سروصدای ۳ساله رئیسی برای هیچ؛ هیچ نقطه روشنی وجود ندارد!
سروصدای ۳ساله رئیسی برای هیچ؛ هیچ نقطه روشنی وجود ندارد!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»،حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در جریان رقابت های انتخاباتی با شعار بازگشت آرامش اقتصادی از مردم رای گرفت اما بعد از ۲ سال و چند ماه از فعالیت دولت سیزدهم، شرایط اقتصادی شرایطی توام با گره هایی است که بازشدنشان تلاشی مضاعف و البته تصمیم های کارشناسی و واقع بینی می […]

- سروصدای ۳ساله رئیسی برای هیچ؛ هیچ نقطه روشنی وجود ندارد!

به گزارش «اطلاعات آنلاین»،حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در جریان رقابت های انتخاباتی با شعار بازگشت آرامش اقتصادی از مردم رای گرفت اما بعد از ۲ سال و چند ماه از فعالیت دولت سیزدهم، شرایط اقتصادی شرایطی توام با گره هایی است که بازشدنشان تلاشی مضاعف و البته تصمیم های کارشناسی و واقع بینی می طلبد.

اما اینکه عملکرد دولت در این مدت چقدر قابل دفاع است؟ و دولتی ها با توجه به چه الزام هایی می توانند در این مدت باقی مانده مشکلات را کمرنگ تر کنند؟ سئوالاتی است که در میان کارشناسان و البته افکار عمومی مطرح می شود.

به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، دولت در حوزه اقتصاد با انبوهی از بحران ها مواجه است. سیر صعودی غیر عادی ارز و طلا، به هم ریختگی بازار مسکن و خودرو، عدم توفیق در وعده ایجاد سالی یک میلیون شغل و … کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم را با ابهامات و البته سئوالات بی پاسخی مواجه می کند.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان بر این باورند که دولت مستقر در حوزه سیاست خارجی هم با وجود تلاش هایی که صورت گرفته است، در احیای برجام ناکام ماند و از طرفی در رابطه با تعامل با همسایه ها هم به دلیل شرایط خاص اف.ای.تی.اف و تحریم ها نتوانسته ارتباط هایی منفعت زا را عملی کند. به طوریکه کشوری مثل عراق هم به مانند گذشته بنایی برای همراهی با ایران ندارد.

رفع دغدغه های اجتماعی مردم و افکارعمومی نیز یکی از مولفه های اصلی برای کارآمدی به شما می رود. اما دولت رییسی در این دو سال و چند ماه با چالش هایی از قبیل کمبودهای دارویی، مشکلات بخش سلامت، کمبودهای بخش آموزش و البته مناقشه حجاب را تجربه کرده است و البته مردم از فعالیت دستگاه های اجرایی در بخش اجتماعی ناراضی هستند.

اما با این وجود، دولت یک سال و چهار ماه دیگر فرصت دارد تا با برنامه ریزی کارشناسی و اجرای صحیح نظر مثبت افکار عمومی را جلب کند تا شاید در انتخابات آتی حرفی برای گفتن داشته باشد.

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت وگو با اطلاعات آنلاین دیدگاه های خود را درباره دولت رئیسی مطرح کرده اند.

دولت گل به خودی های زیادی زده است

حسین کنعانی مقدم درباره فعالیت دولت در ماه های پایانی سال سوم به خبرنگار «اطلاعات آنلاین» گفت: کارنامه سه ساله دولت سیزدهم قطعا در ابعاد مختلف با سه مولفه قابل بررسی است. اول اینکه آیا شعارهای انتخاباتی محقق شد یا فقط در حد وعده بودند. دوم اینکه دولت در تحقق برنامه ششم به چه میزان موفق بوده است و اینکه دولتی ها چقدر توانستند مطالبات مردم را پاسخ بدهند و در نتیجه دولت ابراهیم رییسی چقدر در ایجاد رضایتمندی عمومی به توفیق رسیده است؟

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: درباره شعارهای انتخاباتی در حوزه اقتصادی، به طور کاملا ملموسی باید گفت؛ چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است! به هرحال شرایط مردم و اینکه قشرهای مختلف با مشکلات گسترده ای مواجه شده اند، موید این است که نمره اقتصادی دولت نمره ای ضعیف است. این درست که تلاش هایی برای برطرف شدن نواقص صورت گرفته است، اما شرایط امروز با شعارهای ابراهیم رییسی در خرداد ۱۴۰۰ فاصله ای بسیار زیاد دارد.

او افزود: همچنین در مباحث مربوط به امنیت و سیاست نیز باید اذعان داشت، دوران آرامی را بدون چالش های جدی پشت سر گذاشتیم. اگرچه موضوع مرگ مهسا امینی موجب شد، تنشی جدی را در کف خیابان شاهد باشیم. با این حال به نظر می آید، احزاب، تشکل ها و گروه های سیاسی در این سه سال اخیر با دولت همراهی کرده اند. البته نظرات و انتقادهای خود نسبت به فعالیت دولتمردان رئیسی را مطرح می کنند که متاسفانه دولت نتوانسته است، پاسخ هایی قاطع کننده به سئوالات مطرح شده بدهد و به همین افکار عمومی همچنان منتظر پاسخگویی و روشنگری هستند تا چرایی بحران هایی فعلی را بدانند.

دبیرکل حزب سبز ایران درباره این که پیگیری برنامه پنج ساله ششم تا چه حد مثبت و موثر بوده است؟ گفت که قاعدتا دستگاه های نظارتی و به ویژه مجلس باید در این خصوص پاسخگو باشند. به هرحال مولفه های اقتصادی «دو دو تا چهارتا» است و آمارها نمی توانند دروغ بگویند و اطلاعات غلطی به جامعه ارائه کنند.

لازم است، مجلس به مردم گزارش بدهد تا مشخص شود در برنامه ششم به چه اهدافی رسیده ایم، کجاها نتوانسته ایم جلو برویم و اینکه کجاها عقب هستیم. با این توضیح که مشاهدات ما را به این نتیجه می رساند که در اجرایی شدن مفاد برنامه ششم عدم موفقیت ملموس است و تا تحقق اهداف فاصله زیادی داریم.

به همین دلیل نیاز به کار کارشناسی و اطلاع رسانی به مردم هستیم. همچنین لازم است از دولت حساب کشی شود تا بدانیم، در این ۲ سال و هشت ماه برای پیشبرد برنامه ششم چه قدم هایی برداشته اند.

وی تصریح کرد: موضوع مهم بعدی این است که مردم به چه میزان در راستای پاسخگویی به مطالبات شان از دولت رضایت دارند. حضور در بین مردم در سفرهای استانی و شنیدن مشکلات مردم به شرطی مهم است این شنیدن ها همراه با پاسخگویی و قبول مسئولیت در قبال اقدام هایی است که دولت انجام داده اما باعث نارضایتی جامعه شده اند. این درست که دولت صدای مردم را شنیده است، اما مهم این است که در میدان عمل کارهای لازم برای رفع مشکلات مردم صورت بگیرد. مخصوصا در مسائل اقتصادی که دولتی ها نتوانسته اند، مردم را سر سفره ها راضی نگه دارند. یعنی تورم، گرانی و … به حدی مردم را گرفتار کرده اند که تامین نیازهای ابتدایی هم برای اکثر جامعه دشوارتر از هر دشواری شده است.

کنعانی مقدم در پایان گفت: فقدان تجربه و تخصص در بسیاری از دولتی ها موجب شده است، دولت گل به خودی های زیادی بزند.

نارسایی در سیاست خارجی مشهود است

علی بیگدلی نیز درباره نوع مدیریت سیاست خارجی در دولت سیزدهم اظهار داشت: نکته مسلم این است که کانون های تصمیم گیر در حوزه سیاست خارجی در ایران زیاد هستند که هماهنگی بین آنها مدیریت را با یک نارسایی روبرو کرده است که همین مانع از توفیق در مناسبات بین المللی می شود. در واقع باید گفت، تا زمانی که موازی کاری در تحرکات دیپلماتیک کمرنگ نشود، نمی توانیم امور بین المللی را به نحوه مطلوب مدیریت کنیم.

تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: مساله دیگر چیزی جز این نیست که در ساختار وزارت خارجه افرادی مشغول به فعالیت هستند که با هیچ متر و معیاری صلاحیت تصمیم گیری و کار اجرایی را در این بخش مهم ندارند که این نقیضه مخصوصا در جلسه هایی که با طرفین کشورهای دیگر برگزار می شود، تاثیر منفی می گذارد. 

او افزود: معضل بزرگ دیگر چیزی جز این نیست که دولتی ها نمی دانند اقتصاد تابعی از سیاست خارجی است. به همین دلیل وقتی نتوانسته ایم سیاست خارجی مطلوب و توام با حفظ منافع ملی داشته باشیم، با اقتصادی مواجهیم که بحران را به طور تمام و کمال تجربه می کند که ریشه در غفلت وزارت خارجه از برنامه های اقتصادی است. َآنهم در حالیکه در کشورهای توسعه یافته، فعالیت و برنامه ریزی اقتصادی یکی از اولویت های مهم وزارت خانه امور خارجه به شمار می روند. البته آقای امیر عبدالهیان معاون اقتصادی دارند؛ اما در طول ۲ سال و هشت ماهی که از عمر دولت می گذرد، خبر مهمی از فعالیت های این معاونت منتشر نشده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: برای اینکه  بتوانیم اهداف مان را در مواجهه با نظام بین الملل محقق کنیم لازم است تا در تشکیلات وزارت خارجه بازسازی ساختاری داشته باشیم. یعنی در قدم اول با سنجیدن موشکافانه شرایط ببینیم، رابطه با کدام کشورها مصلحت عمومی را تضمین می کند. در اینصورت با نگاهی به وضعیت کشورها می توانیم در انتخاب شرکای سیاسی و اقتصادی به انتخابی موثر برسیم.

وی توضیح داد: متاسفانه دولت آقای رییسی در حالی به پایان سال سوم نزدیک می شود که در حوزه دیپلماسی هیچ نقطه روشنی را از خود بر جای نگذاشته است. به عنوان مثال آقایان عضویت در شانگهای را فتح الفتوحی می دانند و با تبلیغات گسترده از این منظر دولت را مقتدر نشان می دهند. این در حالی است که مقدمات کار از زمان دولت روحانی شروع شده بود. همچنین کشورهای عضو شانگهای به دلیل محدودیت های مالی کشورهای عضو، نمی تواند دست آورد چندان اقتصادی برای ایران داشته باشد. این را هم اضافه کنید، تا زمانی که نتوانیم با کشورها بده بستان دلاری داشته باشیم، هیچ گرهی از گره های مان باز نخواهد شد.

بیگدلی در پایان گفت: نوع نگاه نظام سیاسی ایران به گونه ای است که دست دولت ها را برای فعالیت دیپلماتیک می بندد. بنابراین لازم است یکبار برای همیشه دست از سیاست تقابلی با جهان برداریم و بنا را تعامل در راستای کاهش مشکلات قرار بدهیم.

 

 

منبع: اطلاعات انلاین