احمدی نژاد دوباره می‌آید؟
احمدی نژاد دوباره می‌آید؟

عصر ایران نوشت: هفته نامهٔ قدیمی «امید جوان» که در عمر ۲۹ سالهٔ خود دوران ۵ رییس جمهوری ایران (هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد، حسن روحانی و ابراهیم رییسی) را روایت کرده به استقبال انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای گزینش هشتمین رییس جمهوری ایران رفته و کسی که قرار است جانشین رییس […]

- احمدی نژاد دوباره می‌آید؟

عصر ایران نوشت: هفته نامهٔ قدیمی «امید جوان» که در عمر ۲۹ سالهٔ خود دوران ۵ رییس جمهوری ایران (هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد، حسن روحانی و ابراهیم رییسی) را روایت کرده به استقبال انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای گزینش هشتمین رییس جمهوری ایران رفته و کسی که قرار است جانشین رییس جمهوری فقید شود که درسانحهٔ هوایی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ درمنطقهٔ‌ ارسباران جان باخت.

این نشریه با این فرض که پیکر مرحوم رییس جمهور در بارگاه امام هشتم آرام گرفته ( چون تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۳ بر پیشانی دارد هر چند در تهران زودتر توزیع شده) گزینهٔ ریاست جمهوری بعدی را منوط به این دانسته که کدام فرمول مد نظر باشد: مدل ۱۴۰۰ یا رقابت جدی؟

مراد از فرمول ۱۴۰۰ این است که پیشاپیش بر سر فردی توافق و اجماع شده باشد و رقبای بالقوه رأی آور را شورای نگهبان به دلایل و بهانه های گوناگون حذف کند. کاری که در ۱۴۰۰ با علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان شد. رقایت جدی هم تکرار تجربهٔ سال های ۹۲ و ۹۶ است که اضلاع مختلف سیاسی منهای طیف احمدی‌نژاد نامزد داشتند. در این تحلیل در حالت اول پرویز فتاح و شاید محمد باقر قالیباف بخت بیشتری دارند هر چند که این دو در فضای رقابتی واقعی و در حضور دیگران نیز کم اقبال نیستند.

در حالت دوم و در رقابت واقعی اگرچه باز بخشی از رقبا را از قبل شورای نگهبان حذف می‌کند اما بستگی به این دارد که چه کسانی باقی مانده باشند. در این تحلیل آمده است:

«دفتر عمر سید ابراهیم رییسی بسته شد با جان باختنی به تعبیر مقام رهبری: شهادت‌گونه. بال‌گرد حامل او، وزیر امور خارجه، امام جمعۀ تبریز و استاندار آذربایجان شرقی همراه با سرتیم حفاظت و کادر پرواز بعد از ظهر ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ورزقان ناپدید و ساعاتی بعد مشخص شد با کوه برخورد کرده چون در فضای مه‌آلود خلبان، دیدِ کافی نداشته است.

جواد ظریف می‌گوید: به خاطر تحریم‌هاست و سید ابراهیم رییسی هم قربانی تحریم‌های ناجوان‌مردانه شد که قرار بود صنعت هوایی را در برنگیرد. (پرسش‌ها و ابهاماتی هم البته مطرح است و باید منتظر نتیجۀ بررسی‌ها بود). با پایان عزاداری ۵ روزه و تشییع و آرام گرفتن پیکر رییس جمهور فقید در بارگاه امام هشتم از فردا ( مراد نشریه ۶ خرداد است) بحث انتخابات ریاست جمهوری درمی‌گیرد خاصه این که رهبری هم بر انجام آن در موعدد مقرر (‌کمتر از ۵۰ روز دیگر) تأکید ورزیده‌اند.

اگر مدل ۱۴۰۰ مدنظر باشد پیشاپیش نامزدهای بالقوهٔ رأی‌آور حذف و راه برای یکی یا نهایتا دو نفر هموار می‌شود و آن دو می‌توانند پرویز فتاح و محمد باقر قالیباف باشند و حتی محمد مخبر اگرچه این سومی فاقد جذابیت‌های کافی برای یک رییس جمهور است. اگر بنابر رقابت جدی و نرخ مشارکتِ بالا باشد آن‌گاه به اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان اجازۀ ورود داده خواهد شد و این نام‌ها به صحنه می‌آیند: علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، علی اکبر صالحی، محمد باقر نوبخت، عبدالناصر همتی و مجید انصاری.

اصول‌گرایان رادیکال هم البته ۳ نامزد جدی دارند: سعید جلیلی علیرضا زاکانی و مهرداد بذرباش و این سومی می‌توانست در زمره قربانیان سانحهٔ ارسباران باشد اگر با بال‌گردِ جداگانه راهی تبریز نمی‌شد و مثل مرحوم امیر عبداللهیان در هلی‌کوپتر رییس‌جمهور می‌نشست.

به این جمع می‌توان محسن رضایی راهم اضافه کرد که اگر ثبت نام کند اسباب طعنه خواهد شد چرا که هر دوره کاندیدا می‌شود. این فهرست کامل نیست اگر یک نام دیگر را نیاوریم و او کسی نیست جز میهمان متفاوت افتتاحیهٔ مجلس خبرگان رهبری در روز سه‌شنبه: محمود احمدی‌نژاد که دعوت او به این آیین معنی‌دار ارزیابی شد.

در نظر داشته باشیم کار شورای نگهبان هم در این دوره برای قلع و قمع نامزدها دشوار است چون در ۱۴۰۰ قرار بود هر که قابلیت رقابت با مرحوم حجت‌الاسلام رییسی را دارد حذف شود و تفاوتی نمی‌کرد آن شخص علی لاریجانی باشد با سابقهٔ ۱۲ سال ریاست مجلس شورای اسلامی و ۱۰ سال ریاست سازمان صدا وسیما و یک بار کاندیداتوری انتخابات در سال ۱۳۸۴ یا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در همان زمان برگزاری انتخابات با سابقه نامزدی یا مسعود پزشکیان و علی مطهری که برای مجلس تأیید شده بودند.

کوتاه این که اگر قرار تکرار مدل ۱۴۰۰ باشد و یکی از پیش مدنظر باشد شورای نگهبان همان رفتار را در پیش می‌گیرد ولی اگر مدل ۹۲ و ۹۶ در دستور باشد آن گاه بهانه‌ای برای حذف امثال پزشکیان نخواهد بود.

چشم جهان به انتخابات زودهنگام است و نرخ مشارکت و اهمیت آن به این سبب هم هست که این بار انتخابات ریاست جمهوری ما زودتر از آمریکا برگزار می‌شود و بازگشت احتمالی دونالد ترامپ هم درنظر گرفته می‌شود و با این نگاه تفاوت دارد که سعید جلیلی رییس جمهوری شود که ضد برجام است یا علی‌اکبر صالحی که عضو تیم برجام بوده.

هر چند شنیده‌های تأیید نشده حاکی از آن است که قرار بر انتخابات رقابتی مانند ۹۲ و ۹۶ نیست و مدل ۱۴۰۰ مدنظر است منتها گرم‌تر و عاطفی‌تر و با این نگاه پرویز فتاح می‌تواند گزینه مطلوب ‌و حاکمیت باشد چون هم سابقهٔ ریاست کمیتهٔ امداد را دارد و هم به سلامت اقتصادی مشهور است و رییس بنیاد تعاون سپاه هم بوده.

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.