با وجود این همه مالباخته شرکت‌های هرمی‌که هر روز در کلانتری و دادگاه‌ها دنبال پول خود می‌گردند دوباره یک شبکه جدیدی از کلاهبرداران در استان گلستان بازداشت شده که با همان فرمول قدیمی‌جیب صدها نفر را خالی کرده‌اند. دیروز دادستان این استان نام این گروه متلاشی شده را آورد و گفت «ترینوست» یک شبکه کلاهبرداری […]

 با وجود این همه مالباخته شرکت‌های هرمی‌که هر روز در کلانتری و دادگاه‌ها دنبال پول خود می‌گردند دوباره یک شبکه جدیدی از کلاهبرداران در استان گلستان بازداشت شده که با همان فرمول قدیمی‌جیب صدها نفر را خالی کرده‌اند.

دیروز دادستان این استان نام این گروه متلاشی شده را آورد و گفت «ترینوست» یک شبکه کلاهبرداری در قالب رمزارز است. ما قبلا تا حدی با نحوه کار این شرکت‌های هرمی‌آشنا شده بودیم اما مدل رمز ارزی‌اش را کمتر دیده بودیم

ترینوستی‌ها چطور کار می‌کردند؟ آنها سرمایه مردم را می‌گرفتند و می‌گفتند که با توکن خودشان که یک رمزارز غیرمعتبر است ترید می‌کنند اما در واقع خرید ارز دیجیتال تنها راهی بود که مالک پروژه می‌توانست هویت اصلی خود را پشت آن پنهان کند. سرمایه مردم در این کمپانی قفل می‌شد و شرکت در ازای آن ماهی ۱۰ و سالی ۷ درصد در قالب رمز ارز تتر سود می‌پرداخت. یکی دو ماه سود می‌دادند و بعد دیگر خبری از آن نبود. پس چرا افراد پول خود را خارج نمی‌کردند؟ چون همیشه یکی از آشنایان خود را می‌شناختند که از این معامله سود کرده باشد.

امان از این هرم

عضوگیری این گروه مثل چندین کلاهبرداری دیگر هرمی ‌بود. یعنی افراد لایه اول، اعتماد لایه دوم را که معمولا از دوستانشان است جلب می‌کردند. این گروه اول در چند مرحله سود می‌کردند برای همین لایه دوم مطمئن می‌شدند که قرار است به آنها هم پولی داده شود. معمولا به همین خاطر هم بوده که خیلی دیر به فکر شکایت می‌افتند. این ما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟

اگر خاطرتان باشد در دهه ۸۰ شرکت مشابهی به نام گلدکوئست وجود داشت. در این شرکت آشنایان و دوستان شما را تشویق به سرمایه‌گذاری طولانی مدت می‌کردند و از شما می‌خواستند که به صورت طولانی مدت سرمایه‌تان را در این موسسه قرار دهید و سود آن را بگیرید. به ازای بزرگتر شدن هر حلقه هم به سود بیشتری می‌رسید.

این سود از کجا می‌آمد؟ هر گروه جدیدی که وارد می‌شد، سود گروه قبل را پرداخت می‌کرد. آنقدر این چرخه ادامه پیدا می‌کرد که سرمایه‌گذارهای اولی پول زیادی به جیب می‌زدند. از یک جایی به بعد که دیگر نمی‌توانستند عضو جدید بگیرند، سود اعضای جدید هم نمی‌دادند.

یکی از مالباخته‌های ترینوست در توئیتر خود نوشته است: « من ۷ ماه قبل معادل ۹۵۰۰ دلار پول به نرخ همان روز به حساب سرگروه واریز کردم که قرار شد ماهی ۱۰درصد سود پرداخت کنه. او فقط ۲ ماه به صورت تتر سود داد. بعد دیگه هیچی. من و همکارام ۵ نفر بودیم که اینجا معادل ۲ میلیارد تومن سرمایه‌گذاری کردیم و آنها همه این پول رو بالا کشیدند.» یک کاربر معروف ایرانی که در کانال تلگرامی‌خود به معرفی این کلاهبرداران می‌پردازد با بررسی اسناد «ترینوستی‌ها» گفته بود این شرکت ۳۵ میلیون دلار جذب سرمایه داشته است. حتی یک استاد دانشگاه هم در این بازار حضور داشته که دانشجویان خود را به سرمایه‌گذاری در پروژه ترینوست و پروژه‌های مشابهی تشویق می‌کرد.

کلاهبرداری رفقا از همدیگر

نکته عجیب این کلاهبرداری این است که لایه لایه متهمان آن بیشتر می‌شود. یعنی من اعتماد شما را جلب می‌کنم، با پولی که شما می‌دهید به خودم و حلقه‌های بالاتر از خودم سود می‌رسانم ولی سود کمتری به شما می‌دهم. با وجود اینکه شما دوست من هستید، خواسته یا ناخواسته سر شما و هرکه بعداز شما عضو این شبکه شده کلاه می‌گذارم. برای همین متهمان این پرونده‌ها زیاد و از شهرهای مختلفی هستند.

این ترینوست هم همانطور کار می‌کرد و الان متهمان و مال‌باخته‌هایی در شهرهای مختلف گلستان، مخصوصا گنبد کاووس و شهر کاشان دارد. فرمانده انتظامی‌شهر کاشان اخیرا خبر داده بود که تعدادی از متهمان آن را بازداشت کرده. به گفته او در کاشان ۱۵ نفر به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان سرمایه خود را در این راه از دست داده بودند. حالا او چطور بازداشت شده؟ ماموران متوجه شدند فرد مذکور به این کلاهبرداری قانع نبوده و برای انجام یک کلاهبرداری جدید وارد شهرستان شده بود که بلافاصله ضربتی دستگیر می‌شود.

مورد مشابه: کینگ مانی

مدل کلاهبرداری هرمی‌در قالب رمزارزها یک بار در کمپانی معروف دیگری به نام کینگ مانی هم تکرار شده بود که همین سه‌شنبه هفته قبل حکم نهایی متهمان آن صادر شد. یک شرکت بازاریابی معروف یک رمز ارز جعلی به نام کینگ مانی درست کرده بود. اعضایی که وارد این معامله می‌شدند رمزارز کینگ مانی را با ارزشی معادل بیت کوین می‌خریدند. مدیران آن تقاضای جعلی درست می‌کردند و قیمت آن را به صورت مصنوعی افزایش و کاهش می‌دادند؛ طوری که در یک ماه قیمت کینگ مانی ۶۰۰ درصد بیشتر می‌شد یا در دوره دیگری ۹۰ درصد افت می‌کرد. این شرکت با ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت به مردم اصطلاحا ورشکسته شد و به بیش از هزار نفر ضرر زد.

 

روزنامه هفت صبح

+