پرسپولیس در آخر به مردم می‌رسد
پرسپولیس در آخر به مردم می‌رسد

اعتماد نوشت: فردا طبق گفته مقامات وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی قرار است سهام استقلال و پرسپولیس واگذار شود. از بانک‌ها و هلدینگ پتروشیمی به عنوان خریداران سهام عمده دو باشگاه یاد می‌شود. این اتفاق بزرگ به همان اندازه که می‌تواند مشکلات دو باشگاه را برطرف کند می‌تواند مشکل‌آفرین هم باشد اگر به اندازه کافی […]

- پرسپولیس در آخر به مردم می‌رسد

اعتماد نوشت: فردا طبق گفته مقامات وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی قرار است سهام استقلال و پرسپولیس واگذار شود. از بانک‌ها و هلدینگ پتروشیمی به عنوان خریداران سهام عمده دو باشگاه یاد می‌شود. این اتفاق بزرگ به همان اندازه که می‌تواند مشکلات دو باشگاه را برطرف کند می‌تواند مشکل‌آفرین هم باشد اگر به اندازه کافی با کار کارشناسی و سنجش همه جوانب همراه نشده باشد. به همین مناسبت در فاصله ۲۴ ساعت مانده تا به لحظه نهایی با کاظم اولیایی، مدیر ورزشی کشورمان که سابقه مدیرعاملی استقلال را در کارنامه دارد به گفت‌وگو نشستیم. اولیایی ضمن داشتن نگاه مثبت به این اتفاق هشدارهایی را هم به مدیران تصمیم‌گیر داد.

وی اظهار کرد: شرایط موجود در باشگاه‌های ما شرایط بسیار بدی است. برای رسیدن به شرایط مطلوب و به‌خصوص جلوگیری از حذف از شرکت در مسابقات حرفه‌ای در آسیا باید حتما یک تغییری را در نظر بگیریم. این واگذاری یکی از راه‌ها است. حالا بهترین راه نیست ولی اگر دو، سه تا مساله لحاظ شود، شرایط بهتر می‌شود. این دوره را ما باید به عنوان دوره گذر فرض کنیم. دوره نهایی نیست؛ ما باید از یک مرحله عبور کنیم تا بخش عمده این باشگاه‌ها به صورت عادلانه به هواداران واگذار شود. تا این اتفاق نیفتد این باشگاه‌ها آن شرایط ایده‌آل را پیدا نمی‌کنند و ممکن است شرایط فعلی را هم از دست بدهند. در نتیجه در نسخه نهایی این است که بخشی از سهام این دو باشگاه به صورت سهام به هواداران واگذار شود. ولی چه زمانی؟ زمانی که ما بتوانیم آن زیرساخت‌های لازم را در آن برنامه توسعه ایجاد کنیم. ریل درآمد و ریل هزینه که دو ریل موازی هستند در این برنامه دیده شوند. یعنی باشگاه‌ها باید ضمن خودکفایی به سوددهی هم برسند.

وی ادامه داد: اینها بنگاه‌های اقتصادی هستند و وقتی ببینند چنین مسیری برایشان سود دارد و فروش سهام‌شان بهتر است انجام می‌دهند. آنها اقتصادی فکر می‌کنند. اینها وقتی باشگاه‌ها را بازسازی کنند و ببینند جامعه در حال طلب کردن است، انجام می‌دهند. وقتی خودشان بفهمند که آن سرمایه‌ای که گذاشته بودند برگشته و سود هم کردند کار انجام می‌شود. ضمن اینکه شرایط فعلی اجتناب‌ناپذیر است. ما زیر فشار این کار را می‌کنیم. اقدامی که در حال حاضر انجام می‌شود با میل ما نیست. شما می‌دانید تحت فشار هستیم و اگر اینها را انجام ندهیم مجوز آسیایی دو باشگاه لغو می‌شود. مساله ممنوعیت بنگاهداری بانک‌ها به ‌شدت در حال مطرح شدن است. حتی آقای رییس‌جمهور هم روز پنجشنبه اعلام کرد بانک‌ها حق بنگاهداری ندارند.

 اولیایی عنوان کرد: ایشان این اظهارات را در سمنان انجام دادند و بنده هم شنیدم. اما الان که قرار است این کار انجام شود و وارد این مرحله شویم بنگاه‌های وابسته به بانک‌ها قرار است ورود کنند. خود بانک‌ها قرار نیست این کار را انجام بدهند. بلکه بنگاه‌های وابسته به چند بانک آمدند جلو. حتی شاید به جز بانک‌ها خریداران دیگری هم پیدا شود. اینها باید حتما در این پروسه، برنامه توسعه که ما مدیران ادواری هم متنی در این زمینه نوشتیم را داشته باشند. بر مبنای مدل فیرپلی مالی کارهای دو باشگاه انجام شود. فیرپلی مالی بسیار مهم است. اگر فیرپلی مالی انجام نشود در سال‌های آینده باشگاه‌های ما با مشکل مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: این بستگی به مجمع دارد؛ یکی از آفت‌هایی که در این زمینه ممکن است وجود داشته باشد و باید به آن دقت کرد همین مساله است. صرفا نباید همه افراد اقتصادی را وارد هیات مدیره دو باشگاه کرد. باشگاه‌داری یک مساله ورزشی است. باید هم از افراد اقتصادی استفاده شود که مسائل اقتصادی برطرف شود هم افراد خبره ورزشی. مخصوصا در حوزه اجرا و مدیرعاملی حتما توصیه می‌شود که از مدیرعاملی استفاده بشود که با محیط فوتبال حرفه‌ای کاملا آشنا باشد. ورزش بخش‌های مختلفی دارد و مدیران مختلفی کار کرده‌اند اما ما مدیری می‌خواهیم که با این مسائل آشنا باشد و در این فضا کار کرده باشد.

مدیرعامل سابق استقلال تصریح کرد: آقای آقامحمدی هرگز نیامده بود که بخواهد کناره‌گیری کند. با ایشان بحثی در حوزه خصوصی‌سازی مطرح شده بود و ایشان قرار بود همکاری کند به شرط اینکه خصوصی‌سازی اتفاق بیفتد. حالا بعد از اینکه واگذاری انجام گرفت تازه بحث حضور یا عدم حضور ایشان مطرح خواهد شد. آقای آقامحمدی شخصیت اقتصادی – سیاسی است. در آن برهه وزیر محترم و رییس سازمان خصوصی‌سازی به ایشان پیشنهاد دادند که همکاری صورت بگیرد اما ایشان گفت راهش این است که دو باشگاه خصوصی بشوند فعلا. چون به صورت قانونی پرداخت هر گونه وجهی به باشگاه‌ها ممنوع است و باشگاه‌ها نمی‌توانند بدون پول به حیات خود ادامه بدهند. در نتیجه پیشنهاد اولیه را مشروط بر اینکه باشگاه به درستی واگذار شود، پذیرفته بود. ولی نه در جلسات شرکت کرده است نه چیز دیگری. ایشان منتظر است ببیند شرایط جدید به چه صورتی است و اگر شرایط جدید مطلوب باشد و ایشان ببیند می‌تواند کمک کند، قطعا کمک خواهد کرد.

 

منبع: اطلاعات انلاین