ارائه الگوی صحیحِ مستندهای موفق رادیویی
ارائه الگوی صحیحِ مستندهای موفق رادیویی

بهنام احمدپورمبارکه، داور نهایی بخش اصلی جشنواره پژواک درباره وضعیت آثار گفت: ۶۰ برنامه مستند رادیویی گوش دادم که برای بخش اصلی آمده بود. مستندهایی در حوزه های جایزه مقاومت، پیشرفت، سلامت، سبک زندگی، جهاد تبیین، پاسداشت زبان فارسی و سرمایه اجتماعی از جمله آثاری بود که من آنها را شنیدم.  احمد پور در پاسخ […]

- ارائه الگوی صحیحِ مستندهای موفق رادیویی

بهنام احمدپورمبارکه، داور نهایی بخش اصلی جشنواره پژواک درباره وضعیت آثار گفت: ۶۰ برنامه مستند رادیویی گوش دادم که برای بخش اصلی آمده بود. مستندهایی در حوزه های جایزه مقاومت، پیشرفت، سلامت، سبک زندگی، جهاد تبیین، پاسداشت زبان فارسی و سرمایه اجتماعی از جمله آثاری بود که من آنها را شنیدم. 

احمد پور در پاسخ به چگونگی کیفیت آثار ارسال شده به جشنواره پژواک توضیح داد: خوشبختانه در حوزه مستندسازی گام های خوبی برداشته شده و آثار خوبی راهی جشنواره شده است. به نظرم بهتر است آثار برنامه سازان برگزیده مورد الگوی دیگر برنامه سازان قرار بگیرد تا خلاقیت و نوآوری به آثار تزریق شود.

وی ادامه داد: در دوره اول جشنواره تعریف دقیق از مستندسازی رادیویی نبود اما در هر دوره شاهد پیشرفت بیشتر برنامه سازان و خلاقیت آنها در مستندسازی شدیم. البته هنوز هم جای کار دارد و ما می توانیم بیشتر روی آثار کار کنیم تا روز به روز شاهد رونق مستندسازی رادیویی شویم. ضمن اینکه باید این مسئله هم پذیرفت که ساخت مستند رادیویی کار ساده ای نیست و نیازمند پژوهش فراوان است. بنابراین هم انرژی بر است و هم زمانبر. 

این داور ادامه داد: مستندهای رادیویی ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار می کند و بنابراین آینده درخشانی دارد، به شرط آنکه بخواهیم بیشتر روی پژوهش مستندهای رادیویی و ساختار آن توجه کنیم، چرا که مستندهای تلویزیونی روی مخاطبان تاثیرگذار هستند و مردم هم بیشتر طرفدار این ژانر خواهند شد. البته باید به این موضوع تاکید کنم که ما چون مشخصات برنامه سازان را نداشتیم، نمی دانستیم این مستند را یک فرد جوان ساخته یا یک میانسال. در مجموع همانطور که تاکید کردم برنامه های موفق می تواند الگویی برای برنامه سازی بوده تا شاهد ارتقای کیفیت آثار باشیم.

+