به گزارش زیرنویس، آماده نبودن وزارت آموزش و پرورش برای توزیع کارت‌های دانش‌آموزان در امتحانات نهایی در هفته پایانی اردیبهشت از یک سو و شهادت رئیس‌جمهور و تیم‌ همراهش در سانحه هوایی از سوی دیگر باعث شد که تغییرات زیادی در برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره متوسطه دوم و کنکور شکل گیرد. همشهری آنلاین […]

- پاسخ به ۴ سئوال مهم دانش آموزان/ اعلام جزییاتی از امتحانات نهایی و کنکور سراسری

به گزارش زیرنویس، آماده نبودن وزارت آموزش و پرورش برای توزیع کارت‌های دانش‌آموزان در امتحانات نهایی در هفته پایانی اردیبهشت از یک سو و شهادت رئیس‌جمهور و تیم‌ همراهش در سانحه هوایی از سوی دیگر باعث شد که تغییرات زیادی در برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره متوسطه دوم و کنکور شکل گیرد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: تغییرات در امتحانات نهایی و کنکور نه تنها دانش‌آموزان و والدین آنها را حسابی گیج و سردرگم کرد و بلکه باعث نگرانی آنها شد. در گزارش زیر سعی داریم به چهار پرسش اصلی درباره تغییرات اساسی که صورت گرفته است، پاسخ دهیم تا ابهامی باقی نماند.

امتحانات نهایی در دوره دوم متوسطه

طبق آخرین جدول منتشر شده از سوی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم که در همه رشته‌ها امسال امتحان نهایی دارند، از امروز شنبه، پنجم خرداد باید سر جلسه امتحانات آماده شوند. نخستین امتحان آنها در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، فنی و حرفه‌ای و کارودانش، «عربی و زبان قرآن » و در دو رشته علوم انسانی و علوم معارف اسلامی، « عربی» خواهد بود.

امتحانات دانش‌آموزان در پایه دهم تا ۲تیر۱۴۰۳، امتحانات دانش‌آموزان در پایه یازدهم تا ۴تیر و امتحانات دانش‌آموزان پایه دوازدهم تا ۳۱خرداد۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

امتحانات تعلیمات دینی که پیش از این لغو شده بود نیز در همه رشته‌های پایه دهم و یازدهم در روز چهارشنبه ۹خرداد و در پایه دوازدهم در روز پنجشنبه ۱۰خرداد برگزار می‌شود.

برنامه امتحانی پایه نهم چه تغییراتی کرد؟

دروس علوم تجربی، فارسی و ریاضی (ستاره‌دار) پایه نهم به‌صورت هماهنگ کشوری و آزمون‌های سایر دروس به‌صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شوند که بر همین اساس تاریخ امتحانات کشوری علوم روز یکشنبه ۶ خرداد، فارسی روز سه‌شنبه ۸خرداد و ریاضی نیز روز یکشنبه ۱۳خرداد برگزار می‌شود.

امتحان درس نگارش که قرار بود اول خرداد برگزار شود به روز سه‌شنبه ۲۲خرداد موکول شده است.

سؤالات امتحانات نهایی چگونه خواهد بود؟

این یکی از پرسش‌های جدی دانش‌آموزان و والدین آنها است: با توجه به تغییرات اساسی در نحوه برگزاری امتحانات و اضافه شدن پایه دهم و یازدهم به امتحانات نهایی، نحوه سؤالات و میزان سختی آنها چگونه خواهد بود؟ محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در این‌باره گفت: دانش‌آموزان دقت کنند که کتاب‌های درسی مبنای طراحی سؤالات است. دبیرخانه‌های کشوری تأیید کردند که سؤالات در چارچوب کتاب‌های درسی است اما هرچه ضریب دشواری بالاتر باشد، دانش‌آموزانی که موضوع درسی را به خوبی فهمیده باشند، توانایی پاسخ‌دهی را دارند؛ البته سؤالات محدودی اینگونه هستند. بلافاصله پس از برگزاری امتحان، سؤالات را در معرض قضاوت قرار می‌دهیم تا درصورت وجود اشکال آن را اصلاح کنیم. تأکید کنم که در پایه دوازدهم تا ۲۵درصد سؤالات، سطوح بالای شناختی را مورد توجه قرار می‌دهد. اما دانش‌آموزان خیالشان راحت باشد که اگر کتاب درسی را به درستی مطالعه کرده باشند، می‌توانند به آنها پاسخ دهند.

کنکور چه زمانی برگزار می‌شود؟

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« با توجه به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در تاریخ هشتم تیرماه، برگزاری آزمون مذکور به‌دلیل همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری به روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه سال۱۴۰۳ موکول شد.»همچنین سازمان سنجش اعلام کرد که « با توجه به تعویق زمان برگزاری آزمون مذکور در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ و درخواست مکرر داوطلبانی‌ که تا تاریخ تعیین شده قبلی یعنی ۳۰فروردین۱۴۰۳ موفق به ثبت‌نام در این آزمون نشده‌اند، برای آخرین بار می‌توانند صرفا در روزهای یکشنبه و دوشنبه به‌تاریخ‌های ۶ و ۷ خردادماه نسبت به ثبت‌نام با تأخیر اقدام کنند.»

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.