رئیسی برای تحقق شعار سال باید تیم اقتصادی خود را تغییر دهد
رئیسی برای تحقق شعار سال باید تیم اقتصادی خود را تغییر دهد

محمد حسینی، عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و مستشار دیوان محاسبات کشور در گفتگو با اطلاعات آنلاین در پاسخ به سؤالی در مورد مهم ترین الزامات و برنامه ریزی های دولت برای تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت:رهبر انقلاب همواره موضوعاتی را به عنوان شعار […]

رئیسی برای تحقق شعار سال باید تیم اقتصادی خود را تغییر دهد

محمد حسینی، عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و مستشار دیوان محاسبات کشور در گفتگو با اطلاعات آنلاین در پاسخ به سؤالی در مورد مهم ترین الزامات و برنامه ریزی های دولت برای تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت:رهبر انقلاب همواره موضوعاتی را به عنوان شعار سال انتخاب و اعلام می‌کنند که به نوعی هشداری جدی و نقشه راه برای رفع چالش های بزرگی است که پیش روی اداره کشور وجود دارد.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه در سالهای اخیر طبق آمارهای رسمی شاهد تورم  ۴۵ تا ۶۰ درصدی بوده ایم گفت: یکی از مهمترین عوامل تورم زایی که در هر کشوری وجود دارد، میزان حجم نقدینگی و سیاست های مالی و پولی است که باعث ایجاد کاهش ارزش پول ملی،سطح رفاه و در نهایت بالا رفتن نرخ تورم می‌شود.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: یکی از سیاستهایی که دولت در این مدت پیگیری و سعی کرده به سرانجام برساند، کند کردن گردش نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید بوده است اما متاسفانه بانک ها از پرداخت تسهیلات خرد و منابع به بخشهایی که اثر مستقیم در تولید دارند، جلوگیری می کنند.

حسینی با اشاره به اینکه بازار هنوز با سیاست های دولت همخوانی پیدا نکرده است،افزود: به عنوان مثال در حوزه مسکن  به خصوص در شهر تهران  دولت مدعی است که ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت اتفاق افتاده است اما عملا تعداد معاملاتی که در بنگاههای املاک انجام میشود یا ساخت وسازهایی که شاهد هستیم نسبت به سنوات گذشته بسیار پایین تر است و معامله ای انجام نمی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر دولت بتواند سیاست های انقباضی را پیش برده و عملیاتی کند، یقینا در پایان سال شاهدکاهش نرخ تورم خواهیم بود اما اگر در اثر شرایط فعلی، همین رکود تورمی ادامه پیدا کند و به نوعی دربازار با سیاست های پولی و مالی دولت همراهی دیده نشود دچار شوک های شدیدی خواهیم شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم و این که آیا توان لازم برای اجرای این برنامه را دارد؟ گفت: تیم اقتصادی دولت متشکل از سه رکن اصلی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی است و افرادی که در حال حاضر در راس این تیم قرار گرفته اند و حتی معاونان آنها به لحاظ تحصیلی دارای تحصیلات مرتبط با حوزه اقتصاد هستند اما از تجربه کافی برخوردار نیستند که همین موضوع به  یکی از نقاط آسیب تیم اقتصادی دولت تبدیل شده است.

 وی افزود: این تیم نیازمند افراد باتجربه و متعهدِ متخصص است که دارای برنامه عملیاتی باشند در حالی که برنامه این گروه اقتصادی بیشتر جنبه تئوریک دارد از این رو  وقتی این افراد در مسند قدرت قرار می‌گیرند دچار روزمرگی می‌شوند.

.

منبع: اطلاعات انلاین