار شنیده شده در اصفهان اظهار داشت: با توجه به هوشیاری ما، چند شیء پرنده بود که به آنها تیراندازی شده بود. امیر سرلشکر موسوی در ادامه درباره تهدید ایران در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی توسط رژیم صهیونیستی افزود: از هر دیوانه‌ای، بی‌عقلی بر می‌آید؛ بستگی به عقل آن دارد. فرمانده کل ارتش درباره واکنش ایران به تهدید رژیم صهیونیستی گفت: واکنش ایران را پیش از این دیده‌اید. تسنیم نیز گزارش داده، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران طی سخنانی با اشاره به هدف قرار گرفتن چند شی‌ء توسط پدافند هوایی کشور در استان اصفهان عنوان کرد: آسمان این مرز و بوم توسط قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا حفاظت می‌شود و اگر اشیای پرنده مشکوکی همانند حادثه شب گذشته در آسمان کشور عرض اندام کنند از اینکه در آماج پدافند قدرت ما قرار گیرند بی‌نصیب نخواهند بود. امیر حیدری ضمن تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی باید بداند که اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد، سومین دستاورد عملیات وعده صادق را در هم شکستن هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی عنوان کرد.

همچنین جماران گزارش داده، اورشلیم‌پست نوشته است؛ اسراییل به دلایل استراتژیک حمله منتسب شده به این رژیم به ایران را نمی‌پذیرد اما روشن نیست که چرا پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) اطلاعات مربوط به این حمله را به رسانه‌های امریکایی درز می‌دهد. رسانه‌های جریان اصلی امریکا به نقل از منابعی که نام آنها را اعلام نکرده‌اند، ادعاهایی مبنی بر محدود بودن حمله، نقش نداشتن امریکا، قصد نداشتن جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به حمله و … را مطرح کرده‌اند.

وزارت امور خارجه عمان نیز با صدور بیانیه‌ای حمله ادعایی اسراییل را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: عمان حملات نظامی مکرر اسراییل در منطقه را محکوم می‌کند. براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد؛ از همه طرف‌ها می‌خواهیم از اقداماتی که ممکن است درگیری در خاورمیانه را گسترش دهد، خودداری کنند. اولویت جامعه جهانی باید توقف کشتار غزه باشد. روسیه نیز اعلام کرد: در حال بررسی اطلاعات مربوط به حمله ادعایی اسراییل به ایران هستیم. از هر دو طرف می‌خواهیم خویشتنداری کنند. وزارت خارجه مصر هم گفت: از اسراییل و ایران می‌خواهیم حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و به قوانین بین‌المللی پایبندی کامل داشته باشند. نسبت به پیامدهای گسترش درگیری و بی‌ثباتی در منطقه و اثرات خطرناک آن هشدار می‌دهیم. نخست‌وزیر انگلیس نیز تاکید کرد: به نتانیاهو گفتم که تشدید تنش به نفع هیچ کسی نیست. می‌خواهیم شاهد آرامش در منطقه باشیم.

منبع: اطلاعات انلاین