دانشمندان سیاره‌ای جدید به اندازه زمین را در فاصله‌ای تنها ۴۰ سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که می‌تواند شرایط لازم برای پشتیبانی از حیات را داشته باشد. دانشمندان سیاره جدیدی به اندازه زمین کشف کرده‌اند که تنها ۴۰ سال نوری از ما فاصله دارد که می‌تواند از حیات انسان یا موجودات فضایی پشتیبانی کند. […]

 دانشمندان سیاره‌ای جدید به اندازه زمین را در فاصله‌ای تنها ۴۰ سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که می‌تواند شرایط لازم برای پشتیبانی از حیات را داشته باشد.

کشف سیاره‌ای شبیه به زمین در فاصله‌ای بسیار نزدیک!

دانشمندان سیاره جدیدی به اندازه زمین کشف کرده‌اند که تنها ۴۰ سال نوری از ما فاصله دارد که می‌تواند از حیات انسان یا موجودات فضایی پشتیبانی کند.

وبگاه آرتی عربی نوشت: «این سیاره که Gliese 12 b نام دارد توسط ستاره شناسان دانشگاه وارویک و با استفاده از ماهواره‌های ناسا مشاهده شده است، کارشناسان می‌گویند این سیاره با دمای سطحی حدود ۴۲ درجه سانتیگراد، یکی از معدود سیارات سنگی شناخته شده‌ای است که انسان‌ها از نظر تئوری می‌توانند در آن زنده بمانند البته در صورتی که بتوانیم به آنجا برسیم».

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که جو Gliese 12 b چگونه به نظر می‌رسد، یا اینکه آیا واقعا جو دارد یا خیر، اما آنها می‌گویند که اندازه آن مشابه زهره است و هر ۱۲.۸ روز زمینی به دور ستاره میزبان خود می چرخد.

در مقاله‌ای که در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society در ۲۳ می منتشر شد، تیمی از دانشگاه‌های انگلیس و ایالات متحده Gliese 12 b را “نزدیک‌ترین سیاره معتدل به اندازه زمین که تاکنون کشف شده است” توصیف کردند.

طبق این گزارش؛ این می تواند به این معنی باشد که ستاره شناسان ممکن است یک قدم به اثبات قطعی وجود بیگانگان نزدیکتر باشند.

دمای سطح این سیاره ۴۲ درجه سانتیگراد (۱۰۷ درجه فارنهایت) تخمین زده می‌شود که معادل یک روز گرم تابستان در زمین است و بسیار کمتر از دمای اکثر ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی است که تاکنون تایید شده است.

پروفسور «توماس ویلسون»، فیزیکدان دانشگاه وارویک که با استفاده از داده‌های ماهواره‌های ناسا در این کشف مشارکت داشت. وجود این سیاره و ویژگی‌های آن مانند اندازه، دما و فاصله آن از زمین را تایید کرد.

پروفسور ویلسون گفت: “این یک کشف واقعا هیجان انگیز است و به ما در تحقیقات ما در مورد سیاره‌های مشابه زمین در سراسر کهکشان کمک می کند.”

وی افزود: سیاراتی مانند Gliese 12 b بسیار اندک و کم هستند، بنابراین بسیار نادر است که بتوانیم یکی از آنها را از نزدیک بررسی کنیم و از جو و دمای آن مطلع شویم.

دانشمندان بخشی از یک تیم بین المللی که با ناسا برای کشف این سیاره با استفاده از ماهواره TESS این آژانس همکاری کردند، دریافتند که ستاره معادل خورشید ما به نام Gliese 12 یک کوتوله قرمز سرد است که در صورت فلکی حوت قرار دارد.

اندازه ستاره تنها حدود ۲۷ درصد اندازه خورشید ما و حدود ۶۰ درصد دمای سطح خورشید است، فاصله بین ستاره گلیس ۱۲ و سیاره جدید تنها ۷ درصد فاصله زمین و خورشید است، این سیاره ۱.۶ برابر بیشتر از انرژی دریافتی زمین از خورشید از ستاره خود انرژی دریافت می‌کند.

این قرمزها تمایل به فعالیت مغناطیسی دارند و در نتیجه شعله‌های پرتو ایکس مکرر و قدرتمند ایجاد می‌کنند. با این حال، تجزیه و تحلیل‌های انجام شده توسط دانشمندان به این نتیجه رسیدند که گلیز ۱۲ هیچ نشانه‌ای از رفتار شدید را نشان نمی‌دهد.

این سیاره برای اولین بار در آگوست ۲۰۲۱ مشاهده شد، اما دانشمندان اخیرا شواهد کافی برای تایید وجود آن کشف کردند.

+

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.