آموزش و پرورش درخصوص «سرویس مدارس» مسئولیتی دارد؟
آموزش و پرورش درخصوص «سرویس مدارس» مسئولیتی دارد؟

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش تهران گفت: گرچه مباحث مربوط به سرویس مدارس در قالب شورای هماهنگی حمل و نقل انجام می‌شود اما بحث اجرایی این امر کاملا به شهرداری‌ با نماینده تاکسیرانی موکول شده است و آموزش و پرورش در حوزه «نظارت» قرار دارد.

 وجیه الله پرویزی درباره هزینه‌های گزاف سرویس مدارس اظهار کرد: سال گذشته مساله سرویس مدارس را بررسی کردیم که با نارضایتی عمومی مواجه شدیم. از بهمن ماه درباره سرویس مدارس  آسیب شناسی جدی داشتیم و در این راستا شبکه زنجیره‌ای از دل مدرسه تا مناطق و استان‌ها را از اولیاء تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه سال قبل انسجام و وحدت رویه‌ای در حوزه سرویس مدارس ایجاد نشد و چندین بار نرخ عوض شد، یادآور شد: سرویس ایاب و ذهاب بحثی تخصصی و حرفه‌ای است و در اکثر کشورهای توسعه یافته این حوزه معمولا به مدیریت شهری واگذار می‌شود. قبل از ابلاغ آیین نامه جدید سرویس مدارس، کارگروه ماده ۱۸ را داشتیم که رئیس این کارگروه آموزش و پرورش و تاکسیرانی دبیر آن بود.

آن زمان شائبه های زیادی مبنی بر اینکه منابع عظیمی از سرویس عایده مدیران می شود مطرح بود و از این رو و یک سری مطالب بیان می‌شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این بحث را تخصصی‌تر و با ساختار جدید پیش ببریم.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش تهران توضیح داد: یک گروه متخصص در وزارت کشور تشکیل شد. ۱۴ شهریور امسال آیین نامه جدید سرویس حمل و نقل مدارس آمد و جایگزین آیین نامه قبلی که مربوط به سال ۸۷ می‌شد قرار گرفت. در ساختار قبلی سامانه‌ای برای سرویس داشتیم که برای آموزش و پرورش بود اما در ساختار جدید اعلام کردیم وزارت کشور باید سامانه‌ای طراحی کنند که «سامانه سپند» طراحی شد.

 کلیه امور مربوط به سرویس مدارس باید در سامانه سپند ثبت شود

پرویزی با بیان اینکه امسال کلیه امور مربوط به سرویس مدارس شامل معرفی پیمانکار، نرخ کرایه و تیپ قرارداد همه باید در سامانه سپند ثبت شود گفت: بحث اجرایی این امر کاملا به شهرداری موکول شد که نماینده آن تاکسیرانی است اما در قالب شورای هماهنگی حمل و نقل انجام می‌شود که ریاست آن یا با استان و یا با معاون استاندار است و شهرداری و آموزش و پرورش نیز اعضای این شورا هستند. خوبی این شورا این است که استاندار، بالای کار قرار گرفته و این کمک کننده است.

وی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی ادامه داد: هدف ما جلب رضایت اولیاء و دانش‌آموزان است و در این راستا همه نوع همکاری خواهیم داشت. در برخی موارد اگر نیاز به همکاری مدیران مدارس باشد نیز می‌توانیم همکاری کنیم. حتی نامه‌ای به مدارس زدیم و عنوان کردیم که حتما سامانه سپند را معرفی کنند اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با توجه به اینکه این سیستم در حال به روز رسانی است و احتمال برخی نارسایی‌ها وجود دارد، مستندات مربوط به بحث سرویس مدارس مثل مشخصات راننده، ماشین، پیمانکار و مبالغ دریافتی به صورت فیزیکی در مدرسه نگهداری شود. این نامه به منزله یک ابلاغ است.

به گزارش زیرنویس، رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش تهران در پاسخ به سوالی درباره تخلفاتی که در زمینه سرویس مدارس انجام می‌شود، بیان کرد: این موضوع را رصد می‌کنیم و برای این کار شورای مرکزی انجمن ها را درگیر مساله سرویس‌ها کرده‌ایم. ملاک ما قانون است و بر اساس قانون و ساختاری که از سوی هیات دولت ابلاغ شده است، متولی اصلی اجرای سرویس مدارس شهرداری است و ما در حوزه نظارت هستیم و نهایتا شورای هماهنگی حمل و نقل استان درباره این مسائل تصمیم می‌گیرد.

منبع:ایسنا