شمارش معکوس برای حذف روسیه از کشورهای اروپایی آغاز شد
شمارش معکوس برای حذف روسیه از کشورهای اروپایی آغاز شد

بلومبرگ فارسی نوشت: آژانس تنظیم‌کننده‌ انرژی اتحادیه اروپا ( ACER ) در گزارشی اعلام کرد، در میان درخواست های برخی از کشورهای عضو، اتحادیه اروپا باید در تلاش های خود برای حذف LNG روسیه مراقب باشد زیرا باید از امنیت عرضه گاز خود محافظت کند. این آژانس اتحادیه اروپا بر این باور است که با […]

- شمارش معکوس برای حذف روسیه از کشورهای اروپایی آغاز شد

بلومبرگ فارسی نوشت: آژانس تنظیم‌کننده‌ انرژی اتحادیه اروپا ( ACER ) در گزارشی اعلام کرد، در میان درخواست های برخی از کشورهای عضو، اتحادیه اروپا باید در تلاش های خود برای حذف LNG روسیه مراقب باشد زیرا باید از امنیت عرضه گاز خود محافظت کند.

این آژانس اتحادیه اروپا بر این باور است که با وجود درخواست کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بالتیک برای ممنوعیت واردات LNG به اتحادیه، چنین اقدامی باید تدریجی باشد.

این آژانس در گزارش “تحولات بازار LNG اروپا” گفت: از آنجایی که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ به طور کامل به اتکای خود به سوخت های فسیلی روسیه پایان دهد، “کاهش واردات LNG روسیه باید در گام های تدریجی با شروع واردات LNG  در نظر گرفته شود.”

رگولاتور اتحادیه اروپا گفت: «اگرچه هدف این گام‌ها کاهش وابستگی به گاز روسیه است، اما یادآوری این نکته ضروری است که مقادیر قابل توجهی از قراردادهای بلندمدت LNG قبل از تهاجم روسیه به اوکراین منعقد شده است.»

بنابراین، توصیه می‌شود هنگام کاهش واردات ال‌ان‌جی روسیه با احتیاط عمل کنید، به‌ویژه با توجه به اینکه قرارداد ترانزیت خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا از طریق اوکراین تا پایان سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد.

بر اساس برآوردهای ACER،  اتحادیه اروپا ممکن است ۱۳.۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مقایسه با جریان در سال ۲۰۲۳ از دست بدهد، اگر قرارداد حمل و نقل خط لوله از طریق اوکراین فسخ شود.

دو سال پس از حمله روسیه به اوکراین، واردات گاز از طریق خط لوله و LNG از روسیه ممنوع نیست و این نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا تمایلی به از دست دادن هرگونه عرضه گاز ندارد زیرا می‌خواهد از افزایش قیمت‌ها و تکرار بحران انرژی در سال ۲۰۲۲ جلوگیری کند. 

اتحادیه اروپا به زودی به کشورهای عضو اجازه می دهد تا با محدود کردن دسترسی به گاز روسیه به سیستم های گازی خود، واردات LNG از روسیه را بدون استفاده از تحریم ها مسدود کنند.

ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا ماه گذشته در مصاحبه ای با بلومبرگ اظهار داشت که کشورش که یکی از بزرگترین ظرفیت های واردات LNG از روسیه را دارد، و به دنبال همکاری بیشتر اتحادیه اروپا برای مدیریت واردات LNG روسیه است.

منبع: اطلاعات انلاین