به گزارش خبرنگار مهر، آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روزهای پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حال برگزاری است. در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که […]

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روزهای پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حال برگزاری است.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند. تعداد ثبت نام کنندگان عادی ۴۹۲ هزار و ۱۲۵ نفر و تعداد ثبت نام کنندگان فرهنگیان ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر است.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی با ۱۲۸ هزار و ۳۶۲ داوطلب و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی با ۳۸۴ هزار و ۹۶۰ داوطلب صبح امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت برگزار شد.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

همچنین از سال ۱۴۰۳، داوطلبان تنها می توانستند علاوه بر گروه آزمایشی اصلی (علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی) تنها یکی از گروه های زبان های خارجی یا هنر را به عنوان گروه آزمایشی دوم انتخاب کنند. این آزمون ها به صورت همزمان برگزار می شوند و دیگر امکان شرکت در سه گروه آزمایشی برای داوطلبان وجود ندارد.

در آزمون گروه آزمایشی هنر یک دفترچه اختصاصی شامل درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی فیزیک و خلاقیت تصویری و تجسمی با ۱۰۰ سوال و ۱۱۵ دقیقه زمان پاسخگویی به داوطلبان داده می شود.

در آزمون گروه آزمایشی هنر از تعداد ۵۲ هزار و ۸۱۹ داوطلب تعداد ۴۱ هزار و ۳۱۷ نفر معادل ۷۸ درصد داوطلبان زن و تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۲ نفر معادل ۲۲ درصد داوطلبان مرد هستند.

در آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی نیز یک دفترچه اختصاصی شامل آزمون زبان تخصصی (انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی) با ۷۰ سوال و ۱۰۵ دقیقه زمان پاسخگویی داده می شود.

در آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی از تعداد ۸۴ هزار و ۵۶۷ داوطلب تعداد ۵۵ هزار و ۳۷۴ نفر معادل ۶۵ درصد داوطلبان زن و تعداد ۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر معادل ۳۵ درصد داوطلبان مرد هستند.

آزمون گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر (دو و نیم بعدازظهر) در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور، ۶۲۴ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار می شود.

فرآیند برگزاری آزمون صبح‌ها رأس ساعت ۸ صبح و بعدازظهر ساعت دو و نیم بعدازظهر آغاز می‌شود و دربِ حوزه‌های امتحانی به ترتیب رأس ساعت ۷:۳۰ صبح و دو بعدازظهر بسته خواهد شد.

منبع: مـهر