سوءاستفاده روسیه و چین از ایران قابل تحمل نیست!
سوءاستفاده روسیه و چین از ایران قابل تحمل نیست!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، دولت سیزدهم در حالی ماه های پایانی سال سوم پاستورنشینی را می گذراند که مشخصا در بحث سیاست خارجی نتوانسته است، قدم مثبتی در راستای برون رفت ایران از بن بست بین المللی بردارد. حال این سئوال مطرح است که چه موانعی در مسیر سیاست خارجی ایران قرار دارد و اینکه […]

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، دولت سیزدهم در حالی ماه های پایانی سال سوم پاستورنشینی را می گذراند که مشخصا در بحث سیاست خارجی نتوانسته است، قدم مثبتی در راستای برون رفت ایران از بن بست بین المللی بردارد. حال این سئوال مطرح است که چه موانعی در مسیر سیاست خارجی ایران قرار دارد و اینکه اساسا نهاد دولت در مسیر دیپلماسی خارجی موفق عمل کرده است؟

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس  در گفت و گو با اطلاعات آنلاین با اشاره به شرایطی که ایران در مواجهه با نظام بین الملل دارد، اظهار داشت: آنچه مسلم است، چیزی جز این نیست که کشور ما در مناسبات سیاسی و اقتصادی جامعه جهانی کمترین سهم را دارد که برای این امر می توان چند دلیل داشت که دلیل اصلی را باید تحریم های بین المللی که ریشه در نگاه ایران به غرب دارد، بدانیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس: سواستفاده روسیه و چین از ایران قابل تحمل نیست

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: این روزها همه دولت را مسبب اصلی مشکلات ایران در عرصه بین المللی می دانند که این گذاره نمی تواند صحیح باشد. یعنی نظام سیاسی ایران به گونه ای است که رابطه با کشورها با نظر و دیدگاه حاکمیت برنامه ریزی می شوند و به همین دلیل نمی توان دولت را نقش اول تحرکات دیپلماتیک قلمداد کرد. با این توضیح که این شرایط به دولت رییسی ربط مستقیمی ندارد. در واقع هر دولتی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب روی کار بیاید، ملزم به این است که بر اساس منویات نظام، رابطه خود را با کشورهای دیگر را تنظیم کند.

او افزود: درباره میزان کارایی دولت اصولگرای مستقل نیز باید اذعان داشت، تیم آقای رییسی برای اداره امور بین المللی هم از فقدان تجربه رنج می برد و هم اینکه نیروهایی در دستگاه های مرتبط به کار گرفته شده اند که به طور کاملا آشکاری از شرایط حاکم بر جامعه جهانی بی اطلاع هستند و بر همین اساس است که نمی توانند در بزنگاه ها به تشخیص و در نتیجه به تصمیمی برسند که بتواند منافع ملی را تامین کند. در واقع باید گفت، دولت مستقر از فقدان تخصص و تجربه در همه حوزه ها رنج می برد، اما در بحث سیاست خارجی تبعات بیشتر و هزینه سازتری را متوجه می شویم.

وی توضیح داد: همین که دولت تجربه کافی ندارد، موجب می شود کشورهایی چون چین و روسیه در همکاری ما بتوانند منافع حداکثری خود را تامین کنند و روی ایران به عنوان کشوری که می تواند برای شان سود سرشاری داشته باشد، حساب می کنند که چنین موقعیتی برای ما به هیچ وجه نباید قابل تحمل باشد.

 

 

منبع: اطلاعات انلاین