بعد از مسدود شدن دیسکورد – Discord، حالا دیگر تمام  پلتفرم های مرتبط با بازی و گیمینگ در ایران فیلتر و از دسترس خارج شده‌اند! فیلتر شدن مجدد پلتفرم دیسکورد در ایران، باعث شده تا یک ابزار کاربردی دیگر نیز به پرشمار پلتفرم‌ها و ابزارهای کاربردی غیرقابل دسترس برای گیمرهای ایرانی بپیوندد. حال و در […]

 بعد از مسدود شدن دیسکورد – Discord، حالا دیگر تمام  پلتفرم های مرتبط با بازی و گیمینگ در ایران فیلتر و از دسترس خارج شده‌اند!

خبری که ۳۴میلیون ایرانی را آشفته و پریشان می‌کند!

فیلتر شدن مجدد پلتفرم دیسکورد در ایران، باعث شده تا یک ابزار کاربردی دیگر نیز به پرشمار پلتفرم‌ها و ابزارهای کاربردی غیرقابل دسترس برای گیمرهای ایرانی بپیوندد.

حال و در واکنش به این موضوع، ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از فیلتر شدن تمام پلتفرم‌های بازی در ایران خبر داده است.

همه پلتفرم های مرتبط با بازی در ایران فیلتر هستند!

اولین بار نیست که شاهد فیلترینگ دیسکورد در ایران هستیم، اما این مسئله باعث شده تا حالا همه پلتفرم‌های مرتبط با بازی از دسترس گیمرهای ایرانی خارج شده باشند.

در همین خصوص، ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفتگویی با روابط عمومی سازمان نصر ضمن اشاره به فیلترینگ دیسکورد افزود، حالا جامعه ۳۴ میلیون نفری گیمرهای ایرانی با محدودیت‌های زیادی در بازی کردن مواجه هستند.

آقای صادق معتقد است که این محدودیت‌ها بدون هیچ درک و شناختی از نیازها و مشکلات گیمرهای ایرانی اعمال می‌شود و با فیلترینگ دیسکورد بعد از گوگل پلی و توییچ، پرطرفدارترین رسانه اجتماعی گیمرها و بازی‌سازان، از دسترس کاربران ایرانی‌اش خارج شده است.

رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران می‌گوید جوانان و گیمرهای ایرانی در فضایی مانند دیسکورد که یک رسانه ارتباطی مجازی است، با دوستان خود درباره امور مختلف از جمله امور مربوط به بازی گفتگو می‌کنند.

وی در اشاره به پیامدهای اعمال این فیلترینگ‌ها افزود، در دیسکورد گیمرها فضای ایده‌آلی برای گفتگو، ارتباط مستمر و تبادل نظر دارند؛ اما فیلترینگ این پلتفرم به افزایش نگرانی و ناراحتی افراد، افزایش انزوا و البته بی‌اطمینانی افراد نسبت به امنیت ارتباطات منجر می‌شود.

صادق بر این باور است که به جای برخورد سلبی با پلتفرم‌های خارجی، تصمیم‌گیران باید ضمن محترم شمردن آزادی‌های جوانان، سیاست‌های فیلترینگ متفاوتی در نظر بگیرند.

وی می‌گوید دولت باید سیاست‌هایی شفاف و منصفانه برای فیلترینگ درنظر داشته باشد تا حقوق و آزادی جوانان زیرپا گذاشته نشود.

آقای صادق می‌گوید از آنجایی که در نتیجه مشکلات فنی و محدودیت‌های اقتصادی، امکان نظارت چندانی بر این فعالیت‌ها وجود ندارد، اولین ایده مسئولان در چنین شرایطی اعمال فیلترینگ است؛ موضوعی که به ضرر و زیان‌های بزرگی برای کسب‌وکارهای این حوزه منجر می‌شود. او می‌گوید انتخاب روش‌هایی برای کاهش این محدودیت‌ها، ضمن حفظ حقوق و آزادی‌های فردی ضرورت دارد.

رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ضمن اشاره به درخواست وزارت ارتباطات برای رفع فیلترینگ گوگل‌پلی گفت، این درخواست دو مرتبه پیاپی توسط کارگروه فیلترینگ رد شده است.

از طرفی، تا امروز هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای فیلترینگ گوگل‌پلی اعلام نشده و حال به‌نظر می‌رسد که دیسکورد نیز قرار است به سرنوشت مشابهی دچار شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت با وجود اعلام شخص وزیر ارتباطات برای درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی، روند اقدامات وزارت در یک سال اخیر نشان می‌دهد که هیچ میلی برای باز کردن این گره از سوی آن‌ها وجود ندارد.

ابوالفضل صادق در توضیح این موضوع، به جلسات مکرر با معاونان و مدیران وزارت ارتباطات اشاره می‌کند که در آن مسئولان وزارتخانه از پاسخ به سوالات مربوط به رفع فیلتر گوگل‌پلی طفره می‌رفته‌اند.

رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران با اشاره به همزمانی محدودیت‌ها و تحریم‌های خارجی با فیلترینگ در داخل ایران گفت، این موضوع جوانان گیمر ایرانی را از حداقل حقوق‌شان محروم می‌کند.

آقای صادق در پایان ضمن اشاره به این مهم که در حال حاضر در ایران هر پلتفرم مرتبط با بازی و بازی‌سازی فیلتر شده است گفت، در سالیان اخیر گیمرها از جمله افراد و گروه‌هایی هستند که بیشترین آسیب را از محدودیت‌ها و فیلترینگ دیده‌اند.

رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران معتقد است در شرایط اقتصادی فعلی کشور که جوانان مشکلات زیادی دارند، بازی کردن به عنوان یک علاقه مشترک جمعی بین این قشر، می‌تواند در آرام کردن آن‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

گجت نیوز

+