اهمیت(INSTC) مزایای آن برای هند، ایران و روسیه
اهمیت(INSTC) مزایای آن برای هند، ایران و روسیه

مکرمی پور در کانال خود در ایتا مطلبی با عنوان اهمیت(INSTC) مزایای آن برای هند، ایران و روسیه، را منتشر کرد و درباره آن نوشت: این کریدور به هند کمک می کند تا از طریق ایران به آسیای میانه، روسیه و شمال اروپا متصل شود .همچنین INSTC از نظر ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک به عنوان یک […]

مکرمی پور در کانال خود در ایتا مطلبی با عنوان اهمیت(INSTC) مزایای آن برای هند، ایران و روسیه، را منتشر کرد و درباره آن نوشت:

این کریدور به هند کمک می کند تا از طریق ایران به آسیای میانه، روسیه و شمال اروپا متصل شود .همچنین INSTC از نظر ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک به عنوان یک استراتژی از سوی هند در برابر ابتکار کمربند و راه چین (BRI) شناخته می‌شود.

این کریدور تأثیر عمیقی بر تعامل هند و اوراسیا، خواهد داشت و نقش مهمی در جهت تقویت نقش هند در این منطقه ایفا می‌کند و در عیم حال استراتژی مناسبی برای دور زدن پاکستان خواهد بود.

از منظر تحلیلگران روس و هندی، جمهوری اسلامی ایران از نقش محوری پر اهمیتی در این کریدور برخوردار است. با توجه به سابقه و نقش تاریخی ایران در اتصال راه های تجاری، این کریدور برای ایران فرصت مهمی خواهد بود تا نقش خود را به عنوان هاب ترانزیت منطقه بازیابی کند و با جذب بخشی از بار ترانزیتی کانال سوئز نقش آفرینی ویژه ای در اتصال اوراسیا به اقیانوس هند بر عهده گیرد.

در این میان توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در بخش عمیق دریای عمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین جهت هند برنامه ای برای سرمایه گذاری ۶۳۵ میلیون دلاری جهت توسعه این بندر را در دستور کار قرار داده است و دهلی نو آمریکا را متقاعد کرده است که هیچ گونه تحریمی علیه سرمایه گذاری هندی ها در چابهار اعمال نکند. همچنین برای تسهیل تجارت میان هند و ایران، تفاهم نامه ای در سال ۲۰۱۵ برای ساخت پروژه راه آهن چابهار-زاهدان امضا شد که این مسیر می‌تواند به عنوان دروازه ای برای ورود هند به آسیای میانه باشد و در عین حال به توسعه زیرساخت های ایران نیز کمک کند.

شکل گیری کریدور شمال جنوب در کنار توسعه خطوط ترانزیت ریلی شرق به غرب در ایران و اتصال این خطوط به کریدور های تجاری بین المللی شرایط لازم را برای تبدیل ایران به چهارراه کریدوری جهان فراهم خواهد کرد. این مساله علاوه بر تولید ثروت بازدارندگی امنیتی قابل توجهی را نیز برای ایران به همراه خواهد داشت.

منبع خبر: مشـرق