جو بایدن قانون «مهسا» را امضا کرد؛ تحریم‌های جدید در راه است!
جو بایدن قانون «مهسا» را امضا کرد؛ تحریم‌های جدید در راه است!

   به گزارش «اطلاعات آنلاین» به نقل از یورونیوز، مجلس سنای ایالات متحده عصر سه‌شنبه ۲۳ آوریل بسته کمکی امنیتی که شامل «قانون مهسا» و «قانون کشتیرانی» می‌شود را تصویب کرد. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در پی این تصمیم سنا اعلام کرد که روز چهارشنبه این بسته را امضا و به قانون تبدیل […]

- جو بایدن قانون «مهسا» را امضا کرد؛ تحریم‌های جدید در راه است!

 

 به گزارش «اطلاعات آنلاین» به نقل از یورونیوز، مجلس سنای ایالات متحده عصر سه‌شنبه ۲۳ آوریل بسته کمکی امنیتی که شامل «قانون مهسا» و «قانون کشتیرانی» می‌شود را تصویب کرد. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در پی این تصمیم سنا اعلام کرد که روز چهارشنبه این بسته را امضا و به قانون تبدیل می‌کند.

 این بسته که شامل کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان است و «قانون مهسا» و «قانون کشتیرانی» هم در آن گنجانده شده، با ۷۹ رای موافق در برابر ۱۸ رای مخالف در سنای آمریکا به تصویب رسید.

بسته مزبور همچنین شامل قانونی است که طی آن شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» در صورتی که فورا روابطش را با حکومت چین قطع نکند، در آمریکا ممنوع می‌شود.

قانون مهسا لایحه قانونی است که از سوی جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده در حمایت از اعتراضات سال ۱۴۰۱ ایران به این مجلس ارائه شد. مجلس نمایندگان در روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ و در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی این لایحه را با ۴۱۰ رای موافق در برابر سه رای مخالف تصویب کرد. اکنون نیز لایحه قانونی پس از تصویب سنا قرار است با امضای رئیس جمهوری آمریکا به به قانون تبدیل شود.

بنابر اطلاعات تارنمای کنگره آمریکا، این لایحه رئیس جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند تا تحریم‌هایی شامل منع ویزا و مسدودسازی دارایی‌ها را برای «برخی افراد و نهاد‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران» اعمال کند. این لایحه که در روز سوم نوامبر ۲۰۲۳ در مجلس نمایندگان تصویب شده بود، رئیس جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند تا تحریم‌هایی شامل منع ویزا و مسدودسازی دارایی‌ها را برای «افرادی که به صورت آگاهانه در انتقال، فرآوری، پالایش و یا در داد و ستد نفت و فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران از جمله فرآورده‌های پتروشیمی سهیم هستند» اعمال کند.

بنابر این لایحه تحریم‌های ذکر شده همچنین بر افراد مرتبط با فرد تحریم شده از جمله اعضای بزرگسال خانواده و هر نهادی که متعلق به آن فرد باشد، اعمال می‌شوند.

جو بایدن در پی تصویب این بسته کمکی امنیتی در مجلس سنا در پیامی این اقدام کنگره را «نقطه عطف حساس برای تقویت امنیت ملی آمریکا» خواند و گفت: «این قانون ما را قادر می‌سازد که این هفته سلاح و تجهیزات برای اوکراین ارسال کنیم. این نیاز برای اوکراین که با بمباران‌های بی‌امان روسیه مواجه است، برای اسرائیل که به تازگی حملات بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران را پشت سر گذاشته، برای پناهند‌ه‌ها و آن‌هایی که زندگی‌شان در سراسر دنیا تحت تاثیر درگیری‌ها و فجایع طبیعی قرار گرفته از جمله مردم غزه، سودان و هائیتی و برای شرکای ما که به دنبال امنیت و ثبات در منطقه هند-آرام هستند، ضروری است.»

منبع: اطلاعات انلاین