روسیه منتظر ضدحمله اوکراین باشد!
روسیه منتظر ضدحمله اوکراین باشد!

اعتماد نوشت: آستین گفت که این بزرگ‌ترین بسته کمکی تسلیحاتی تا به امروز است که به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا برای ارتش اوکراین تسلیحات، از جمله موشک‌های پاتریوت خریداری کند. وزیر دفاع ایالات متحده در نشستی مطبوعاتی گفت: این بسته کمکی شامل سامانه‌های رهگیرهای حیاتی برای سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت و ناسامز برای اوکراین، […]

- روسیه منتظر ضدحمله اوکراین باشد!

اعتماد نوشت: آستین گفت که این بزرگ‌ترین بسته کمکی تسلیحاتی تا به امروز است که به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا برای ارتش اوکراین تسلیحات، از جمله موشک‌های پاتریوت خریداری کند. وزیر دفاع ایالات متحده در نشستی مطبوعاتی گفت: این بسته کمکی شامل سامانه‌های رهگیرهای حیاتی برای سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت و ناسامز برای اوکراین، سامانه‌ها و تجهیزات پشتیبانی بیشتر ضد پهپادی، مقادیر قابل‌توجهی مهمات توپخانه و مهمات هوا به زمین و پشتیبانی تعمیر و نگهداری از این ادوات خواهد بود. این بیانیه پس از نشست مجازی گروه تماس دفاعی اوکراین منتشر شد که صبح جمعه برگزار شد.

پیش از این در روز چهارشنبه (۲۴ آوریل)، وزارت دفاع ایالات متحده بسته یک میلیارد دلاری برای اوکراین را اعلام کرد و رییس‌جمهور بایدن قانون تکمیلی امنیت ملی را برای کمک به اوکراین امضا کرد. بسته کمکی که روز چهارشنبه اعلام شد شامل تسلیحات قابل استفاده فوری در میدان نبرد مانند مهمات دفاع هوایی استینگر، مهمات اضافی برای سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا، مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری، مهمات ضد تانک تاو و جاولین و غیره است. تحویل تجهیزات نظامی تحت بسته ۶ میلیارد دلاری ممکن است مدتی طول بکشد، زیرا تحت ابتکار کمک امنیتی اوکراین قرار دارد که در آن به جای ارایه مستقیم از موجودی تسلیحات، تجهیزات باید خریداری و سپس راهی اوکراین شوند.

آستین اطمینان داد که پنتاگون «با بیشترین سرعتی که می‌تواند حرکت می‌کند تا این تجهیزات را در اختیار اوکراین قرار دهد.» چارلز براون، رییس ستاد مشترک ارتش که در کنار آستین در این نشست حضور داشت، گفت: «آنها مجبور بودند در طول زمان مهمات را سهمیه‌بندی کنند. بنابراین با این بسته و فاکتورهای بعدی، کمی انعطاف‌پذیری بیشتری خواهند داشت تا بتوانند از این قابلیت به‌طور موثر در برابر تهدید روسیه استفاده کنند.» این کمک‌ها درحالی ارایه شده که وضعیت میدانی به‌شدت به ضرر اوکراین است و ارتش روسیه در مناطقی در حال پیشروی است. هنوز مشخص نیست که این کمک‌های ایالات‌متحده برای دفاع از مناطق باقی مانده است یا برای ضدحمله جهت بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف روسیه، اما ناظران معتقدند که با این حجم کمک احتمالا ضدحمله اوکراین که زلنسکی بارها وعده آن را داده است، قریب‌الوقوع است.

وزارت امور خارجه امریکا روز چهارشنبه گفت که امریکا موشک‌های دوربرد آتکامز را برای استفاده در داخل خاک این کشور به اوکراین فرستاد و این تسلیحات در این ماه وارد اوکراین شد. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه امریکا به خبرنگاران گفت: «می‌توانم تایید کنم که ایالات متحده به دستور مستقیم رییس‌جمهور، آتکامز دوربردی را به اوکراین ارایه کرده است.» سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش ایالات‌متحده موسوم به آتکامز (ATACMS) بخشی از بسته کمکی ماه مارس به اوکراین بود، نه بسته‌ای که اخیرا توسط کنگره تایید شده و بایدن امضا کرد، اما جزییات آتکامز در همان روزی منتشر شد که بایدن لایحه ارایه ۶۱ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین را امضا کرد.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده روز چهارشنبه (۲۴ آوریل) قانونی را امضا کرد که اجازه کمک نظامی به اوکراین را برای مبارزه با روسیه می‌‌دهد. بایدن گفت که واشنگتن ظرف چند ساعت شروع به ارسال کمک‌های نظامی به کشور جنگ‌زده خواهد کرد. رییس‌جمهور امریکا این لایحه را پس از آنکه سنای امریکا روز سه‌شنبه به تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسراییل و تایوان رای داد، امضا کرد. این لایحه پس از ماه‌ها تاخیر به تصویب رسید که منجر به کمبود مهمات در نیروهای اوکراینی شده بود. کی‌یف مدعی شده است که در بحبوحه حمله روسیه به کمک نظامی نیاز مبرم دارد. بایدن به خبرنگاران گفت: «من به تازگی بسته امنیت ملی را که در آخر هفته توسط مجلس نمایندگان و دیروز توسط سنا تصویب شد، امضا کردم.» او افزود که می‌خواهد اطمینان حاصل ‌کند که  ارسال محموله‌ها بلافاصله در چند ساعت آینده آغاز شود. بایدن درباره این قانون مدعی شد این امر امریکا را امن‌تر می‌کند، جهان را امن‌تر می‌کند و رهبری امریکا را در جهان ادامه می‌دهد و همه آن را می‌دانند.

بایدن همچنین مدعی شد که بسته‌های کمکی اخیر امریکا به اوکراین و دیگر شرکای آن، به آنها این امکان را می‌دهد که بتوانند از خود در برابر تهدیدات علیه «حاکمیت و زندگی و آزادی شهروندان‌شان» دفاع کنند. کمک‌ها به کی‌یف در امریکا منتقدانی دارد و آنها معتقدند که این کمک‌ها تنها به طولانی شدن جنگ در آن و خونریزی بیشتر کمک می‌کند. از سوی دیگر، برخی نیز کمک به اسراییل را بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر مردم فلسطین و آشوب بیشتر در منطقه می‌دانند. در رابطه با اوکراین، پس از سخنان بایدن، ولودیمیر زلنسکی از همتای امریکایی خود تشکر کرد. زلنسکی در رسانه‌های اجتماعی گفت: «رنج و مشقت شش‌ماهه به پایان رسیده است. مهم نیست که هر کسی چه می‌گوید، ما حمایت لازم را دریافت می‌کنیم. ما به آن نیاز داریم تا از جان انسان‌ها در برابر حملات روسیه محافظت کنیم. ما هر کاری را برای جبران خسارت انجام خواهیم داد.»

 

منبع: اطلاعات انلاین