درآمد‌های مالیاتی تکیه گاه هر تحول و توسعه است
درآمد‌های مالیاتی تکیه گاه هر تحول و توسعه است

سازمان در راستای تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین اهداف راهبردی دولت سیزدهم به دنبال تدارک مقدمات لازم برای ایجاد چرخش‌های تحول‌آفرینی است.

سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، لزوم تأمین مالی حداکثری هزینه‌های دولت از طریق منابع پایدار مالیاتی بر همگان آشکارتر گردیده است، اظهار داشت: در کشور ما در گذشته به دلیل وجود درآمد‌های نفتی نیاز کمتری به تأمین هزینه‌های دولت از محل درآمد‌های مالیاتی احساس می‌شد به همین دلیل سهم درآمد‌های مالیاتی از تأمین هزینه‌های دولت و همچنین نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در مقایسه با کشور‌های دیگر ارقام کمتری را نشان می‌دهد.

به گزارش زیر نویس ،وی با اشاره به اینکه شاخص‌های مختلفی برای ارزیابی عملکرد نظام مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد تصریح کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، نسبت مالیات به هزینه‌های جاری و سهم مالیات از منابع بودجه عمومی دولت از جمله مهم‌ترین این شاخص‌ها است و بر این اساس نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی طی دوره ۱۴۰۱-۱۳۹۲ در بازه ۴.۷ الی ۷.۱ درصدی در نوسان بوده و در نهایت از ۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۵ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه افزود: بررسی عملکرد شاخص نسبت مالیات به هزینه‌های جاری دولت در سال‌های ۱۴۰۱-۱۳۹۲ نشان می‌دهد این شاخص از ۴۱.۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۴۸.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. سومین شاخص مهم برای ارزیابی عملکرد نظام مالیاتی، سهم درآمد‌های مالیاتی از منابع بودجه عمومی است که این شاخص نیز در سال ۱۳۹۲ برابر ۳۳.۵ درصد بوده و در سال‌های بعد نیز با نوساناتی همراه بوده و در نهایت در سال ۱۴۰۱ به ۳۵ درصد رسیده است.

سبحانیان در خاتمه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، عدم وابستگی به درآمد‌های نفتی، جرم‌انگاری فرار مالیاتی و فریضه دانستن پرداخت مالیات افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری مسیر جدیدی را در جهت اداره کشور برای دولتمردان تبیین نموده است و در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور به دنبال ایجاد چرخش‌های تحول‌آفرینی است که ثمرات آن در پیشرفت اقتصادی کشور، ارتقای عدالت اجتماعی و ایجاد رضایت عمومی مردم خود را نشان خواهد داد.

منیع :خبرگزاری صدا وسیما