مسئولان مراقب باشند که «حجاب» به فضای بحرانی کشیده نشود
مسئولان مراقب باشند که «حجاب» به فضای بحرانی کشیده نشود

به گزارش اطلاعات آنلاین، بازگشت دوباره گشت ارشاد و اصرار بخشی از حاکمیت برای مقابله با پدیده ای که به زعم شان بی حجابی است، از آنجایی که مردم شدیدا گرفتاری معیشتی دارند، فضای جامعه با سرعت زیادی به سمت دو قطبی «مردم_ حکومت» هدایت می کند. ناگفته پیداست، در شرایطی که کشور برای رسیدن […]

- مسئولان مراقب باشند که «حجاب» به فضای بحرانی کشیده نشود

به گزارش اطلاعات آنلاین، بازگشت دوباره گشت ارشاد و اصرار بخشی از حاکمیت برای مقابله با پدیده ای که به زعم شان بی حجابی است، از آنجایی که مردم شدیدا گرفتاری معیشتی دارند، فضای جامعه با سرعت زیادی به سمت دو قطبی «مردم_ حکومت» هدایت می کند. ناگفته پیداست، در شرایطی که کشور برای رسیدن به آرامش مانع های زیادی را پیش روی خود می بیند، هیچ چیزی بدتر از این نیست که فضای داخل فضایی توام با چند دستگی و انشقاق باشد.

محمدعلی ایازی، قرآن‌پژوه  در گفت و گو با اطلاعات آنلاین در این باره اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر اگر مربوط به حقوق عامه باشد، باید یک شرایط و مقدماتی صورت بگیرد تا بتواند معقول و قابل قبول باشد. اما اینکه گشت ارشاد به نام دین در جامعه تنفر پراکنی کند، بسیاری از فقها از جمله امام در  «تحریر الوسیله» موکدا تاکید کرده اند که فعل حرام به شمار می رود باطبع هم جایز نخواهد بود و هم خسارت زیادی به جامعه تحمیل خواهد کرد و موجب تشتت در میان مردم و مسئولین حکومتی خواهد شد.

وی ادامه داد، من نمی دانم که تصمیم گیران به ضررهای چنین رویه ای آگاه هستند یا نه؟ شاید هم مصالح دیگری را در نظر می گیرند که ما بی اطلاع هستیم. نکته مسلم اما چیزی جز این نیست که رفتارهای خشن با مردم به بهانه مبارزه با بی توجهی به موضوع های دینی تحت هیچ شرایطی مورد قبول نیست و آثار مخرب زیادی در پی خواهد داشت.

استادیار دانشکدهٔ حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات تهران افزود: معمولا بین مردم و مسئولین جامعه شکاف های دیدگاهی ایجاد می شود که ما در مقوله حجاب به این شکاف دچار شده ایم. در واقع وقتی حکومت مشکلات اقتصادی و در نتیجه گرفتاری مردم را نمی بیند و حساسیت زیادی نسبت به حجاب نشان می دهد، طبیعی است که افکار عمومی نمی تواند خود را ملزم به همراهی با درخواست تصمیم گیران کند. یعنی وقتی نظام کشور اولویت خود را نسبت به اولویت جامعه مهمتر می داند، به این معنی است که بین فهم حاکمیت و مردم در تشخیص اولویت تناقض وجود دارد.

به باور وی در حالیکه مردم به دلیل ناکارآمدی برخی از مسئولین آسایش زندگی مردم مختل شده است، اصرار حکومت به دغدغه های دیگر باعث رویارویی با مردم می شود که بالطبع چنین حالتی بسیار هزینه ساز است و کشور را از اهداف تعیین شده دور می کند. لازم است، همه رویکردی خردمندانه داشته باشند تا مقوله حجاب بار دیگر فضای بحرانی را موجب نشود. چون کشور به دلیل تهدیدها و محدودیت های بین المللی، موقعیت فوق العاده خاصی دارد و می توان اینطور گفت که بیش از پیش به انسجام داخلی نیازمندیم.

وی توضیح می دهد: در زمینه مشروعیت یک حکومت چند فاکتور موثر است ک یک بخش آن انتخاب دولت و کارگزاران و نمایندگان مجلس است که در صورت گزینش مطلوب می تواند، فضای آرامی به جامعه تزریق کند. همچنین باید نسبت میان مردم و نظام حکمرانی را از نظر فهم و درک طوری مدیریت شود تا احتمال بروز انشقاق به کمترین حالت ممکن خود برسد.

منبع: اطلاعات انلاین