به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، بررسی محتوای فضای آنلاین کشور نشان می‌دهد «از سال ۹۸ تا کنون، به طور میانگین سالانه ۵۸۰ هزار محتوا، در سه بستر توییتر، تلگرام و خبرگزاری‌ها در ارتباط با تصادفات جاده‌ای منتشر شده است. یعنی بیش از ۳ میلیون محتوا فقط در ارتباط با تصادفات جاده‌ای در ۵ سال اخیر […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، بررسی محتوای فضای آنلاین کشور نشان می‌دهد «از سال ۹۸ تا کنون، به طور میانگین سالانه ۵۸۰ هزار محتوا، در سه بستر توییتر، تلگرام و خبرگزاری‌ها در ارتباط با تصادفات جاده‌ای منتشر شده است. یعنی بیش از ۳ میلیون محتوا فقط در ارتباط با تصادفات جاده‌ای در ۵ سال اخیر به اضافه نوروز ۱۴۰۳ منتشر شده است.»

اخبار تصادف و سفرهای نوروزی پربازدیدترین اخبار بهار هر سال

بنظر می‌رسد تصادف و مرگ حالا جزئی از فرهنگ ترسناک سفر در ایران شده است. سالی نیست که ابتدای آن اخبار تصادف در سفرهای نوروزی به پربازدیدترین اخبار بهار تبدیل نشود و خانواده‌های بسیاری را عزادار نکند. هر چند پلیس راهور در سال گذشته به مراتب در ارتباط کیفیت پایین خودروهای داخلی به تولیدکنندگان تذکر داد و به صورت روشن از درگیر شدن بیش از حد با تصادفات گلایه کرد اما این نقدها و راهکارهای روشن هنور نتوانسته روندهای معیوب تولید خودرو را تغییر دهد.

همیشه نوروز (۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین) بیشترین میزان اخبار را در کل سال داشته است

لایف‌وب به این بهانه به بررسی محتوای منتشر شده در سه بستر آنلاین پرداخته است تا از دریچه داده‌های آنلاین به بحرانی بپردازد که علی‌رغم انتقادات و ابراز تاسف‌های سالانه هنوز به قوت خود باقی است. می‌توان ردپای این اتفاق را در پایش داده‌های آنلاین دید که به جز سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که دوران همه‌گیری کرونا بود، همیشه نوروز (۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین) بیشترین میزان اخبار را در کل سال داشته است؛ یا به قولی سالی که نکوست از بهارش پیدا است. در این روند خلل ناپذیر انتشار محتوای تصادفات اما تنها همه‌گیری کرونا بود که توانست نمودارها را کمی تغییر دهد. بررسی نمودارها نشان می‌دهد بعد از اینکه در سال ۹۸، ۱۱% از محتوای تصادفات در ایام نوروز بود، در دوسال دیگر همه‌گیری یعنی در سال‌ها ۹۹ و ۱۴۰۰ این نسبت کمتر و به ۵%  و ۶% رسید. اما پس از پایان دوران تلخ کرونا در سه سال اخیر این شاخص با رشد دوباره به ۱۱% و ۱۲% رسیده است.

ممنوعیت‌های کرونایی هم حریف تصادفات جاده نشد

نکته دیگری که در بررسی و مقایسه داده‌های آنلاین می‌بینیم میانگین محتوا در روزهای عادی، در طی سالیان مختلف، حتی در دورۀ کرونا تغییرات کمی دارد که این مورد نشان دهنده آن است که کرونا فقط بر روی کاهش تصادفات در ایام نوروز اثرگذار بود و نه بر سفرهای همیشگیِ جاده‌ای که در طول سال اتفاق می‌افتد. در فضای آنلاین کشور به طور میانگین، روزانه ۱۶۰۰ خبر و محتوا در ارتباط با تصادف در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شود که این عدد در نوروز به ۲۷۰۰ محتوا می‌رسد.

کدام شهرها و جاده‌ها بیشترین محتوا را دارند؟

۱۰ شهری که بیشترین میزبان تصادفات را در جاده‌ها و بزرگراه‌های اطراف‌شان داشتند به ترتیب تهران‌، اصفهان ،کرمان، چالوس، مشهد، قم، شیراز، سمنان، ایلام و زنجان هستند. اتوبان‌ها و جاده‌های اطراف شهر تهران بیشترین میزان محتوای مرتبط با تصادفات را داشتند. نکته جالب حضور شهرهای کوچک‌تر مثل قم، ایلام و زنجان در این لیست است.

وضعیت جاده‌ها از جمله عواملی هستند که بر آمار تصادفات اثرگذار هستند. بررسی آمار اخبار محورهای پرتصادف در بین خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد تهران – چالوس مانند همیشه پربحث‌ترین مسیر بین ‌شهری کشور است و پس از آن قزوین – رشت و کرج – چالوس رتبه‌های بعدی را دارند.

مقصر را پیدا کنید؟

هر سال با انتشار آمار کشته‌شدگان و تصادفات جاده‌ای موضوعی که بخصوص در بین توییتری‌ها داغ می‌شود این سوال است که چه چیزی عامل آمار بالای تصادفات نوروزی است؟ نوروز ۱۴۰۳ نیز از این قاعده مستثنا نبود و بحث در مورد مقصر و عوامل تصادفات دیده شد. در بین این محتوا، متهم ردیف اول خودروهای داخلی هستند. ۴۳% از محتوایی که در آن‌ها به مقصر تصادفات اشاره شده بود، انگشت اتهام را به سمت ایران‌خودرو و سایپا گرفتند. پس از آن‌ها نهادهای حاکمیتی و نظارتی مانند پلیس راهور، وزارت راه و حتی وزرات صمت بیشترین میزان محتوا را داشتند که کاربران از آن‌ها انتظار فعالیت و نظارت بیشتری را دارند در همین راستا بنظر می‌رسد پلیس راهور با افزایش قیمت جریمه‌های رانندگی سعی دارد تا نقش پررنگ‌تری در کاهش عوامل انسانی در تصادفات داشته باشد تا شاید از این طریق خواب را از سر رانندگان بپراند. رتبه سوم در مقصریابی به عوامل انسانی برمی‌گردد. سرعت، سبقت، خواب‌آلودگی و عدم تسلط رانندگان در ۲۱% از محتوا به عنوان عامل تصادفات معرفی شده است. در نهایت هم وضعیت بد جاده‌ها و آسفالت‌‎ها بودند که به عنوان مشکل معرفی شدند.

با بررسی روند مقصریابیِ توییتری‌ها در نوروز سال‌ها اخیر، می‌بینیم که پیکان انتقادات در سال ۱۴۰۳ کمتر از قبل به سمت خودروسازان بود و بیشتر به سمت تمرکز بر نهادهای حاکمیتی و عوامل انسانی رفته است. عوامل انسانی در سال ۹۸، ۱۰% بود که در سال ۱۴۰۳ به ۲۱% رسید. در طرف مقابل خودروهای داخلی در بعضی سال‌ها تا ۷۰% محتوا هم بود اما امسال به کمتر از ۵۰% کاهش پیدا کرد.

 

 

منبع خبر: رکنـا